Gå til innhold
Arkivverket

[#55717] Utvandret fra Rana til Amerika rundt 1921


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Lorentse (Loraine) Margrete Kristensen, født 20. mai 1896 i Rana. Lorentse dro visstnok til Amerika i eller omkring 1921. Hun dro til Bellingham, Washington State har jeg hørt, hvor hun bodde mesteparten av livet. Men jeg fant henne ikke som utreist fra Norge. Er det noen som kan hjelpe med å finne henne, enten ved utreise eller når hun kommer fram til USA?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har så langt ikke klart å finne hennes immigrasjon, men om det var hun som ble gift med Olaf Amble så skal hun ha immigrert i 1926 ifølge 1930-census. Name: Olaf Amble Home in 1930: Bellingham, Whatcom, Washington Age: 33 Estimated Birth Year: abt 1897 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Loren M Household Members: Name Age Olaf Amble 33 Loren M Amble 34 Lillian Amble 7/12Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra SSDI:Name: Lorin Amble SSN: 531-28-0195 Last Residence: 98270 Marysville, Snohomish, Washington, United States of America Born: 20 May 1896 Died: Oct 1981 State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen Takk, Arne. Da reiste hun ikke før i 1926, ikke 1921 som jeg hadde hørt. Hun hadde en datter Lillian Amble,som ble gift med Magne Erga. Lillian er født 25. august 1929, og hun bodde i Seattle. Det stemmer bra med at hun var 7/12 år i 1930. Lillian skal være død for noen år siden. Finner du henne?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kan det være denne damen: (Fra Washington Death Index)Name: Lillian A Erga Date of Death: 16 Aug 1991 Place of Death: Marysville Age: 61 Estimated Birth Year: abt 1930 Residence: Snohomish Gender: Female SSN: 538-26-4479 Certificate: 025249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Så flott! Ja, det må være henne.Det var flere fra samme familie som utvandret. David Leofred Johan Gunnarsen, født 21. juni 1881. Han var sønn av Olava Petrine Pedersdatter, født 17. mars 1851. David reiste til Amerika den 18. april, 1901 og brukte der navnet David Gunderson. Olava Petrine reiste til sønnen i Amerika året etter. De bosatte seg i Froid, Montana, hvor de begge er begravd. David hadde en datter Avis Gunderson som var født 24. januar 1919 og var gift Erickson. Er det spor etter disse også?mvh Thorbjørn M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

David var farmer i 1910: Name: David Gunderson Age in 1910: 29 Estimated Birth Year: abt 1881 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Name: Olava Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: School District 5, Valley, Montana Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1901Household Members: Name Age David Gunderson 29 Olava Peterson 57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hans unge kone Myrtle født i ND:Name: David L Gunderson Home in 1920: School District 5, Roosevelt, Montana Age: 38 years Estimated Birth Year: abt 1882 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Myrtle D Father's Birth Place: Norway Mother's Name: Oleva Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1901 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 316Household Members: Name Age David L Gunderson 38 Myrtle D Gunderson 20 Avis L Gunderson 11/12 Oleva Peterson 67(Jeg tror også at Magne Erga kan være i live, Jon(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930:Name: David Gunderson Home in 1930: Froid, Roosevelt, Montana Age: 48 Estimated Birth Year: abt 1882 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Myrtle D Race: WhiteHousehold Members: Name Age David Gunderson 48 Myrtle D Gunderson 30 Avis L Gunderson 11 Evelyn A Gunderson 9 Norman H Gunderson 7 Arleen E Gunderson 5 Lennie J Gunderson 2 9/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Mange takk, Arne og Jon. Den linken til telefonkatalogen i USA var ny for meg. Supert! Magne Erga er i live og bor i Seattle har jeg fått opplyst. Ellers fikk jeg mye informasjon om familien til David Gunderson. Tusen Takk. Hva er SSDI? Er det fritt tilgjengelig på nettet?mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

SSDI= Social Security Death Index. Klikker du på 'Nyttige lenker' nederst på denne siden finner du basen under utlandet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.