Gå til innhold
Arkivverket

[#55719] Guri Johannesdatter f 1817, Fåberg. Bodde Lillehammer


Gjest Annar Steen
 Del

Recommended Posts

Gjest Annar Steen

Guri Johannesdatter f 1817 i Fåberg. Hun var gift med Fredrik (Fridrik Knudsen) Knutsen fra Øyer. De bodde på Lillehammer ved folketellingene i 1865 og 1875. Jeg finner ikke Guri som døpt i Fåberg. Derfor lurer jeg på hennes fødselsdato, fødested og foreldre. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Du må ikke henge deg opp i årstallene som er angitt i folketellingene. De kan ha store avvik. Her er vielsen, men lite med oplysninger å hente: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070131670620.jpg>LenkeVed å gå til deres første barns fødsel (Caroline Amalia) finner vi at faren til Guri heter Johannes Larsen: LenkeOg her er trolig fødselen til Guri:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Kan dette være Johannes Jonsen og Anne Pedersdatter g 28 des 1819? Isåfall kalles han senere Larsen. Skrivefeil? Det står Jonsen i både ministerialboka og klokkerboka. Han kalles Fliflet, hun Vedum. Det betyr vel at de arbeidet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg tror at om du går på Fåberg kirkebok får du et annet svar på foreldrene. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070131650631.jpg>Lenke Hun kommer fra et bruk under Ersgard og foreldrene er da Johan og Marie som da bodde på en plass under Sorgendal. Lenke Johan og Marie flyttet til bruket under Ersgard mellom Guri's fødsel i 1821 og søstren Lisbeth's fødsel i 1823. Om du bruker Opplandsarkivet's digitaliserte kirkebøker er de til stor hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Takk for opplysningene. Det er litt vanskelig å komme videre. Jeg ser at Fåberg kirkebok i stor grad bare bruker fornavn og bosted. Da blir det vanskelig for en som ikke har lokalkunnskap. Derfor er all støtte velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Korreksjon, far er selvfølgelig Johan Olsen da -nes er overstøket i originalene. Dessuten bor hun ikke på Sø(o)rgendal ved konfirmasjonen. Det står ingenting om hvor hun bor i 1837 bare hvor hun er født.Johan og Maria må ha giftet seg før 1819 da søster Marthe er døpt 3. okt. Maria's far kan være død før 1829 da de får en sønn som de kaller Rasmus 15. juli. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.