Gå til innhold
Arkivverket

[#55720] Helge Larsen på Almuseie i Åmot g m Helene Pedersdatter


Gjest Annar Steen
 Del

Recommended Posts

Gjest Annar Steen

Helge Larsen på Almuseie i Åmot ved folketellingen i 1865, enkemann. Han døde 13 apr 1893. Hadde vært g m Helene Pedersdatter som døde 27 des 1855. Er det noen som kan hjelpe med fødselsdato og foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Finner Helge og Helene med sine barn på en husmannsplass 'Helgestuen' under Almus i Bygdeboka for Åmot. Det står intet om deres opphav untatt at Helge født 1800, og Helene født 1804.Har ikke klart å finne dem i Kirkeboka, men det kan være at jeg har oversett noe i min skumlesning.Utifra Berits innlegg (2 og 3) har vi opplysninger om at Helene er fra Bolstadstuen og da kan jo denne Peder være en god kandidat som far, se lenke fra FT 1801: LenkeHelge er jeger og kan være utenbygds fra. StorElvdal og Åmot hadde felles kirkebok på denne tiden så han bør være fra en annen bygd enn disse utifra at jeg ikke har klart å finne han. Men som sagt jeg kan ha oversett noe. /S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Else Granum har ganske sikkert funnet riktig Helene Pedersdatter. Helenes far Peder Knutsen ble født 1769 i Åmot (døpt 4.søndag etter påske) som sønn av Knut Pedersen og Kari Karlsdatter, innerster i Rødsdalen. Peder giftet seg i 1795 med pigen Goro Halvorsdatter (- hun kalles Løsset ved vielsen, men var nok ikke derfra). I 1801 var Peder jordløs husmann, skomaker og skiløper på Rød, og han og Goro hadde da tre barn.Helenes tvillingsøster Pernille Pedersdatter ble gift 22/7 1830 med Hans Iversen Tingstad, og de var husfolk i Hansstuen under Nedstu Skramstad (- denne familien er oppført på s.394 i Åmot bygdebok bd.1, men her gis det gale opplysninger om Pernille).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.