Gå til innhold
Arkivverket

[#55725] Hvor skal jeg lete?


Gjest Jorunn Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Simonsen

Hei!Har kommet bort i en liten 'nøtt'. Leter etter en Simon Hansen som skal være far til et uekte barn i Larvik i 1873. Ved dåpen (i 1875) er det oppgitt at han er enkemann og skredder. Noe mer har jeg ikke å gå etter. Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre for å finne opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Samme mann i 1900: Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1865 Kommune: Ringsaker Kommunenummer: 0412 Navn på bosted: Skrædderbakken Antall personer registrert på bostedet: 10Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Hans Steffensen Husfader g Husmand med Jord Skrædder 1813 Ringsaker Elie Mikkelsdatter hans Kone g 1816 Ringsaker Simen Hansen deres Søn ug Skrædder 1847 Ringsaker Elias Hansen deres Søn ug hjælper Faderen 1849 Ringsaker Syver Hansen deres Søn ug 1853 Ringsaker Hans Hansen deres Søn ug 1858 Ringsaker Johannes Hansen deres Søn ug 1855 Ringsaker Even Hansen deres Søn ug 1864 Ringsaker Maria Hansdatter deres Datter g Haandarbeide 1846 Ringsaker Hans Bærtilsen hendes Søn ug 1865 Christiania Registreringssentral for historiske data Universitetet i Tromsø, N-9037 Tromsø Oppdatert: 10. november 2004Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Hei og takk!Har observert ham, men har ikke studert ham noe nærmere fordi jeg finner ham på 1900-tellinga også på Ringsaker. Men jeg får kikke på utflyttinga, kan jo hende han har vært ute på tur!Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Samme mann i 1875:Her har han gifta ser og har familie.Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1875 Kommune: Ringsaker Kommunenummer: 0412 Navn på bosted: Hagen Antall personer registrert på bostedet: 7 Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Simen Hansen hf g Gaardbruger, Selveier Skrædder 1846 Veldre Sogn Ringsaker Marte Johannesdatter Hans Kone g 1840 Biri Sogn Biri Hans Simensen s ug 1875 Vældre Sogn Ringsaker Johannes Tollefsen Logerende ug Skrædderdreng 1861 Biri Sogn B. Hans Tollefsen Fostersøn ug Forsørges af Husfaderen 1864 Biri Sogn B. Johanne Hansdatter Logerende ug Skrædderpige 1846 Veldre Sogn Ringsaker Kari Mikkelsdatter Tilreisende ug Lever af sin Formue 1804 Veldre Sogn Ringsaker Registreringssentral for historiske data Universitetet i Tromsø, N-9037 Tromsø Oppdatert: 10. november 2004Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Det kan han ha vært,men da ble han enkemann i ung alder.Men kona kunne jo f.eks. ha dødd i barsel.Fant ingen vielse ,bare dåpen på barnet deres,men det står ikke noe om at han er enkemann.Kona kom fra Biri,kanskje de ble gift der? Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Mente selvfølgelig at kona i 1875 tellingen da var kone nr 2.Her må man lete etter vielse.Der vil det stå om han er enkemann eller ikke.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Fant dåpen på dette barnet de har ,født 1875,på 1875 tellingen.(nr 30,Hans)Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 8 (1870-1878), Fødte og døpte menn 1876, side 56. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9083&idx_id=9083&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.