Gå til innhold
Arkivverket

[#55726] Niels Brønlund Bloch Fogdfullmektig, født 1767?


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Niels Brønlund Bloch, fogdefullmektig, nevnt i NST 21:307 tror jeg er den samme som på Erik Berntsens sider [url="http://vestraat.net/ettersl/br%F8nlund0001.htm>http://vestraat.net/ettersl/br%F8nlund0001.htm er nummer 88. Da jeg ikke har tilgang til NST her, ber jeg om hjelp. Er det noen kan opplyse om det ser ut som det er samme person? Og, om det er det, står det noe mer om Niels i NST? Jeg er spesielt interessert i om han ble gift og fikk barn i eller utenfor ekteskapet. Jeg finner han ikke i FT 1801 så det er mulig at han døde tidlig (?).En (foreløpig meget svak) mulighet er att han er far til Maren Sophie Nielsdtr Bloch f ca 1788. En Maren som kan passe har jeg funnet i FT 1801 i QVernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet lite spørsmål først.Den Maren du spør etter er det hun som er gift med Christian Luth fra Ålesund, bosatt på Tilset i Øksnes kommune?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det som står om denne Niels Brønlund Bloch i NST er at han ble døpt 16. søndag etter trefoldighet 1767 i Hadsel og at hans skjebne er ukjent. Og ja, det ser ut til å være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heinår det gjelder Maren g. m. Christian Luth, fant jeg følgende på et skifte etter hennes tante. Hun er ikke Nils Eriksens Blochs datterifølge dette.Her er kiftet nr. 3510 i DIS-Saltens CD over skifter i Lofoten og Vesterålen.Kassi Olsdtr Leikang i Hadsel. Skifte 28/10-1825 (Død ugift og uten barn)arvingerNils Olsen død (ikke oppgitt sted) før 1825brorsønn Anders Nilsen, gift og bosatt Hanøybrordatter Elen Nilsdtr g. m. Jørgen Jensen, Tengelfjordbrordatter Maren Nilsdtr g. m. Christian Luth bosatt i ØksnesBror Anders Olsen død før 1825 (ikke oppgitt sted)brorsønn Nils Andersen var 16 år 1825 i Eidsfjord i Kallnes.brordatter Sisele Andersdtr g. m. Jens Christian Aanetsen Bosted ?Malene Olsdtr 56 år ugift. (bosted ukjent)Kassi finner du nederst på denne gården i 1801 ftLenkeSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiFant Ole Nilsens skifte (far til Kassi og Nils ifølge 1801 ft) hans skifte hadde et stort underskudd, og derfor var det ingen arvinger nevnt. skifte 2151, åpnet 10/9-1802 Formue, 61-5-0, gjeld 293-7-3 bosatt på Innbjør i Hadsel.Her er hun på innbjør med familie/aner på trekilenLenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei!Takk for dette! Du har løst mysteriet. Familien har jeg her Lenke. Det som gjenstår er å finne ut hva slags Schielderup Catarina var og så så videre ---. Jeg har lagt et spørsmål på Schjelderup på Slektsforum. Jeg hadde en følelse av at en av disse to var den riktige.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan legge til at Maren Olsdtr er søster til Ingebrigt Olsen som var gift Dischinthon og har ettersklekt med det navnet i Digermulen og inn i Maasslekten i Hamarøy.Siden du har en Schjelderup, Richard Pedersen Schjelderup i Bergen, har en datter som er vel er født i dette tidsrommet som din Catrine, om det er hene er jo en annen sak. Har ikke sjekket årstall på henne ennå.Fant Nils Olsens skifte 22/8-1801 på Ekren. Han hadde ifølge skiftet vært gift før og hadde ikke barn med Catharine Schjelderup. Første ektefelles navn ikke oppgitt på det skiftet. Barn:1. Andreas Nilsen (vanlig miksing med Anders) 5 år.2. Maren Nilsdtr 11 år3. Ellen Nilsdtr 7 år.4. Karen Nilsdtr 6 år.Boet var falitt.Fant og skiftet etter første kone.Ragnhild Andersdtr (nr 1636) ektefelle Nils og med samme barn som på hans skifte. Formue 99-0-0, gjeld 98-3-4.Dermed slipper du å tenke på Schjelderup. Maren hadde en bror som het Daniel Hveding Olsen.her dukket opp mer Andreas Jansen skifte 16/12-1799, Vassvik i Hadsel g. m. Karen Berg Formue 540-1-10, gjeld 150-5-2. (nr 236)Søsken av Andreas1. Jakob Jansen, Sund i Rana (Hemnes)2. Nils Jansen, ibid3. Ole Jansen, ibid4. Johannes Jansen død før 1799 nr 4. barnBerethe Marie Johannesdtr 9 år Anne Elisabeth Johannesdtr 6 år.5. Ellen Abelone Jansdtr Barn av Ellen 5.1. Ragnhild Andersdtr død på Ekrem g. m. Nils OlsenRagnhilds barn.Andreas Nilsen 6 år, Maren Nilsdtr 9 år, Ellen Birgitte Nilsdtr 8 år, Karen Margrethe Nilsdtr 7 år. 5.2. Anders Nilsen, Nord Rana (Andersen?) barn av Ellen Abelone. 5.3. Johannes Nilsen, Nord Rana barn av Ellen Abelone.Så her må du til Rana eller Hemnes for å finne resten trolig.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar ganske mye nå så det er vel lettere å sende en maildenne setningen (KLIPP)Dermed slipper du å tenke på Schjelderup. Maren hadde en bror som het Daniel Hveding Olsen.var vel litt forvirende. Den Maren det er snakk om er Maren Olsdtr g. m. Ole Nilsen og datter av Ole Hansen og Ellen Ingebrigtsdtr.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Steinar,Takk igjen for alle detaljer, burde kanskje selv kjøpe CDen med skifter. Jeg har en del andre også der oppe i nord. Nå skall jeg legge inn data.Undrer bare hvor Bloch kommer fra. Det var jo ikke uvanlig å ta seg navn, men for det meste var det vel i det minste en liten tilknytning (?)Min mail adresse er fornavn@etternavn.seNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Ewa,Takk til deg også! Jeg har virkelig fått litt å gjøre i helgen. Men det er riktig slektforskervær her i Gøteborg. Hele helgen skall det bli 3-6 grader regn og blåst.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Borch

Jeg har Niels Brønlund Bloch som etterkommer av Christen Jensøn Bloch, fut i Salten 1618. Kilde er: K. Bloch, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XXI (Norsk Slektshistorisk Forening 1968), s. 273 - 315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk Oddbjørn for informasjonen. Temaoverskriften var kanskje litt utydelig, det jeg forsøker å finne ut av er hvordan min Tipptippoldemor fikk etternavnet Bloch. Jeg vet att det ikke er uvanlig med oppkalling av 'fine' navn, men her er det også rykte om att hun var etterkommer av en av disse kjente familiene som gjør att jag forsker videre. Jeg legger ut ett nytt tema med henvisning til dette når jeg har fått struktur i mine Bloch.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hilde Charlotte Andersen

Følgende opplysninger har jeg registrert om Christen Jensøn Bloch 1590-1637. Kanskje kan det være noen nyttige opplysninger her? :Jensvoll Som ny fut over Salten må vi gå ut fra at Christen bosatte seg på Jensvoll 1618. Da han så flyttet til Horsdal rundt 1626, ble truleg den daglige drifta av Jensvoll overlatt til en rådsdreng. Og denne ordingen av driftsforholda kan ha fortsatt under ettermannen i embetet, som også skulle komme til å ekte enka etter Christen. Kilde: Bodin Bygdebok 2-3Biografi Christens hustru het Beret(h)e eller Birgitta Andersdatter. Hennes herkomst er ukjent.Imidlertid tyder eiendomsforhold og annet på at hun var datter til Anders Jonssøn Benkestok. Dette antydes av K. Bloch i NST Bind IX, side 47. I så fall er det trolig at hun var oppkalt etter farmoren, Birgitta Nielsdatter. Hva aldersforholdene angår synes ikke det å være noe hinder for en slik antagelse. Anders Benkestok kan være født i 1560-årene og Berete Andersdatter omkring år 1600 eller noe før. Anders var sønn til Jon Benkestok. Om denne Anders Jonssøn Benkestok til Meløen vet man at han var myndig i 1593 - han var altså født før 1569. Ved skiftet etter hans far, Jon Benkestok, 08.08.1599 var han fullmektig for sine to yngre søsken, Thord og Christopher. Han levde fortsatt i 1630 da han utstedte «et Pandtebref paa 5 Voger Jordegods i Meløen».Berethe og Christen hadde barna: Ca. 1620: Anne, født i Salten, gift I: før 1645 med Elias Hansen Fiigenschow, gift II. etter 1660 med Otte Ottesen [Lorch?], og gift III. etter 1667 med Lauritz Hansen Løfberg, hun levde 1689 i Helgøy i Troms og døde der før 1711. 1620-25: Sophia, gift 11.11.1649 i Gildeskål, Nordland, med Michel Olufsen Storm, død etter 1689 i Gildeskål. 28.09.1625: Jens, født i Salten, gift omkring 1650 med Maren Hansdatter Blix, død i Hadsel 31.05.1691. Etter at Christen døde, giftet hun seg 2. gang etter 1637 med den nye fogden i Salten, Christian Christopherssøn. De fortsatte å bo på Christen Jenssøns gård Horsdal i Gildeskål. Kilde:http://www.tore-nygaard.com/troms/3700.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Maren Sophie Blochs foreldre og besteforeldre fikk jeg hjelp med og har nå en relativ bra oversikt over. Det er ingen der som kan kobles direkte til noen av de kjente Bloch i området. Marens mors aner er nå også godt dokumentert en tre-fire generasjoner og like lite 'Bloch' finner jeg der. En tynn, veldig tynn, tråd er Ole Nielsens ( se inlegg 6)(Marens farfar) far, Niels NN. Om han er en Bloch har jag ingen formening om, det er jo noen Niels i Bloch familiene, men noe mer har jeg ikke. Men jeg fortsetter med puslespillet, å finne ut hvem denne Niels er, er jo selvfølgelig interessant samme hvilken familie han kommer fra.Takk for hjelpen,Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eg kan opplyse dette om ein annan Nils Brønlund Bloch:Frå H. Ostermann: Nordmænd paa Grønland 1721-1814. Gyldendal Norsk forlag 1940 Band 1 side 158-174Niels Brønlund BlochMissionær.Niels Brønlund Bloch er født den 19 marts 1720 paa gaarden Bredstrand i Øksnes prestegæld i Vesteraalen som søn af proprietær, skipper, gæstgiver og handelsmand Jens Mogenssøn Bloch (1694— 1763) og hustru Kirsten Povelsdatter Egede (1685—1748). Han døbtes 7 april, l sønd. e. paaske, i Øksnes kirke, ved hvilken lejlighed følgende var faddere: sognepresten Hr. Hans David Celius og hustru Johanne, Jon Loquert af Tinden, Henric Thomessøn Myre og Jomfru Ester Andersdatter Tundstad. Det vrimlede med prester i Niels Brønlund Blochs familie og slegt. Hans fars farfar var Jens Christenssøn Bloch (1625—91), sogneprest i Hadsel og provst for Vesteraalen. Farens farbrødre var magister Christen Jenssøn Bloch (1651—1727), sogneprest i Selbu og provst for Innherad, og Jens Jenssøn Bloch (1654—1703), sogneprest i Hadsel og provst for Lofoten og Vesteraalen. Farens fetter Jens Christenssøn Bloch (1692—1737) var først Finnemissionær og blev derefter sin fars eftermand som sogneprest i Selbu. Navnet Brønlund havde han fra en anden af farens fettere Niels Anderssøn Brønlund (1680—1722), provst for Lofoten og Vesteraalen og sogneprest i Hadsel. Dennes far Anders Peterssøn Brønlund (1651—1715), var ligeledes provst for Lofoten og Vesteraalen og sogneprest i Dverberg, og en bror til ham Jens Pederssøn Brønlund (død 1729) var sogneprest i Øster Brønderslev i Vendsyssel og «Jubellærer». Moren var søster til Hans Egede og havde tidligere været gift med presterne Lauritz Hanssøn Søeblad (død ca. 1712) i Torsken og Jochum Friderich Moltzow (død 1715) i Øksnes. Det var derfor ikke saa underligt, at hans hu, fra han var ganske liden, stod til den gejstlige stand. Han siger selv i sin autobiografi, som findes i Statsarkivet i Kristiansand: «Fra den første tiid af, ieg kand erindre, mærkede ieg hos mig en særdeles lyst og drift til studeringer. Ieg havde næppe lært at læse i danske bøger, førend ieg paa eegen haand begyndte at lære latinske ord og gloser af Donaten, den ieg af naboe-præstens børn havde bekommet, og derudj Øvede mig saa meeget, som ieg uden andres veiviesning kunde komme af stæd med.» osv., osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg har funnet en liten pusle-bit til. Maren Sofies far, Niels Olsen f. 1760 død 1801 giftet seg andre gang med Catrina M Schjelderup 10 aug 1800 Lenke. Og han står oppført som Niels Ols. Bloch. Så om det ikke er så enkelt at den gode Niels ville ha et finere navn når han giftet seg med sin Catrina så burde det være noen Bloch til i kjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.