Gå til innhold
Arkivverket

[#55728] Gundvor Steensdatter Vegårshei


Gjest Lars Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Larsen

Min 4 x tippoldemor Gundvor Steensdatter giftet seg 18. juli 1775 med Jørgen Aslesen Lenke Vielse nr. 9 høyre side og trolovelse nr. 3 på venstre side.Mangler opplysninger om Gundvors aner og håper derfor på bistand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hun var i hvert fall, ifølge Vegårsheiboka, fra Nes. Rent kronologisk er det vel derfor sannsynlig at hun enten var datter til Sten Olsen Vestre Nes (1715-1792) eller til Sten Knutsen Østre Nes (1711-1787). Dette må du imidlertid kun ta som en 'hurtig sammenrasket' hypotese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja - nå ser jeg at du vel har skrevet feil årstall, Lars. Det skal nok være 1757 (ikke 1775). Dermed blir kanskje både Sten Olsen og Sten Knutsen for unge til å være hennes far (dersom hun da ikke giftet seg meget ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Uten at jeg foreløpig kan hjelpe deg videre, vil jeg jo anta at Gundvor kom fra en av Nes-gårdene, der Sten-navnet gikk igjen i mange generasjoner.Jeg ser også at ei Gunhild Nes var fadder for Gundvors yngste sønn - som ble døpt Steen (1762).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.