Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lars Larsen

[#55728] Gundvor Steensdatter Vegårshei

Recommended Posts

Gjest Lars Larsen

Min 4 x tippoldemor Gundvor Steensdatter giftet seg 18. juli 1775 med Jørgen Aslesen Lenke Vielse nr. 9 høyre side og trolovelse nr. 3 på venstre side.Mangler opplysninger om Gundvors aner og håper derfor på bistand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Johannessen

Hun var i hvert fall, ifølge Vegårsheiboka, fra Nes. Rent kronologisk er det vel derfor sannsynlig at hun enten var datter til Sten Olsen Vestre Nes (1715-1792) eller til Sten Knutsen Østre Nes (1711-1787). Dette må du imidlertid kun ta som en 'hurtig sammenrasket' hypotese...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja - nå ser jeg at du vel har skrevet feil årstall, Lars. Det skal nok være 1757 (ikke 1775). Dermed blir kanskje både Sten Olsen og Sten Knutsen for unge til å være hennes far (dersom hun da ikke giftet seg meget ung.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Larsen

Hei Oddbjørn!Takk for innspill, og du har naturligvis rett når det gjelder årstall for vielse.Lars

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg foreløpig kan hjelpe deg videre, vil jeg jo anta at Gundvor kom fra en av Nes-gårdene, der Sten-navnet gikk igjen i mange generasjoner.Jeg ser også at ei Gunhild Nes var fadder for Gundvors yngste sønn - som ble døpt Steen (1762).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive