Gå til innhold
Arkivverket

[#55732] Leter etter Taran Tollefsdtr.


Gjest Taran Solberg Rezk
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Tarandette har vi hatt dialog om før på e-post og i Grenland Ættehistorielags forum. Lenke,9210Det skal (igjen) bli spennende å se om noen knekker denne nøtten.Jeg lurer fortsatt på hvordan du vet at 1) hun er født 1753 og b) at hun er født på en bestemt husmannsplass i Lunde.Jeg har vel en mistanke om at du 1) har beregnet fødselsår ut fra alder i 1801 og 2) antar at hun er født et sted hun bor når barna hennes døpes.Såvidt jeg vet dukker hun først opp i Bø/Lunde kirkebok ved forlovelsen 10.10. 1783. Hun (pige) forlover seg da med ungkar og soldat Halvor Olsen.Dette indikerer at hun kan være konfirmert/døpt i Bø/Lunde. Men jeg har ikke klart å finne noe slikt her.Fint om du kan oppgi dine kilder for årstall og sted i din første melding.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Til Ole Bjørn Jamen om jeg huske hvordan jeg fant ut at hun var født i 1753,i og med at dette var i fjor. Har ikke gjort noe mere siden, men står fremdeles like fast. Mvn, Taran Solberg Rezk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Til Ole Bjørn Jamen om jeg huske hvordan jeg fant ut at hun var født i 1753,i og med at dette var i fjor. Har ikke gjort noe mere siden, men står fremdeles like fast. Mvn, Taran Solberg Rezk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

I debatten i Grenlands Ættehistorielags forum nevnes navn på barna til Taran og mannen og alle fadderne www.grenlandslekt.no/phorum-5.1.23//read.php?1,9210,9256#msg-9256Blant fadderne er Kirsti, Ingeborg (og mul. Aslaug)Tollevsdatter som også kan være spor til dem som kan hjelpe.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Ingeborg Tollevsdatter, fadder i 1794, gm Elling Evensen Aasen er datter til Tollev Nilsen og Anne Tollevsdatter på Oredalen i Bø, så hun kan ikke være en søster av Taran.Asloug, Taran og Kirsti(g m. Aamund Andresen, Kåsa under Tveitan) kan være søstre. . .(Iflg Nils Buverud)Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Du finner hjemmesidene hans her. LenkeHan har laget en database over folk fra Holla/Lunde basert på diverse kilder.Ved å trykke Search øverst på siden kan du lete etter personer i dette området.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

Takk for info, men fremdeles skjønner jeg ikke hvordan i all verden skal jeg finne ut om hennes og hennes manns foreldre? Vil sette pris på all den help jeg kan få Hilsen Taran Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Så langt ser det altså ut som Taran ikke har sitt opphav i Lunde/Bø. Hun ser mao ikke ut til å være født på Gladkoll i Lunde slik du nevnte i første innlegg.Du bør derfor lete i andre kirkebøker etter konfirmerte (ca 1768 - 1775) og døpte 1750 - 1756.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taran Solberg Rezk

hei Jeg ser at Taran Tollevsdtr. staar nederst paa siden i den lenken du sendte. Er det mulig aa komme lenger ned i tilfelle det er mere info. der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.