Gå til innhold
Arkivverket

[#55734] Johan Olsen født på Tjøtta(?) på Helgeland ca 1793


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med å forske i slekt for en dame, og har kommet til Johan Olsen som var 28 år da han ble gift med Olina Nilsdatter 7.p.trinit.1821. Glemte å skrive om det var i Alstahaug eller Tjøtta kirke. Forloverne var Benjamin Gabrielsen Hamnes, og Michel Olsen Alteren. Der står det ingenting om hvor Johan og Olina kom fra, men Olina var ifølge folketellingen 1865 fra Vega. Jeg søker altså aner på Johan. Johan var da i Lisøen. Barna av Johan og Olina som jeg har funnet i kirkebøkene:1)Nicolina født 02.05.1820, og hjemmedøpt 4.hujus(04.05(?) 1820, og dåpsbekreftelse i Alstahaug kirke 1.pinsedag 1820. Dette var begge foreldrenes første leiermål. Nicolina ble konfirmert 3.p.trinit(13.07)1838 i Alstahaug kirke. Johan og Olina bodde i Lisøen.2)Olina Christina født 08.06.1824, og døpt 5.søndag etter trefoldighet 1824 på Tjøtta. Johan og Olina bodde på Quarholmen. Hun ble konfirmert 3.søndag etter trinit(27.06)1841.3)Dorthea Nicoline Petrine født 07.08.1829, og ble hjemmedøpt 10.p.trinit. 1829. Dåpsbekreftelse 12d(12.p.trinit?) 1829. Da bodde Johan og Olina i Skogsholmen. Hun ble konfirmert 28.06.1846. Det er henne hun jeg forsker for skal videre på, og Dorthea Nicoline ble gift 12.11.1852 med Jacob Nilsen fra Vega, som var 24 år. De flyttet senere til Herøy.4)Lovise Bergithe født 15.10.1831, og hjemmedøpt 11.11.1831. Dåpsbekreftelse 21.02(?) 1831. Johan Olsen og Olina var da inderster i Skogsholmen.Her kan det være flere barn, som jeg ikke har funnet.Johan Olsen var jo 28 år ved giftermålet i 1821(født ca 1793)og ved folketellingen for Alstahaug i 1801 er det kun en Johan Olsen som passer aldersmessig. Han er forsterbarn i Lisøen. Ved skifte etter Ole Jacobsen i Giedøen i 1799 er det en sønn Johan Olsen på 6 år, og denne Johan ble døpt 3.am 1793 i Alstahaug kirke. Foreldrene var Ole Jacobsen Gietøen og Kierstianna Østensdatter. Muligheten er absolutt til stede for at dette kan være den Johan jeg er ute etter, og en av fadderne til Johans datter Olina Christina i 1824 er Christiana Østensdatter Tjøtøen. Hvis jeg går videre på folketellingen 1801 finner jeg en Christianna Østensdatter på 35 år i Lisøen, som faster til brukeren der. Datteren som er ført der da heter imidlertid Dorthea Larsdatter og er 2 år, men ifølge kirkeboka stemmer ikke dette. Christianna Østensdatter får datteren Ane Dorthea døpt 5.søndag etter påske 1799 og far var Ole Jacobsen Gietøen. Ingen Dorthea Larsdatter er døpt på Tjøtta eller Alstahaug 1798 og til og med 1800.Kan jo også føye til at Ole Jacobsen er ført som omkommet på sjøen under 2.p.trinit.1799, og er oppgitt å være 36 år.Nå er mine spørsmål:1)Har jeg funnet riktig Johan Olsen? Det står jo ikke noe ved giftermålet i 1821 om at han skulle være fra Tjøtta.2)Hvis jeg har funnet riktig Johan med mor som da blir Christianna Østensdatter, er det den samme Christianna Østensdatter som er 35 år og Lisøen i 1801? En kan jo bli i tvil siden datteren heter Dorthea Larsdatter(til og med ifølge originalen på mikrofilm).3)Hadde Johan Olsen og Olina Nilsdatter flere barn enn dem jeg har funnet?Dem som er fra Vega her har jeg ikke fått sett noe særlig på enda, men har funnet to passende Olina i 1801. Dette tar jeg opp som eget emne senere hvis jeg ikke finner noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.