Gå til innhold
Arkivverket

[#55738] Uægte barn i Tune, sønn av 'uconfirmerede reserve dragun'


Gjest Adam Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Adam Nilsen

Dåpen for min tipp-tippoldefar i Tune finnes her Lenke (s. 289 i Tune 1781-1796).Hans navn var Lars Johannessen, og det står at hans far var 'den uconfirmerede Reserve Dragun, Johan Johannesen Agnalt.' Jeg har ikke klart å finne noen sikre opplysninger om Johan Johannesen. Det finnes ingen Johan Johannesen i FT1801 for Tune som var dragon, og det er ingen Johan Johannesen som bor på Agnalt, og ingen i Tuneboka under Agnalt.Jeg hadde trodd at Johannes Johannessen Trollerød kanskje var hans far, fordi han sies også å være dragon. Jeg fant giftermålet for 'Dragoun og Ungkarl Johannes Johansen Trollerød og Pige Edel Jonsd. ibid.', trolovet 16 Jan 1776. De finnes på Trollerød i 1801. Hvis Joh. Joh. Trollerød var far til Lars Johannessen, så betyr det at han var gift med Edel da han hadde 'leiermaal' med mora til Lars, Kari Larsdatter Haraldstad.Men hva kan vi lære fra at faren til Lars Johannessen var 'uconfirmerede'? Betyr dette at han var meget ung? Er det andre grunner for at en mann ikke skulle være konfirmert? Og kunne en mann som ikke var konfirmert gifte seg? Hvis ikke, så kan Joh. Joh. Trollerød ikke være faren til Lars.Hvordan kan jeg komme meg videre med dette?Takk på forhånd.Hilsen Adam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Permanent sidelenke Lenke høyre side. Det er i alle fall helt klart her at disse foreldrene ikke er gift, men det vet du jo. Jeg tror normalt at man ikke kunne vies hvis man ikke var konfirmert. I de militære ruller sto man fra fylte 16 år. Jeg vet ikke når tjenesten begynte. Han kan nok ha bodd en tid på Agnalt selv om du ikke finner han 1801. Opplysningene i teksten rimer ikke med Trollerød, men vi kan vel ikke vite om de er korrekte. Militære ruller kan være en kilde å lete i. Jeg kan ikke si hvilket regiment eller kompani.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.