Gå til innhold
Arkivverket

[#55747] Sogneprest Andreas Lyng - barn?


Gjest Sten Isaksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Isaksen

Andreas Lyng var sogneprest flere steder i Nord-Norge, vissnok både i Vefsn i Nordland på 1780-tallet, Kistrand i Finnmark på 1790-tallet og i Trondenes like etter 1800. Vet noen hvor han er født, hvilke barn han hadde og når barna er født eller døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Andreas Lyng ble født 12. april 1760, sønn av Jacob Olsen Lyng, gårdbruker i Verdalen, og Anne Lein. Ble i 1781 dimittert fra Trondheim skole. Den 4. februar 1785 ble han pers. kapellan til Vefsen; 15. mars 1793 sogneprest til Kjelvik; 14. juli 1797 til Kautokeino; i 1802 entlediget etter søknad og 17. juni 1803 sogneprest til Trondenes. Døde 1808. Det er ikke nevnt noe ekteskap.Andreas Erlandsen: Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Tromsø stift (1857).Det finnes geistlig skifte etter Andreas Lyng, jf. registeret i DA [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=sktfgeis&gardpostnr=193&merk=193#ovre>Lenke. Kanskje du kan få opplysninger fra selve skiftet i Statsarkivet i Tromsø?På venstre side av kirkeboka for Trondenes i 1808, synes jeg det står at klokkeren leste i kirken 2. pinsedag fordi sogneprest Lyng var syk. Litt nedenfor står det om sogneprest Lyngs inntrufne dødsfall. Og til høyre, nederst under 20 juni opplyses det at sognepresten døde av blodstyrtning 48 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ønsker å finne ut mere om anene til Andreas så finnes det i Verdalsbok IV s.396 om faren (Lyngætten) og om moren Anne Andersdt.(1728-1852, gift 1752)(Leinætten) i bok III s.432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Isaksen

Takk til Grethe og Berit for god hjelp. Jeg skal undersøke skiftet etter han for å sjekke om han ble gift (muligens ikke) og om det der står noe om barn (som jeg har en mistanke om at han etterlot seg.) Finner jeg ut noe, skal jeg videreformidle opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Viser til biografien til Erlandsen som er nevnt i innlegg 2. Så at ekteskap/ektefelle var nevnt for de prestene som giftet seg. Men det sto ikke nevnt noen ektefelle i biografien for Andreas Lyng.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.