Gå til innhold
Arkivverket

[#55751] Kan vi lage navneregistre for alle skannede kirkebøker?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg har tidligere spurt om tidsbegrensningene for søkbare kirkebokavskrifter som legge ut i Digitalarkivet.Navneregistrene, slik vi lager dem, er et register med lenke til de skannede kirkebøkene. De skal inneholde fornavn, etternavn, presten løpenummer, side, årstall og lenke. De legges ut alfabetisk etter fornavn. De er ikke søkbare. All informasjon må brukeren selv lese fra kirkeboken.Spørsmålet er om vi kan lage slike navneregistre til alle de skannede kirkebøkene, eller om vi må bruke de samme strenge begrensningene som for avskrivninger som har med alle data fra kirkebøkene, og som er søkbare, slik som i Digitalarkivets databaser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har laga eit system for registrering av register til kyrkjebøker, med eit tilhøyrande søkesysem, der ein kan søka gjennom alle registrerte register. Dei registera du har laga kan lett innordnast i system. Eg går ut frå at dette vil bli annonsert i neste veke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, svar på spørsmålet kommer vel med lanseringen. Selv om det er et aktuelt spørsmål for oss, kan vi vente til uken. God helg! Og takk for god nyhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette spørsmålet vil rimeligvis komme opp til diskusjon. Mitt utgangspunkt er at dersom indeksen ikke inneholder personømfintlig informasjon vil den kunne legges ut til de samme tidsgrenser som den skannede filen.Datatilsynet har for øyeblikket til vurdering en klage på utlagte lysingsbøker. Vi vil måtte avvente svaret derfra før vi kan si om det er tilrådelig å la indekser til disse gå til 1970-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg skal ikke legge meg opp i Datatilsynets vurderinger... Men er ikke poenget men lysninger nettopp at det skal offentliggjøres for allmennheten at X og Y ønsker å inngå ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jo, og med utgangspunkt i regelverket har vi derfor tatt klagen til Datatilsynet med relativt stor ro. Men helt uproblematisk er det likevel ikke!Lysingen skjer i forkant av en vielse, og har en funksjon i selve prosessen. Hva da 30 år seinere, når dette ekteskapet for lenge siden er oppløst, skal det da 'lyses' for all verden gjennom Internett på ny? Jeg ser at det kan oppfattes som en krenkelse av personens integritet.Og en sak er at det på Internett ligger et bilde fra en bok, et bilde som man må bla seg fram til. Noe annet er det hvis man kan gjøre et søk på et bestemt navn gjennom en søkemotor, og slik komme direkte fram til denne bestemte siden i lysingsboken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Navneregistrene inneholder ikke noe sensitiv informasjon, og vi har brukt de samme rammer som for full kirkebokavskrivninger. På spørsmål i Digitalarkivets debattforum for kilderegistrering fikk jeg følgende svar fra: Kristian Strømme, DA/SAB, 26.3.2007:”Fødte kan legges ut til 1910. I tillegg legger vi ut konfirmerte til 1925, og gifte til 1930. Døde kan legges ut frem til i dag såfremt alle sensitive opplysninger er fjernet. På de øvrige listene opererer vi med en 80-årsgrense.”Selv om vi tenkte at vi kanskje kunne ha noe videre rammer, har vi holdt oss på den sikre siden. Det var nok materiale å gå løs på.Om vi kan lager registre for alt som er skannet, så er det fint. Kan det ikke lages søkbare navneregistre for alt som er skannet, må vi forholde oss til det. For oss som registrerer vil det da være best om vi kan registrere en kirkebok ferdig, og at dataprogrammet sperrer det som ikke kan offentliggjøres, men slik at det automatisk blir gjort tilgjengelig når tiden er inne.Inntil alle forhold er klarlagt, holder vi oss til de rammene som er nevnt i første avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.