Gå til innhold
Arkivverket

[#55752] hvordan finner man ut?


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Finnes det noen eksperter som kan fortelle meg hvordan man best (eller i det hele tatt) finner opplysninger om folk MOT nåtid og altså ikke bare bakover i tid. Om en kjenner til en søskenflokk født mellom 1890 og 1910, så er det ikke helt greit å vite hvor de ble av som voksne og om det finnes etterkommere. Man leter naturligvis på viede og døde i deres hjemkomuner, og man leter under døpte for å se om de har blitt foreldre.Når man ikke finner dem igjen der, så kan man vel ikke gå gjennom alle kirkebøker i hele landet heller!Det står ikke 'utflyttede' i alle kirkebøker, så her trengs det hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Gravminne-registreringa er ein utruleg nyttig stad å finna opplysningar: http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=xDersom du ikkje veit det, det er fullt mogeleg å søkja berre på fornamn og f.dato, viss du ikkje har etternamn.Men viss du skal søkja på f.dato, må du berre bruka f.eks. f.dato inneheld 19, så søk, og inneheld 07, søk, så fødsels år er lik 1924, eller du kan sjølvsagt byrja med f.året. Dersom dette ikkje var naudsynt for deg i det heile, så var det kanskje nokon andre som ikkje visste det...Eg ser at du har fått eit svar på spørsmålet ditt, men legg denne inn likvel(svaret kom medan eg heldt på med forklaringa mi :-))).Venleg helsing Mariann. Lukke til!PS:det manglar mange graver enno, men er du heldig, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Takk for hjelp så langt.Jeg er godt kjent med gravminne- registreringen.Jeg har ofte fått opplysninger om pårørende som steller gravsteder og derved funnet etterslekt. Det er imidlertid smått med registrering på Helgeland,- ihvertfall der jeg leter og da står jeg fast.Jeg har også etterlysninger på DIS, men det virker ikke som det er stor interesse for 'etterslekt'. Om man spør om noe bakover i tid så er det 'hundrevis' som leser innlegget og 80 som svarer (SPØK!)Det er jo begripelig, ettersom slektsgransking stort sett handler om fortid...Det er bare så artig å finne nålevende, for da får man ofte tak i bilder av 'oldemor og hennes søstre' og man får treffe mennesker som har historier og gir det hele litt 'kjøtt på bena'.Jo, etterslekt er viktig og artig. Tar framdeles imot gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Takk for hjelp så langt.Jeg er godt kjent med gravminne- registreringen.Jeg har ofte fått opplysninger om pårørende som steller gravsteder og derved funnet etterslekt. Det er imidlertid smått med registrering på Helgeland,- ihvertfall der jeg leter og da står jeg fast.Jeg har også etterlysninger på DIS, men det virker ikke som det er stor interesse for 'etterslekt'. Om man spør om noe bakover i tid så er det 'hundrevis' som leser innlegget og 80 som svarer (SPØK!)Det er jo begripelig, ettersom slektsgransking stort sett handler om fortid...Det er bare så artig å finne nålevende, for da får man ofte tak i bilder av 'oldemor og hennes søstre' og man får treffe mennesker som har historier og gir det hele litt 'kjøtt på bena'.Jo, etterslekt er viktig og artig. Tar framdeles imot gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Du kan også prøve å logge deg inn på 'dis-treff',skrive vedkommedes navn og se om andre også jobber med samme slekta. Har funnet ganske mye på den måten.:)Men alt du får fram der må kryssjekkes,det er ikke alt som er skrevet inn som er riktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

De som du mener mest sannsynlig er død,bruker du Dis Norge(gravminner) for å finne.Folk av yngre dato kan spores via skattelister,telefonkatalogen osv.Selv har jeg benyttet skattelistene mye,for der står både fødsels år og bosted.På denne lenken kan du også se om de eventuelt har flyttet,fordi du her kan søke på 2000,2001,2002,du vil se om de har samme adresse fra et år til et annet.http://www.bt.no/skatt/Lykke til! Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Mange emigrete,så emigrantprotokoller bør sjekkes.Ved foreldrenes dødsfall kan det være opplysninger i dødsfallsprotokoller/skifter (60 års klausul)om hvor barna befinner segNorsk Lysningsblad (hele landet),navn alfab.på brudgommens etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei!Mange aviser på nettet har også arkiv du kan søke i ,og i avisene ligger også en mulighet til å søke etter slekt. Mulighetene er så mange ,når man bruker internett.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Aftenbladets skattelister [url="http://aftenbladet.no/skatt/>http://aftenbladet.no/skatt/ viser skatteytere for 2001, 2002 og 2006 - for 2001 er også fødselsdato med.I Bergens Tidendes skattelister http://www.bt.no/skatt/ for 2000, 2001 og 2002 kan du søke med bare fornavn. (Fylkene er byttet for dette året, men de to andre årene vises rikitg fylke.)Aftenpostens skattelister Lenke gir deg muligheten til å søke på ensakt fødselsår (ved å legge inn alder i 2007) og fornavn.VGs skattelister http://skatt.vg.no/ er mer tradisjonelle, men viser mange poster på en gang og gir gode muligheter for sortering.Med disse fire er det ikke mange som slipper unna...!Kryssjekk med telefonkatalogen: Siden kvinner stadig oftere beholder sitt pikenavn når de gifter seg, har jeg mange ganger funnet personer ved å søke etter fornavn + pikenavn og fått fornavn + pikenavn + gift navn. Kommer abonnenten opp med et fasttelefonnummer (ikke mobil), søker jeg på dette, og vips så har man et medlem til av husstanden (gjerne en ektefelle).Kommentar til (9): Personalia-sidene er ofte ekskludert fra vanlig søk. Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Det ene avsnittet ble noe uklart, jeg prøver igjen:I Bergens Tidendes skattelister http://www.bt.no/skatt/ for 2000, 2001 og 2002 kan du søke med bare fornavn. (Fylkene er byttet om for 2000, men for de to andre årene vises riktig fylke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Takk igjen for all velvillig bistand, men jeg er ikke sikker på om alle har lest hva jeg egentlig spurte om. Utgangspunktet var en søskenflokk født mellom (bare et eksempel) 1890 og 1910.Om man ikke finner dem i hjemkomunen under 'viede', 'døde' eller som foreldre og ikke har adgang til 'utflyttede',og de ikke finnes i 'gravminner',-HVA GJØR MAN DA? Jeg er redd skattelistene for 2007 blir litt uaktuelle... De var vel trolig ikke i lønnet arbeid engang,tidlig på 1900-tallet. I hvertfall ikke de av søskenene som var piker. Så altså,-ble de gift,-(hvorr, når, med hvem)-forflyttet- spist-hengt eller glemt hadde jeg nær sagt. Finnes det offentlige dokumenter som forteller hvor folk på den tiden ble av? Har alle fylker/kommuner lister med utflyttede selv om man ikke finner det på nett, 0g finnes det fra først på 1900-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Nei, jeg har ikke det i dette tilfellet da jeg tviler på om de brukte det på landsbygda på Helgeland for hundre år siden.Disse bøkene var vel helst et storbyfenomen. Jeg har benyttet slike for Bergen, men da var jeg kommer en generasjon lenger fram. De jeg FAKTISK leter etter nå er min mormors søsken som vokste opp i/på Sandnes(sjøen) i Helgeland. Jeg har rede på noen av dem men foreks.den yngste søsteren hennes Lovise Christine Tønder Hansen, f. juli 1876 og konfirmert 1891 i Stamnes 'forsvinner' etter det. Selv på 1900-tellinga er hun borte SUKK..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Huff, ja!!! Kan nevne at Lovise var datter av Hans Andreasen og Dorthea Iversdatter og andre søsken som ble 'borte' er Helmer Theodor Bæk Hansen 1869, og Jørgen Bang Hansen 1872. Anna Marie, Jørgine, Hansine, Jensine og Anders har jeg greie på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette var merkeleg! Var inne og såg på denne linken fleire gongar om han 'virka', noko han gjorde, men no var han plutseleg borte.. Her er den iallfall: LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Oi,-dette var spennende. Anna Marie (mormor) var gift og bosatt i Trondheim på 1900-tellinga, så det kan godt være at lillesøster kom etter. Det står 1878 istedet for -76 på henne du fant, så jeg skal gå inn i kirkeboka for Stamnes for å se om det også ble født en Lovise Hansen i -78. Hvis det ikke er tilfelle, så er det nok 'min' Lovise. TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Reknar med du veit dette, men du må ikkje leggja vekt på dei årstala som står for f. dei kan variera ganske mykje frå fakta, det har eg/me sett fleire gongar.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ja, det er litt ugreit med disse årstallene. Jeg fant forresten ingen Lovise Hansen i Stamnes 1878, men en i -79. Hun hadde et navn før Lovise,-Battseba eller noe sånt. Det kan jo være hun som bodde i Trondheim. Det skal jeg nok finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Nei og nei så artig!Jeg er stadig imponert over hva folk finner. Dette må jo være 'min' Jørgen. Jeg må prøve å finne ut mer om dette. Kanskje broren Helmer også tok Andreassen-navnet??? Takk og Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.