Gå til innhold
Arkivverket

[#55755] Ole Amundsen Senstad, f. 1810, Nes, Hedmark. Hans mor?


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Ole, min tippoldefar, var fødd på Senstad, 12-12-1810. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=65&uid=10571&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke Hans far, Amund Amundsen Senstad, døpt 11-12-1769 (Scanna kirkebok Nes og LDS) var i 1801 snekker på Kampeten gård, Nes. Ole's mor er Guri Hansdatter. Er dette den samme Guri som i 1801 er kone på Senstad gård, ugift, men med 7 barn med bonden Ole Nielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nes bygdebok forteller under Senstad at Guri Hansdtr første gang var gift med Ole Nielsen Senstad,9 barn. Hun ble g2gm Amund Amundsen de hadde et barn Ole oppkalt etter ektemann nr 1 som skikken var. Ole Amundsen ble gift med Johanne Jensdtr Svartshoel. Ole Nielsen døde forøvrig 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

'Bevisene' i denne saken er bl.a skiftet etter Amund og Guri i 1828. Det står endel om familien under Senstad,anbefaler deg å låne bygdebok for Nes andre bind del 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Berit og Else. Takk for hurtig og informative svar. Jeg kan nå være sikker på at jeg har den 'rette' Guri. Jeg skulle gjerne låne Nes bygdebok, men det er litt vanskelig her fra Sveits.I følge 1801 FT var Guri fødd i ca 1764, men jeg kan ikke finne henne i Nes Klokkerboken 1668 - 1784, men det er ikke så lett å lese innleggene der som dere vet, men kanskje var hun ikke fra Nes. Hva er de nærmeste prestegjeldene?Hva jeg fant for 1764, på side 556-557, første innlegg, er en Siri Amundsdatter som sikkert nok er en eldre søster til Amund Amundsen Senstad. Er det noen som kan tyde fødsel/dåps datoene i dette innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Jeg glemte å si at for min tippoldemor, Johanne Jensdatter Svartshol, har jeg funnet mange aner, blant dem Dyre Mogensen Sto-Ree og Skaktavl familiene, men jeg har ikke funnet når og hvor Johanne og Ole Amundsen dødde. Jeg har notert at Ole flyttet til Trondheim i 1883, sikkert nok da hans søn Andreas Olsen, min oldefar, flyttet dit som bestyrer på Jørgen B Lysholms Brenneri. Er det noen som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg kan jo gi deg det viktigste som står i bygdeboka. Det står først (sitat) Hvor Ole (Nielsen) kom fra er ikke nevnt,men hans kone kom fra Kløvstad,Land,Guri Hansdtr f ca 1765(Vardal).(sitat slutt) Hvor Amund kom fra nevnes ikke. Det nevnes endel om skiftet etter Guri og Amund,bl.a at Ole Amundsen arvet 1100 spd. etter sin mor og far.Den eldste sønn i første ekteskap Niels Olsen blir neste bruker.Om Ole Amundsen og hustru Johanne står det; se Lodviken,så jeg antar at de er nevnt under den garden. Desverre har jeg ikke den bygdeboka her.Det blir andre bind, del 1 om Helgøya. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det ser ut til at det kan stemme ja.De kom fra Brenden, den nevnte Siri er også en søster. Foreldre Amund Larsen Brenden og hustru Berthe Pedersdtr Kise Østre. De hadde ialt 8 barn, Amund Larsen g2gm Berthe Gulbrandsdtr Leich. 1 barn.Men dette hadde du kanskje fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Else, dette var flott. Jeg hadde at Ole Amundsen og Johanne Jensdatter flyttet til Lodviken, men dette med Brenden og Kise Østre er nytt.Da jeg ikke er lokalkjent på Nes kan du forklare litt hva det menes med 'men hans kone kom fra Kløvstad,Land,Guri Hansdtr f ca 1765(Vardal)'. Hvor er Kløvstad og Vardal? mvh fra Svein i Sveits (men i Frankrike akkurat nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble Lars Amundsen døpt 18/8 1754 Nes HE, Amon Larsen. Amund Amundsen dpt. 11/12 Nes HE, Amund Larsen og Berthe Pedersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Det er gårder som heter Kløvstad i Hedmark også. Nærmere forklart oppe i høyden på Ring, litt nord for Moelv. Så vel som Nes er dette også i Ringsaker kommune. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg har en Lars Haldorsen Kløvstad, f ca 1690, død på Kløvstad i Fluberg, Land 1752. Gm Berte Askildsdatter. Deres sønn Hans f ca 1745 ble g m den 11 år eldre Pernille Pedersdatter østre Kise. Så der er vel forbindelsen?? Dersom dette er riktig så døde vel Hans på Flatlien i Søndre Land? Pernille giftet seg oppatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen! Ja den setningen der var litt diffus,derfor valgte jeg å skrive at det var sitat fra boken. Men på meg virker det som hun var født ca 1765 i Vardal, men at hun kom fra Kløvstad i Land. Familien hennes flyttet kanskje dit etter at hun var født. Men det blir gjetninger, kanskje du skal legge inn en etterlysning på sidene til vestoppland slektshistorielag? Husker ikke den adressen i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Har nå hatt litt tid til å studere all denne informasjonene og også den filen Thor sendte meg direkte med Amund Amundsen Sendstads aner.Den personen som nå har det største spørsmåltegn er vel Guri Hansdatter. På LDS websiden finner jeg to Guri Hansdatter som er mulig. Den første er Guri, fødd ca 1764 på Nes, Hedmark, gift med Ole Nilsen, den andre er Guri, døpt 25 mars 1763 i Vardal, Oppland. Som Else sier i (5) er Guri gift med Ole Nilsen, så det stemmer for no. 1, og i innlegg (9) at hun var fødd i Vardal som passer Guri no. 2. Så det er vel fullt mulig at de to Guri som er notert på LDS er en og den samme Guri og at det er 'min' Guri Hansdatter.I Vardal kirkeboka, Kronologiske liste, for 1763 finner jeg Guri, datter av Hans Dahlborgen, hun er dåp no. 19, men om datoen er riktig på LDS kan jeg ikke være sikker på. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=62&uid=15571&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeI Nes Kirkeboka for 1731, døpte, innlegg no. 42, 16 september (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.