Gå til innhold
Arkivverket

[#55756] Trenger hjelp til tyding


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Kan noen hjelpe til med tydingen av de 3 øverste linjene her fra et svensk husförhör!Kommer med noe hjelp vedr. navn m.m., slik at dere ikke behøver å bruke tid på det! Hvis dere er uenige i noe av det, vennligst si ifra!1. linje på høyre siden : Olof Andersson2. linje: helt til venstre: Ragnerud helt til høyre: Maria Nilsdotter3. linje helt til høyre: vigd 26.decJeg ønsker alt fra begynnelse til slutt i ett, slik at jeg får sammenhengen!Mvh Geir

bilete4086.jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk til begge to, jeg tror det er korrekt det dere sier!Det som står før vigd 26. dec, nemlig: 24 --- kan det henspeile på en form for lysning eller ....?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det vet jeg ikke, men 'mine' fra Sverige der står det at bruden fikk så og så mange lod silver i morgengave. I 1771 fikk bruden 12 lod silver, og dette var fattige folk. Men nå vet jeg jo ikke årstallet her og om de hadde sluttet med det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk, Berit! Denne vigselen er i 1818!Så jeg vet ikke om det er noen andre som vet - 24 lod silver (sølv) eller ...... e?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.