Gå til innhold
Arkivverket

[#55757] Hjelp til søk i cencus i USA, Chicago Illinois 1890,1900,1910,1920,1930


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei jeg håper på hjelp til finne min farfars bror Bartrean Efrain Olsen, født 6,7,1867 i Idd i Norge. Han bodde i Ed i Dalsland, da han emigrerte via Kristiania som nr. 93217 i 1887. Far var svensk født i skee og mor nork født i Idd i Østfold. Han var regnet for å være svensk. Avreisedato fra Kristiania var 6.5.1887 og reisemålet var Chicago. Det er dokumentert i NEW York passenger lists, 1820-1957 at Bertram Olson fikk arrival date: 28. may 1887. og at han var 20 år. Swedish etnicy.Jeg har på søk i Familysearch IGI funnet en Efrain Olsen som ble gift med Gudrun Krogh den 25. mars i 1906 i Chicago, Cook, Illinois og håper det er mulig å finne ut mer om ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1910 United States Federal Census about Ephraim Olson Name: Ephraim Olson Age in 1910: 28 Estimated Birth Year: abt 1882 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Spouse's Name: Gudrun Home in 1910: Chicago Ward 15, Cook, Illinois Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1902 Household Members: Name Age Ephraim Olson 28 Gudrun Olson 28 Esther Olson 3Ephraim er 'carpenter' og fødested er ført som Swed-Norwegian. Dette er vel neppe 'din' mann?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Arne!Det er feil mann. Kan du søke på Bertram i Chicago i 1890? Det ermulig at han allerede hadde flyttet til et annet sted. Jeg har hørt at han, som mange andre på den tiden, ble bitt av basillen i å dra på gullgraving.I Alaska var det et klondike etter gull ifra 1896 til 1899. Oregon, Washinton, Idaho og British Colombia hadde også gullforekomster, men det var muligens noe tidligere, iallefall California.Jeg ser ikke bort ifra at han kom til Alaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dessverre Hans Petter, - jeg klarer ikke å finne ham i tellingene. Jeg mener at jeg også har lett etter ham tidligere. Jeg får stille deg de 'vanlige' spørsmål: Vet du om han hadde søsken som emigrerte? Om hans foreldre, eller en av dem døde etter hans emigrasjon, har du så sjekket dødsmeldig/skifte etter dem/den?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(1)Har du undersøkt i Chicago 'Anderson Willage', der er det et kontor som steller med Sverige og emigranter. Jeg besøkte dette kontoret i 1999, jeg bodde da i West Foster Awe. Dette kontoret lå ca en 5 minutters gangtid fra det sted jeg bodde. Min vertinne dengang arbeidet litt på dette kontoret. Utvandrermuseet i Ottestad har noen mikrofilmer av kirkebøker fra Chicago som har en del skandinvaner i mellom pemene. Der er det også inn og utflyttede. Klondike tiden i Alaska er det en Carl L.Lokke som har skrevet en del om gullvasking, i følge noe jeg har fått fra USA av en etterkommer som startet opp i 1897. Vet at det forsatt var noe aktivitet der i 1903. Har faktisk fått fra USA foto av far med to sønner som var der i 1903. Mulig det er et museum eller arkiv i Seattle som kan ha noe å bidra med den person som dro dette igang bodde i staten Wa. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for innlegg! Til Arne. Jeg har hatt et innlegg tidligere men vinklet på en annen måte. Bertram hadde to brødre som emigrerte etter ham til USA og de bosatte seg begge i Minneapolis Carl Olof Olson ble født i Berg i Østfold den 15.8.1869 og emigrerte ifra Ed i Dalsland den 31.10.1890. Far var svendk født og etter mange år i Sverige var han svensk statsborger Han brukte tidvis også Anderson og Ottoson som etternavn. fars navn var Anders Otto Olson, født den 3.10.1842 i Skee. Mye tyder på at Carl Olof bosatte seg i Hennepin county i Minnesota under navnet Charles Olson, som gift og fikk barn obg barnebarn der. Han døde i 1909.Bror nr. 2, Axel Frithjof Albert Olsen,ble født den 12.4.1883 i Ed i Dalsland og emigrerte til USA den 24.2.1905 ifra Kristiania og bosatte seg i Hennepin County.Jeg har kartlagt hele hans familie, mye takket være Jon Torp, men har ikke lykkes å få kontakt med nålevende personer, selv om de har litt spesielle etternavn. Jeg har forsøkt å skrive et par brever. En jeg skrev til I naples i Florida døde kort tid før jeg sendte brevet og det kom i retur. Jeg har i disse dager sendt et nytt brev til enken.Axel brukte navnet Fred og Fritjof Olson i USABertram flyttet ifra Ed først og Carl Olof ble boende da foreldrene og de øvrige søsken flyttet til Fredrikshald i 1888. I ca. 1894 flyttet foreldrene og de øvrige søsken videre til Kristiania.Far døde i Kristiania den 23. mars i 1905 og mor Karen Bolette Brynhildsdtr. den 27.11.1916 også i Kristiania. Hvor kan jeg finne dødsmedling/skifte.Axel hadde god kontakt med sine søsken før og under hele andre verdenskrig. Han sendte gaver til min farfar og sikkert til sine søstre i Kristiania. De andre brødrene hørte jeg ikke så mye om. Det kan bero på at Carl Olof døde tidlig. Jeg hørte det ble sagt at Bertram reiste på gullgraving, men at foreldre og farfar ikke hørte noe ifra ham. Farfar ble født i 1885 så han var 18 år yngre enn sin bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dødsmelding og event. skifte burde finnes på Statsarkivet i Oslo. Er du heldig så kan Bertrams oppholdssted være nevnt, men det kan også stå kun Amerika/USA. Som jeg skrev så mente jeg at jeg hadde vært borti denne karen før, og ser nå av tema 44990 at jeg fant ham ankommet Ellis, men ikke i senere tellinger. Jon har vel også brukt noe tid på å lete, kan jeg tenke meg. Gi et ord når du får sjekket dødmeldinger/skifte.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Hei Arne!Etter å ha sendt forespørsel om skifte etter far og mor til Statsarkivet pr. email så har jeg mottatt svar. Da far døde ble det oppgitt at han etterlot seg hustru og 8 myndige barn og 1 umyndig. Den umyndige måtte ha vært min farfar som ikke var fyllt 21 år. Av de 9 barna oppholdt 3 seg i Amerika. Ingen navn eller adresse var oppgitt på barna. Jeg regner med at de tre barna i Amerika var i live ved farens død som var 23. mars i 1905.Ved morens død ble dødsfallet innmeldt av datteren Bolette Olsen og det ble oppgitt at moren etterlot seg 5 barn hvorav 2 i Amerika. Det må være feil for fem barn var i live i Norge ved morens død, men Carl Olof Olsen i Amerka døde i Hennepin I Mineapolis i 1909.Det tyder på at Bertrean Efraim Olsen, født 6.7.1867 i Idd var i live i Amerika ved morens død 27.11.1916. Bertran kan ha vært skrevet annerledes i Amerika. Han var som tidligere nevnt svensk statsborger da far var svensk og at ha selv emigrerte ifra Ed i Dalsland.Kan det være mulig å finne Bertrean noe før eller etter 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bartreans bror, Fred A. Olson dør i Hennepin county i Minnesota 9 okt 1956. Du burde skaffe deg hans obituary, det KAN jo tenkes at Bartrean eller hans etterkommere er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Har nå gjennomført søk i 1900-tellingen med navnet Ols* født i Sverige juli 1867 og med imm.år 1887. Jeg finner kun to; en Nels Olson i Putnam, Illinois og en August Olson i Delta, Michigan. Begge er ført som fødte av svenske foreldre så det er vel heller tvilsomt at en av dem skulle være 'vår' mann.Jeg får nå starte et lignende søk med fødeland Norge. Et slikt søk lar seg nok ikke gjøre i senere tellinger - kun 1900-tellingen gir fødselsmåned og et senere søk på Ols* f. i Norge 1867 ville nok gi uhorvelig mange treff.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, jeg har fått med meg det, Jon :-) det var også derfor jeg skrev at det var heller tvilsomt at noen av dem skulle være Bertrean. Det forekommer, som du vet, at fødeland kan være feil innført, derfor ville jeg ta en 'sjekkrunde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I New York Passenger Lists, 1906, October, 24 med skipet 'C F Tietgen' fra KøbenhavnFinner jeg 38 år gamle amerikanske painter (merk yrket!) Bertram E. Olsen med kona Louise på 29 år.At de er overstøkne...ja det vet jeg rett og slett ikke hva betyr....

bilete4136.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

SHIT!!!!----Fra danske demografiske databaser:--- Navn: Olsen, Bertram Carl Chr. Stilling: MalerAlder: 38 Bestemmelsessted: N.Y.Kontrakt nr.: 495600 Forevisningsdato: 10/11/1906Fødested: Svendborg Fødesogn: SvendborgSidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - USASidste oph.sted: USA. Bestemmelses land: USABestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York StateSkibsnavn: C.F. TietgenBemærkninger: ANM: Tietgen. IDkode: D0507O1108--Navn: Olsen, Louise Stilling: HustruAlder: 29 Bestemmelsessted: N.Y.Kontrakt nr.: 495600 Forevisningsdato: 10/11/1906Fødested: Svendborg Fødesogn: SvendborgSidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - USASidste oph.sted: USA. Bestemmelses land: USABestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York StateSkibsnavn: C.F. TietgenBemærkninger: ANM: Tietgen. IDkode: D0507O1109----Da var det halmstrået vekk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Godt jobbet likevel, Jon!Jeg har nå også gjennomgått Ols* med fødeland Norge, men finner ingen f. juli 1867 og immigrert 1887, så dette virker ganske håpløst. Jeg har også her og i tidligere tema søkt med varianter av Bertram og Efrain uten treff, så jeg anser det vel nå slik at en nekrolog etter Fred kan være en siste utvei for å lokalisere ham.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei til Arne og Jon! Det er virkelig artig å få så fin hjelp. Fred og Bertrean hadde en bror til, som ble boende i Hennepin County og som benyttet navnet Charles Olsen(Carl Olof Olsen). Han døde den 22.1.1909 i Hennepin.(Flere opplysninger om ham og familien fremkommer i mitt innlegg nr. 44490) Kan nekrologer finnes over internett? Det høres ut som et interessant spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei til Arne og Jon! Det er virkelig artig å få så fin hjelp. Fred og Bertrean hadde en bror til, som ble boende i Hennepin County og som benyttet navnet Charles Olsen(Carl Olof Olsen). Han døde den 22.1.1909 i Hennepin.(Flere opplysninger om ham og familien fremkommer i mitt innlegg nr. 44490) Kan nekrologer finnes over internett? Det høres ut som et interessant spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Beklager Jon!Jeg har nok skuffet for mye snø på hytta i helga. Det rette innlegget er 44990 og kommentar nr. 13.Kan det finnes spor i protokoller i Oslo/Kristiania etter emigranters besøk og påfølgende utreise. Det er ikke utenkelig at barna besøkte sin gjenlevende mor etter farens død i 1905?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.