Gå til innhold
Arkivverket

[#55759] Anna Catharina Irgens, død senest 12.03.1669?


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Ifølge ulike nettsteder døde Anna Catharina Irgens (Jürgens) senest 12.03.1669. Men hvilke kilder er det som bekrefter dette? Hun var gift med myntguardein og overbergamtsforvalter Heinrich Sigmund Hassius. Disse stillingene fikk han før 1660, og de tilsier at de må ha bodd i Kristiania eller Aker. De skal visstnok ha donert to lysestaker til Gamle Aker kirke, og det passer jo bra. Men jeg har ikke klart å finne hennes begravelse i kirkebøkene der, og heller ikke sønnen Johans dåp. Johan ble som voksen en beryktet guvernør for den danske besittelsen Trankebar i India. Han sies å være født 1664 eller 1665. I Yngvar Ustvedts bok om Trankebar står det at han er født på Kongsberg. Mulig det, men er det ren gjetning? Anna Catharina var datter av Johannes Jürgens, direktør på Røros kobberverk, og hans kone Elisabeth Sophie Henningsdatter Arnisæus. Hun ble trolig født ca. 1640.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er begravelsen hennes den 12/3 1669, gravlagt ved Aker. Lenke Jeg har samme opplysninger og det er fra: Slekten Irgens av Ludvik Langberg.Iflg. min kilde, slekten Irgens av Ludvik Langberg, ble Anna Catharine Irgens fca. 1640 i Itzehoe Holstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Hjertelig takk! Moralen er at kirkebøker må leses nøye flere ganger. Litt merkelig forresten at Aker-folk ble begravet i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.