Gå til innhold
Arkivverket

[#55761] Hjelp til å finne Astri Olsdatters dåp


Gjest Torleiv Imingen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleiv Imingen

Astri O. giftet seg med Elling Tollevsen Sønstegaard [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111030780.jpg>Lenke alder oppgitt 24 år. I f.t. 1801 Lenke er alder oppgitt til 13 år. Jeg har lett etter hennes dåp fra 1786 til 1793 uten å finne noen Astri som passer. Hvorfor står hun oppført i f.t. 1801 som datter, men med etternavn Olsdatter, og ikke Larsdatter? Har Margit Torjusdatter hatt et uekte barn med en Ole? Men spørsmålet er hvor er dåpen? Kan forlovereren Ole Olsen Bakke være bindeledd til faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei TorleivJeg har ikke funnet noen dåpsinnførsel. Men ser Rollag 1792-1814, s. 447 at det er en Astri Olsdatter Halland eller Hatland som konfirmeres i 1806 og angis som 15 år gammel. Kan dette være din Astri Olsdatter. Jeg har et inntrykk av at aldersoppgaver ved konfirmasjon ofte kan være ganske nøyaktige, så dette kan kanskje avgrense søkeperioden for dåpen noe.Hilsen Tor W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lars Hansen og Astri ble viet 21/1 1793 og begge var fra Halland, hun fra nedre.Om Astri skulle være datter av Margit, så ville Margit vært bare 14 år da hun fikk henne. Det vil si om alderen i 1801 er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kom til å tenke på en ting. Det kan godt mulig være at det er feil i FT. Lurer på om ikke Astri er datter av Ole Kittilsen og Bergit Halvorsdt. I så fall skal hun være dpt. 30/3 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Astri Olsdatter født utenfor ekteskap i 1792. Hun passer i alder med den som er konfirmert i 1806 (se nederst på venstre side og øverst på høyre):Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Rollag, Ministerialbok nr. 4 (1778-1792), Fødte og døpte 1792, side 52. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8555&idx_id=8555&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFaren er oppgitt til å være Ole Rejersen Undebakke, og en av fadderne er Halvor Rejersen Halland. I 1801 er denne Astri Olsdatter fosterbarn her: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Rollag, Ministerialbok nr. 4 (1778-1792), Fødte og døpte 1792, side 52. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ungk. Ole Kittilsen Kolandsrud og pike Bergit Halvorsdt. Halland ble viet 17/3 1788 Nore og trolovet 20/10 1792. Så da er nok Bergit moren til Astri.(3)Ser jeg har skrevet feil navn i vielsen til Lars Hansen. Jeg har skrevet Astri, men det skal så klart være Margit Torjusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei alle sammen, og takk for alle opplysninger. Jeg har vært innom det meste av lenkene, men det er noe som 'skurrer'. Men til Tor i innl. 2. Der står Astri Olsdtr. Flaaten alder 17 år så der er hun. Synd det ikke står noe om foreldrene, men nå har jeg fødselsår å gå ut fra. Har også tenkt tanker rundt f.t., og at de kanskje ikke var så presise. Takk igjen. God helg. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.