Gå til innhold
Arkivverket

[#55763] Ellis Island 1893 - hva skjedde videre?


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Olavus Olsen, født på Risbergsæteren under Holmen vestre i Grue, Hedmark 10 jun 1858 - døpt i Grue kirke 25 jul 1858 - foreldre Ole Olsen og Marthe Olsdatter;-- ble gift i Grue kirke 10 feb 1881 medKari Olsdatter, født i Sætabraaten under Sæta i Grue, Hedmark 5 aug 1860 - døpt i Grue kirke 7 okt 1860 - foreldre Ole Olsen og Kari Torkildsdatter.Kun de to drar 7 apr 1893 fra Kristiania med skipet Angelo (1) - reisemål er New York. De kommer til Ellis Island - New York 22 apr 1893 med skipet Britannic (1) fra Liverpool.Skipsmanifestet sier følgende: Ark.nr. 6 : Date of arrival (Ankomstdato): 22. april 1893 , Port of departure (avreisehavn): Liverpool , Line # (linjenr. på den personen du fant): 284.Nr. 283 Name: OLAVUS OLSEN, Age(år): 34 , Sex (kjønn): M, Calling (yrke): BLACKSMITH (smed) , Country of which they are Citizens (Nationality): Norway , Last residence(siste bosted): Bergen (dette er jo helt fullstendig feil) , Intended destination or location (reisemål): MILWAUKEE , Read & Write (kan lese og skrive): Yes , Location of compartment or space occupied (Lugarens sted eller oppholdt seg hvor under reisen): klarer ikke å tyde dette , Number of pieces of luggage (antall kolli bagasje): 2 , Transient, or in transit, or intending protracted ?so?journ.: Protracted.Nr. 284 Name: CARRIE OLSEN - resten stemmer på Kari.Så har de kommet til Ellis Island da - hvor drar de videre? Blir de i New York (slik intensjonene var når de forlot Norge) eller drar de til Milwaukee (slik det står i skipsmanifestet - se over) eller hva gjør de?Olavus (i dåpen står det Olaus) - har brukt Olavus i alle andre sammenheng - tom Ellis Island. MEN det kan hende at han tar/får et annet navn senere!!Carrie (Kari før Ellis Island) - har jo blitt omdøpt allerede, så jeg antar at dette er navnet hennes videre.Vedr. Milwaukee - det er jo 3 (større) steder i USA som heter dette - antar at det mest sannsynlig er i Wisconsin! De 3 er - Milwaukee PA county: Lackawanna; Milwaukee WI county: Milwaukee; Milwaukee NC county: NorthamptonHåper noen kan hjelpe med info. om deres videre skjebne - folketellinger - barn - flyttinger m.m.!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant en Ole Olson i Milwaukee, Wisconsin. Denne Ole er enkemann og bodde i 1910 sammen med den yngre broren Theodore.1910 United States Federal CensusName: Ole Olson Age in 1910: 52 Estimated Birth Year: abt 1858 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Brother Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Milwaukee Ward 2, Milwaukee, Wisconsin Marital Status: Widowed Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1893Household Members: Name Age Theodore Olson 49 Ole Olson 52 Mary Louise Olson 41 Mabel M Olson 6Mary og Mabel er Theodores kone og barn. Immigrasjonsåret for Theodore ser ut til å være 1890. Mary er født i Wisconsin av tyske foreldre. Mabel er født i Wisconsin.Du hadde ikke gitt opplysninger om at han skulle ha en bror som også emigrerte. Måtte da finne ut om han hadde en bror ved navn Theodor.FT1865 viser at Olavus har en bror Thodor som er ca 2 år yngre: LenkeDa ser dette ut til å match ganske bra.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Theodore Olson Home in 1900: South Milwaukee, Milwaukee, Wisconsin Age: 40 Estimated Birth Year: abt 1860 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's Name: Mary Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1860Household Members: Name Age Theodore Olson 40 Mary Olson 31 John T Williams 33 Edward Gerbic 38 Edward Teshnow 21 Louis Lang 39Immigrasjonsåret for Theodor ser her ut til å være 1860(?). Han er født i feb 1860.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er trolig de i 1905: Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905Name: Ole Olson Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: Milwaukee Residence State: Wisconsin Locality: South Milwaukee Birth Location: Norway Marital Status: Married Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1859 Race: White Relation: Head Spouse's Name: Carrie Line: 12 Roll: CSUSAWI1905_44Name: Carrie Olson Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: Milwaukee Residence State: Wisconsin Locality: South Milwaukee Birth Location: Norway Marital Status: Married Gender: Female Estimated Birth Year: abt 1860 Race: White Relation: Wife Spouse's Name: Ole Line: 13 Roll: CSUSAWI1905_44Household Members: Name Age Ole Olson 46 Carrie Olson 45- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin Marriages, pre-1907Name: Theodore Olson Marriage Date: 27 Jun 1891 County: Milwaukee Volume: 23 Page: 0287Disse mary/maria/marie gifter seg på samme dag (det er ingen kobling mellom brudgom og brud): Mary Tesnow Marie Sohrweide Maria Gangemeier Maria Gentz Maria Hartwig -Wisconsin Births, 1820-1907Mabel M Olson 06 Jul 1903 Milwaukee- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Theodore Olson Home in 1920: South Milwaukee Ward 2, Milwaukee, Wisconsin Age: 59 years Estimated Birth Year: abt 1861 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Roomer Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Male Year of Immigration: 1880 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 226Household Members: Name Age Emil Tachohl 48 Elizabeth Tachohl 48 Raymond Tachohl 22 Emilia Tachohl 20 Verne Schohls 17 Frances Schohls 16 Florence Schohls 14 Edward Schohls 12 Harold Schohls 8 Lester Schohls 6 Marie Schohls 4 Theodore Olson 59 Fred Kuffer 34 John Burns 48 Thomas Stanland 36 William Clark 35- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Kjempemessig Hanne Line - tusen takk!Carrie Olson er tydeligvis død mellom 1905 og 1910 i Milwaukee. Når - begravet hvor?Olavus=Ole Olson forefinnes i 1910 Census i Milwaukee, men ikke i 1920. Er han død i Milwaukee 1910-1920 eller er han annet sted i 1920 og da evt. 1930?Theodor Olson's utvandring var ikke kjent for meg! Så her slo du 2 fluer i en smekk - fint! Theodor finnes som enkemann i 1920 - 59 år gammel. Hva med 1930 - lever han eller er han død?Mary Olson - kona til Theodor - dør tydeligvis en gang mellom 1910 og 1920. Alder ved 1910 telling er 41. Død når - begravet hvor?Mabel M. Olson - dattera til Theodor og Mary - finnes ved 1910 Census og er da 6 år (født 6. juli 1903). Men hvor er hun i 1920 Census - er hun død eller har andre overtatt omsorgen av henne etter Maryæs død? Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

1. Hanne, var det fra denne linken, du fikk info. om ekteskapet til Theodor og 5 aktuelle koner (ref. innlegg 5) til Theodor Olson? [url="http://www.wisconsinhistory.org/vitalrecords/index.asp?action=search&filter_type=m&last_name=olson&first_name=theodor&county_code=&county=&theYear=&full_date=&record_type=&pageno=1>LenkeNår jeg trykker på den i Milwaukee - får jeg frem dette Lenke og så på skjermbildet som dernest kommer frem - trykker jeg på ''Search for possible spouse matches'' og da får jeg frem dette: Lenke altså kun 1 record - Mary Tesnow.Så jeg lurte på - er det ikke henne over da? Hvorfor får du frem 5 alternativer og jeg kun 1?Det er vel ganske sannsynlig at dette er kona. Se nemlig leieboere 1900 Census (ref. innlegg 3) - en av dem heter Edward Teshnow og er 21 år! Dette er vel sannsynligvis broren til Mary.2. Dette er vel muligens Edwards giftemål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1) Jeg brukte først ancestry.com. Var senere inne på wisconsinhistory.org, men glemte å gå inn her å skrive om det.2) 1920 United States Federal Census Name: John Teshnow Home in 1920: Milwaukee Ward 3, Milwaukee, Wisconsin Age: 85 years Estimated Birth Year: abt 1835 [abt 1885] Birthplace: Germany Relation to Head of House: Father Father's Birth Place: Germany Mother's Birth Place: Germany Marital Status: Widow Race: White Sex: Male Year of Immigration: 1878 Able to read: No Able to Write: No Image: 400Household Members: Name Age Bertha Anderson 48 Verna M Anderson 22 Cleanor V Anderson 19 Alice E Anderson 12 Roy Olson 9 Mable Olson 16 John Teshnow 85John Teshnow er far til Bertha. Bertha er tante til Mabel og Roy, som sannsynligvis er søsken. 1880 United States Federal CensusName: John Tesnow Home in 1880: Camp Release, Lac Qui Parle, Minnesota Age: 47 Estimated Birth Year: abt 1833 Birthplace: Prussia Relation to Head of Household: Self (Head) Spouse's Name: Mary Father's birthplace: Prussia Mother's birthplace: Prussia Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age John Tesnow 47 Mary Tesnow 44 Agustie Tesnow 18 Henriettie Tesnow 16 Charles Tesnow 13 Betsie Tesnow 10 Harman Tesnow 8 Martha Tesnow 5 William Tesnow 1Mecklenburg-Schwerin Volkszählung, 1867 Mecklenburg-Schwerin Census, 1867Name: Johann Tessnow Birth Year: 1833 Gender: männlich (Male) Status or Occupation: Arbeitsmann Household: View other family members Relationship: Haus Vorst (Head) Spouse's Name: Maria Place: Röbel District Office: Stadt Röbel Roll: 15153 Line: 1Household Members: Name Age Johann Tessnow 34 Maria Tessnow 31 Augusta Tessnow 3 Henriette Tessnow 2 Carl Tessnow 0 Joachim Zarnke 63 3) Vet jeg ikke Har ikke tid til mer nå. - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Nok en gang takk, Hanne Line!Jeg tror ifbm innlegg 9 følgende: a) at personene nevnt i 1920 Census er 'mine' personer - b) 1880Census Lac qui Parle og Mecklenburg telling 1867- ikke er 'mine' personer. Hvorfor - se under!Jeg mener dette må være moren og faren til Mary f. ca 1869 og gift med Theodor Olsen. Ekteskap John K F Tesnow og Maria S W J Frank Marriage Dec 29 1867 Milwaukee [url="http://www.wisconsinhistory.org/vitalrecords/index.asp?action=search&search_type=spouse&marriage_id=1776064&last_name=tesnow&first_name=&county_code=&county=&theYear=&full_date=&record_type=&pageno=1&volume=06&event_year=1867&event_day=29&event_month=12&page=0036&p1ln=Tesnow&p1fn=John+K+F&spouse_county=MILW>LenkeSe også mitt innlegg 8 pkt. 2 - ekteskap til det jeg tror er broren Edward. Der står foreldre som John Teshnow og Minnie Franks.Census 1920 Ward 3 Milwaukee (innlegg 9):a) Meget sannsynlig at Mable Olson, 16 er den samme som dattera til Theodor og Mary - altså Mabel M. Olson f. 6. juli 1903 i Milwaukee (ref. innlegg 5).b) At Roy, 9 år er hennes bror. En sønn av Theodor og Mary. Dette igjen betyr sannsynlig at Mary dør like etter fødselen av Roy - dvs rundt 1910.c) At søstera (les: Bertha Anderson f. 1871/1872) til Mary har omsorgen for barna til Theodor og Mary, etter Mary's død.c) At John Teshnow ikke er den samme som er oppgitt under 1880 Census Laq qui Parle, MN eller 1867 Volkszählung i Mecklenburg (personene nevnt under disse 2 er nok de samme). Dette fordi da burde følgende personer også stått i tellinga 1880 i Lac qui Parle: Bertha (Anderson) hans datter f. ca. 1872 - Mary (kona til Theodor) hans datter f. ca. 1869 - Edward (broren til Mary - han kan også være fetteren), født ca. 1879 - leieboer hos Theodor og Mary ved 1900Census.Spørsmålet er da - Hvor er John Teshnow og Minne Franks i Census 1880 og evt. senere - og barna?Dette ?MÅ? være dem: Household Record 1880 United States Census

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.