Gå til innhold
Arkivverket

[#55773] Peder Olsen Kolberg født ca 1720 Levanger i Nord-Trøndelag


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Peder Olsen Kolberg født ca 1720 i Levanger(Skogn prestegjeld) i Nord-Trøndelag. Han fikk bøkselbrev på en part av Kolberg den 28.03.1753, og han overtok da en halvpart som hans far hadde hatt ifølge bygdeboka(Skogn Historie bind 2 a eller b), men navnet på faren er ikke nevnt såvidt jeg kan se. Peder ble gravlagt 24.03.1762, og det var skifte på 22.06.1762(har utskrift av skiftet fra mikrofilm). Han ble gift i 1753 med Marithe Knutsdatter Muhle(dato stemmer ikke helt overens mellom det jeg har fra kirkeboka og bygdeboka har, og det må sjekkes senere). Barn:1)Malene døpt 4.p.trinit(07.07.)1754. Hun ble gift 11.07.1776 med Peder Torkelsen Heier.2)Ole døpt 1.søndag etter trinit(12.06)1757 i Levanger kirke, og død i 1757.3)Arnt Pedersen Kolberg døpt 20.søndag etter trinit(08.10)1758. Konfirmert i Levanger kirke i 1775, men dato mangler i kirkeboka. Bruker i Hellem i Åsen fra 1788 til 1821Han fikk kongelig skjøte på Skjesol østre i 1823. Gift 1 i 1788 med Inger Olsdatter Hellem, og gift 2 i 1822 med Ingeborg Anna Steffensdatter Hagerup.4)Ingvald Pedersen Kolberg døpt i Levanger kirke 2.påskedag(23.03)1761. Han døde 20.12.1833, og ble gravlagt 03.01.1834. Ingvald ble først gift med Ingeborg Andersdatter den 03.12.1789, og hun døde på barselsseng 26.07.1794. Han opplevde å minste kona og 5 barn som døde som små i dette ekteskapet.Gift 2 ble Ingvald med Malena Jacobsdatter Segtnan. De ble trolovet 01.11.1794, men ble senere gift. Disse er blant mine aner gjennom datteren Ingeborg Anna født 22.12.1795, og hun var det eneste barnet til Ingvald som nådde voksen alder. Malena og Ingvald fikk 2 barn til som ikke ble voksne. En meget tung skjebne Ingvald led syns jeg.Marithe Arntsdatter Muhle ble trolovet 2 den 13.06.1763 med Joen Larsen Giete, og de ble gift 17.06.1763. Han overtok den parten i Kolberg som Peder hadde hatt.Ingvald hadde en søster som het Inger Olsdatter ifølge bygdeboka, og hun ble gift med Peder Olsen Reistad 26.009.1757(ikke sjekket med kirkeboka dette, men har det fra bygdeboka). Ifølge kirkeboka ble hun konfirmert i 1750.I kirkeboka under døde dukket også denne mulige broren av Peder opp: Ingvald Olsen Kolberg gravlagt 24.08.1755, og er da oppgitt å være 29 år. Var dette en bror av Peder?Jeg leste litt i bygdeboka for Skogn bind 2 da jeg var på Stjørdal bibliotek rett før jul, men kanskje har jeg oversett noe når det gjelder hvem som var far til Peder? Det er forøvrig ikke alltid lett å forstå hva som menes i den boka. Det skal være skifte på en Ole Olsen Kolberg 03.03.1744 ifølge bind 4 av Skogn Historie, men det skiftet har jeg ikke fått sjekket. Er Peder, Inger og Ingvald nevnt som barn der? Det er heller ikke enkelt å forstå hvilken part av Kolberg som Peder Olsen og hans far hadde hatt ut fra formuleringene i bygdeboka. Hvilen part av Kolberg var det de hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har kikka i Skogn Historie, og kommer til samme resultat som deg; far til Peder Olsen Kolberg er bare nevnt som Ole, og skal ha bygslet en del av Kolberg, uten at dette framgår andre steder enn i sønnens bygsesbrev.Det hadde kanskje vært naturlig at Peder Olsen Kolberg hadde vært sønn av Ole Olsen Kolberg (bror til klokkeren), men det framgår av det skiftet du nevner 3. mars 1744, at denne Ole etterlot seg bare enken Marit Iversdatter og ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. De har jo både tingbøker og skifter mikrofilmet på Stjørdal bibliotek, så jeg får fortsette å lete der når jeg skal til Stjørdal igjen senere år. Jeg har gjort det slik i det siste at jeg jobber med 'Trønderslekta' når jeg er i Stjørdal, og 'Helgelandslekta' når jeg er her, men jeg kan jo også fjernlåne mikrofilmer hit da. Nå skriver jeg jo inn i slektsprogrammet det jeg har funnet ut før jul da jeg var i Stjørdal.Vet du om det er noen planer om nye og oppdaterte bygdebøker for Skogn når det gjelder Frol og Ekne? Jeg tror det trengs. Det har jo kommet ut ny bygdeboka som dekker Ronglan(bind 11 og da Ytre SkognI som jeg har kjøpt). Det er vel også noe som heter Ytre Skogn II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje er det noen som har tilgang til pantebøker for perioden rundt 1753 hvor Peder overtok etter faren i Kolberg? Kanskje står det i navnet på Peders far der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Jeg kom tilfeldig over følgende i Vår Frue i T.heim (hjelper ikke stort, men kan vel tas med her):Begravet Vår Frue kirke 30/5 1743: Ole Olsøn Colberg fra Schaagnen i Levanger Sogn - 68 Aar.Det er vel han som det er skifte etter i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Har du sett origialen på skiftet i 1744, eller har du kun sett det omtalt i bygdeboka? Jeg får ikke sett originalen på skiftet i 1744 før jeg skal til Stjørdal i mars/april, og da regner jeg med å komme meg på biblioteket der for å fortsette med mine i Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jet ser nå at jeg har en utskrift av svar du ga meg på nyhetsgruppe i 2000 om dette Arnfinn, og da skriver du blant annet: 'Jeg antar at den Peder Olsen Kolberg som du nevner(altså jeg) må være født før 1722, og at han er bror av Ole Olsen som døde i 1744. Han er da i tilfelle sønn av den Oluf som var 12 år i 1665, og sønnesønn av Ole Olsen som var 60 år i 1665(født ca 1605 og som vel var sønn av Oluf som var bruker i Kolberg i ca 1600. Hva mener du om disse teoriene nå? Nå har jeg iallefall skrevet inn disse teoriene på Peders far Ole i mitt slektsprogram under 'bografi'. Det burde jeg jo ha gjort i 2000, men bedre sent enn aldri.Har du noen gode forslag til kilder jeg kan studere videre her. Kan pantebøker gi svar? Det har de iallefall på Stjørdal bibliotek, og jeg mener de har en del fra 1700-tallet iallefall på Stjørdal bibliotek. Tingbøkene har de helt tilbake 1689, men mangler visst noen år for begynnelsen av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå blir det mange spørsmål her, men som trolovet 12.p.trinit.1757 finner jeg på innscannet kirkebok Peder Olsen Reistad og Inger Olsdatter Kolberg trolovet 12.p.trinit.1757, og forloverne var Peder Olsen Kolberg og Joen Olsen Munchebye. Kan den siste her være bror av min ane Peder født ca 1720, og søsteren Inger? Som forlovere til Peder Olsen Kolberg og Marithe Knutsdatter Muhle 11.p.trinit.1753 har jeg Aaren Knutsen Mule og Aren Kolberg. Hvem var Aren Kolberg? (Aren Knutsen Mule var jo far til Marithe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Petter Stene

Anne Lise skrev:-- 3)Arnt Pedersen Kolberg døpt 20.søndag etter trinit(08.10)1758. Konfirmert i Levanger kirke i 1775, men dato mangler i kirkeboka. Bruker i Hellem i Åsen fra 1788 til 1821Han fikk kongelig skjøte på Skjesol østre i 1823. Gift 1 i 1788 med Inger Olsdatter Hellem, og gift 2 i 1822 med Ingeborg Anna Steffensdatter Hagerup. --Han ble gift for andre gang 3 april 1823. Se nummer 5 her, høyre side.LenkeArnt Pedersen er min 4xtipp. Jeg mener Inger Olsdatter Hellem først var gift med Peder Olsen Grenne, og de fikk 7 barn mellom 1772 og 1787. Har rimelig kontroll på etterslekta derfra. Send en mail eller en PM på Slektsforum om du vil ha mere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Opplysningen om at Peder og Inger ble gift i 1822 hadde jeg vel fra bygdebok, og jeg har ikke fått fulgt opp disse som jeg skulle. Jeg kan ikke så mye med dette med å sende PM, så jeg oppgir mailadressen her. Tar gjerne informasjon i word-dokument. Kan heller ikke noe med gedcomfiler, selv om jeg har Brothers Keeper til slektsprogram.Siden jeg skrev her sist har jeg vært og lest panteboka på mikrofilm hvor Peder Olsen fikk bøkselbrev i Kolberg, og dette er ikke lett å lese. Jeg forstår likevel noe: Aage Rasmussen Hagen hadde noe med dette å gjøre overfor dragon Peder Olsen Kolberg(en en dragon var en militær som brukte hest). Landskylden og bøkselen var på 12 marklag på gården Kolberg 'Udi Schongnens prestegjeld'. Videre står det noe om hans 'fader', og at sønnen godvillig har 'opladt', og så greier jeg ikke å tyde mer fra kopien jeg har tatt. Det er iallefall ført under 1753 på mikrofilmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg merker meg ellers at som fadder til Malene i 1754 var Inger Olsdatter Kolberg(søster av Peder), og Ole Kolberg er blant fadderne til Ole i 1757. Han var vel oppkalt etter farfaren Ole, som da kan være fadder i 1757? Blant fadderne til Arent Pedersen i 1758 merker jeg meg Erich Olsen Roche som kan være bror av Peder? Mulig søster(?) kan være Kirsti Olsdatter Muhle som også da var fadder. Blant fadderne til min 3 ganger tippoldefar Ingvald i 1761 var Ole Windbacken(??) og Ole Svendsen Restad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.