Gå til innhold
Arkivverket

[#55784] Inger Fredriksdtr., Bugaardens opphav.


Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Karin Henriksen

Jeg har tidligere søkt på etter den sammme Inger under tema 30363,(Fredrik von Rappe).Nå prøver jeg igjen etter å ha brukt Vestfold-slekt og kirkeboka for Sandeherred og Bygdebok :Sandehered av Lorens Berg.Inger Fredriksdatter døde 1761, 54 år,f. ca.1707.Gift 1 g. m.Truls Olsen Bugårds Eie, caut.Severin Christensen, Mosserød og Halvor Hansen Elgesem. G. 2 gang med Soldat Frans Andersen, Bugården, fra nordre Sem. Caut.Sigfred Christensen, Mosserød og Carl Thorsen, Bugården. , Inger og Frans fikk 2 sønner.Truls f.1742, faddere:Ane Gulia Nilsen, Bugården, Gunild Taraldsdtr. ibid, Michel Nilsen ibid, Hans Iversen ibid og Jørgen Friedrichsen, Sandefjord Bugårds Eie. Jørgen f.ca.1706 + 1756, 50 år.Sønn nr. 2, Povl,f. 1744,Faddere Kirsti Carlsdtr. Bugården, Ane Hansdtr ibid, Hans Heljesen Moe, Hans Iversen Bugården,Ole Andersen, Kline.Fredrik Sigfredsen død 1740, fikk blandt flere barn, Jørgen ca 1706, fadder for Truls. Inger kan ha vært en datter f. ca 1707.Sigfred Christensen, Mosserød, var sønn av Kristen Sigfredsen, Mosserød.Jørgen Fredriksen var gift 2 ganger. Sigfred Christensen, Mosserød var caut. ved begge vielser.Jørgen var f./bosatt på Orrerud og på Bugårds Eie.Utfra disse samlende oppl. antar jeg at Inger Fredriksdatters far var Friedrik Sigfredssen, Orrerud, sønn av Sigfred Eriksen, Mosserød.Håper på synspunkter på dette. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Tilleggsoppllysninger, som jeg ser kan være nyttige.Sigfred Eriksøn, Mosserød hadde en søster ved navnet Inger,ugift.Paal Sigfredsen som bodde i Tallakshavn (Lorens Berg), Hadde en datter, Inger.Er noen som kan være snill å tyde denne dåpen øverst på fol.a for meg, det er farens fornavn jeg har mest problem med. LenkeMed vennlig hilsen og godt nytt år, May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har også notert meg - som hypotese - at Inger Fredriksdatter var datter av Fredrik Sigredsen på Orerød i Sandar (Berg: Sandeherred, s. 338). Berg nevner ingen Inger blant Fredriks barn, kun Sigfred, Anund, Jørgen og Berte. Det later ikke til at Berg har funnet noe skifte etter Fredrik, og i så fall kan det ha vært flere barn.Jeg har ikke hatt tid til å jobbe videre med hypotesen, men - som du er inne på - fadderen Jørgen Fredriksen (trolig bror?) og forloveren Sigfred Kristensen er gode indisier på at din antakelse er riktig.Du bør undersøke om det finnes skifte etter Fredrik Sigfredsen eller kona Mette Anundsdatter. Hvis det finnes skifte og Inger ikke er nevnt der, må antakelsen forkastes. Hvis det ikke finnes skifte, kan forholdet bli mer vrient å bekrefte/avkrefte, særlig siden Inger later til å være født før kirkeboka starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Takker for respons, Torkel og Kristian. Jeg har hatt vansklig for å slippe taket i denne slektslinja, fint å få prøvet den. Det ser jo ut til å ha vært tette bånd mellom de nevnte gårdene.Jeg har sett på Larvikskiftene 1672 - 1812, uten å finne noe der. Er det andre skifter å undersøke og hvor er de evt.å finne.Mvh. May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Larvikskiftene 1672-1812 dekker Larvik by, ikke landsbygda. Egil Theie har skrevet av skifter (egentlig Statsarkivets skiftekort) for Larvik sorenskriveri (= Larvik grevskap minus Larvik by) fram til 1720 (http://www.theie.net/slekt/kilder.php?), men det hjelper jo ikke i denne sammenhengen. Da må du over på mikrofilm, f.eks. på Larvik bibliotek. Skiftene fra rundt 1740 er på rullene HF2330 og HF2331.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei(6) Skiftene fra Sandar etter 1720 har jeg skrevet av fra permer på Sandefjord bibliotek, men disse er ikke lagt ut. Blant skifter her finner jeg:Nordre Sem Sandeh. 11.3.1761 Sk.pr. 11, Fol. 418 Inger Friderichsdtr. død g.m. Frands Andersen. B: 1. Truls Frandsen 18 år. 2. Paul Frandsen 16 år.Nordre Sem Sandeh. 19.10.1773 Sk.pr. 12, Fol. 321 Frants Andersen, enke Hellene Aagesdatter. Barn i 2 ekteskap. I første: 1. Truls Frantsen 12 år. 2. Anders 8. år. 3. Ole 6. år. I andet: 1. Paul myndig. 2. Aage 12 år. Formynder Truls Foxerød. (Se tidl. skifte, er det noe feil i et av skiftene? min anm.).Innlegg 1 gir vel svar på min anmerkning i det siste skiftet.Jeg har ikke funnet noe skifte etter Fredrik Sigfredsen eller kona. Jeg finner heller ingen Inger Fredriksd. nevnt utenom i skiftet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da ble mye arbeid spart! Etter dette finnes det vel neppe noe skifte etter Fredrik Sigfredsen eller kona, hvilket igjen betyr at den barneflokken som Berg fører opp, ikke nødvendigvis er komplett. Den foreløpige oppsummeringa må bli at det er indisier som tyder på Inger var datter av Fredrik Sigfredsen, men at det inntil videre mangler bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Laila Semming Hynne

HeiJeg har også hatt Inger Fredriksdatter som en mulig datter av Fredrik Orerød.Jørgen Fredriksen Orerød står jo som fadder for et av hennes barn med Frans Andersen. Men Jørgen var gift med en søster av Frans, så det har også vært mulig at han var fadder i lys av dette.Men har lett litt i den eldste kirkeboken for Sandeherred og funnet steder hvor den mulig samme Inger er fadder.Ei Inger Fredriksdatter på Mosserød er fadder for Sigfred Fredriksen Orerøds barn Astri 3/3 1723.Finner også ei Inger Mosserød fadder for Sivert Amundsen Haugtufts barn Tolf 1/10 1723Videre finner jeg ei Inger Fredriksdatter (bosted ikke nevnt) fadder for Fredrik Orerøds datter Margrete 30/3 1729. Mener i alle fall at det står Fredriksdatter her Lenke (litt over midten på høyre side)Inger Fredriksdatter Bugården er fadder for Sigfrid Mosserøds datter Abigail i 1729.Ei Inger Fredriksdatter er fadder (sammen med Truls Olsen) for Christian Nilsens datter Johanna i 1731. (Christian bodde på Bugården) Inger Bugården er fadder for samme manns datter Marthe i 1733. Og det samme i 1740.Hun opptrer også som fadder for Sigfred Christensens sønn Anders i 1735 og en ny Anders i 1736.Det er det jeg har funnet, men jeg kan fort kanskje ha oversett noen innføringer. Synes vel at det peker enda mer mot at Inger kan være en av Fredrik Orerøds barn, men..........mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Litt av en jobb du har gjort, jeg tenkte ikke denne muligheten.Tidligere har jeg sjekket ut her på forumet om hun var datter av Fredrik von Rappe, men det var hun ikke i følge andre som kunne avsanne det.Fredrik Orerød døde 1740, ikke rart at han ikke var caut. eller fadder ved så høy alder.Spennende om det er noe mer å finne. Jeg forsøkte å se på VestfoldSlekt hvor mange Inger som giftet seg i perioden fra 1733... men får ikke opp siden pga tekn. problemer. mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Vestfoldslekt finner du kun to Inger Fredriksdatter som gifter seg i passe tidsrom:1737 g. med enkemann Truls Olsenog 1742 som enke med Frantz AndersenPrøver med en lenke hit: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Hei Gunn.Dette er jo den samme bruden, 1. og 2. ekteskap. Hvor mange døde Inger mon tro, statistikken vil muligens vise at vi nærmer oss. mvh.may Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg har printet ut de hel del av disse sidene tidligere, så jeg har mye opplysninger og har kontrollert med kb. men det fint å få verifisert opp mot det jeg har.Nå har jeg ingen ide om mer å lete på.Håper på en konklusjon mvh M.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Laila har bragt fram ei rekke indisier som tilsier at Inger var datter av Fredrik Sigfredsen, men det er ikke mulig å trekke noen (sikker) konklusjon ut av det.Dersom et av barna til Fredrik Sigfredsen døde uten etterkommere, og det ble holdt skifte etter vedkommende, ville en få full oversikt over Fredrik Sigfredsens barn (dersom vedkommende døde etter Fredrik, altså senere enn 1740). Er det undersøkt om forutsetningene er til stede for noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenBerte Fredriksdatter døde 1764 på Orerød. Kan ikke finne henne gift, så hvis det er skiftet etter henne er det jo en mulighet der. Et skifte vil da kanskje være å finne på biblioteket i Sandefjord. Tror ikke jeg rekker ned der i morgen, men mulig på lørdag.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei May KarinKikket i permene på biblioteket, men det var ikke noe skifte etter Berte Fredriksdatter dessverre. Så også om det kunne være noe etter Truls Olsen Bugården, men fant ikke noe der heller.Det kan kanskje undersøkes i generasjonene før Inger, om hun hadde tanter eller onkler som døde barnløse. Om hun kan være nevnt der. Foreløpig ser det ut til at Inger Fredriksdatters forbindelse til Fredrik Sigfridsen Orerød er i en litt for løs tråd:-( Men man vet aldri hva som dukker opp, så vi får ikke gi oss.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.