Gå til innhold
Arkivverket

[#55785] Hjelp til tyding av vielse i kirkebok for Grue, Hedmark i 1791


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Trenger hjelp til å tyde det som står etter brudens navn i vielse nr. 15 - 2 mai 1791:Lenke'Ungkar Arne Nilsen Bye og pige Mari Arnesdatter Mortkiernsberget ......... (neste linje) Bye og Knud Sørensen Bye.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det gir ikke mening å bruke to gardsnavn og ikke noe farsnavn. Jeg er litt usikker på bokstavene, men jeg leser det som Botilssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for innlegget. Jeg finner ingen ved det navnet i Grue eller omegn i FT 1801 - men han kan jo forsåvidt være død iløpet av 90-årene. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk til dere begge - her fikk jeg bekreftet Arne Nilsens foreldre.Til Morten - Jeg har slekten bakover for for Maris far, Arne Povlsen Suhoinen. Hvis du har kjennskap til denne familien, lurer jeg på om du har funnet ut noe mer om konen hans, Helene Pedersdatter som var på Grinder ved vielsen. Jeg har lett etter henne i årevis, både gjennom Slækt & Slekt og andre fora uten hell.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

Hva mener du med bekreftet Arne Nilsens foreldre? De lenkene jeg la ut har to forskjellige foreldrepar på Arne Nilsen.Etter min mening er ikke Rämäinen ,som Eidskog har oppgitt riktig.Arne Nilsen Rämäinen,sønn av Nils Danielsson Rämäinen og Kjersti Nilsdatter Kindelsrud bodde etter min mening på Monsrud i Grue og var gift med en annen enn Marie Arnesdatter Suhoinen,nemlig Kari Pedersdatter.(Født: 1771, Skulstad, Grue) Det er mulig at den andre linken er riktig, at foreldre på Arne Nilsen gift med Marie Arnesdatter Suhoinen er denne,Lenke, jeg veit ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg har hele slekten til Arne Nilsen Rämäinen, sønn av Nils Danielsson (også kalt Rammeland)og Kari Pedersdatter, han på Skulstad-eie og hun på Skulstad da de gitet seg i Grue 8 aug 1794. Alle deres barn er født på Monsrud i Grue, første barn, Kirsti døpt 15 jul 1792.Det jeg mener er, at i lenken du sendte (ancestry.com) står foreldre til Arne Nilsen Bye(gift med Mari Arnesdatter Suhoinen 2 may 1791) oppgitt som Nils Nilsen Moe og Marte Abrahamsdatter Bårdrud. Disse ble viet 5 okt 1747 i Grue, og jeg har funnet en sønn Arne døpt 29 nov 1767. Dette er en eneste Arne Nilsen jeg har funnet (utenom han på Monsrud)som passer i alder ifølge FT - det var derfor jeg skrev at jeg fikk det bekreftet fordi det stemte med de foreldrene som er oppgitt i ancestry.com. Fødselsåret til Arne Nilsen Bye i ancesrty.com er oppgitt til 1753 - må ha vært en yngre bror som død.Jeg tror at Arne Nilsen Bye og Mari Arnesdatter er de som står oppført under Brøderud i Brandval i FT 1801. Deres barn er født på Forkerud. I Brandvalboka står det at Arne Nilsen kjøpte Skjæret og Kvernjordet under Brøderud i 1799. Jeg har lenge lett etter Arne Nilsen Byes opphav, siden jeg ikke har funnet ham under Bye, så tjenet han kanskje der ved vielsen? Disse er mine aner - jeg undersøker videre i morgen.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(9-11 og 13)Arne Nilsen Moe døpt 16/1 1753 døde 17 dager gammel, gravlagt 9/2 1753. Side 75 i kirkeboka. En ny Arne født av samme foreldre 1762 på Holmen i Grue. Sjekk dette før debatten går videre. Med vennlig hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen Finn - som du skjønner av det jeg har sendt deg og det jeg har skrevet her - så mener jeg at jeg endelig har funnet 'min' Arne Nilsen på Brøderud. Jeg sjekker videre!Til Morten - er du snill å sende meg din e-postadresse så oversender jeg det jeg har på Arne Nilsen Rämäinen. Flott hjemmeside du har laget!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Det jeg har er oversendt, Morten.Finn, mens jeg har deg her - vet du om de har kommet lengere med den nye bygdeboken for Brandval det var snakk om?Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.