Gå til innhold
Arkivverket

[#55792] Ragna Sofie Pedersdatter F.03.03.1891 Sortland


Gjest Ann Christin Wold
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Christin Wold

Leter etter min oldemor som var bosatt på Steiro,Sortland.Det jeg lurer på er hvor jeg finner henne som utflytter?Det sies at hun flyttet til Oslo i 1911.Jeg finner ikke denne inf. noe sted.Heller ikke i Oslo Som Innflytter.Jeg vet at hun var bosatt i Oslo og fikk fire gutter.Det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg,kanskje har jeg oversett noe ? Mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Et tips kan være å henvende seg til Byarkivet i Oslo. De har kommunale folketellinger for Kristiania/Oslo hovedsakelig fra 1899-1954. De kommunale folketellingene er årvisse, med unntak av de årene det var statlige tellinger (1910, 1920 osv.), tror jeg.Hvis du har navnet på Ragna Sofies ektefelle, kan du finne ham i adressebøkene for Kristiania og så slå opp i folketellingene som er ordnet på gateadresse. I folketellingene går det an å finne opplysninger om innflytningsår til byen. I all hovedsak er det familiens mannlige hovedperson som står registrert i adressebøkene. Husmødre er ikke nevnt, men det går an å finne enker, ugifte kvinner, yrkesaktive (enslige) kvinner.For mer informasjon om adressebøker og folketellinger, se slektshistorie / kilder: [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/category.php?categoryID=24583>Lenke. Her er adressen til Byarkivet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg prøvde så godt jeg kunne å finne ut mer om Ragna da jeg skreiv bind 1 av bygdeboka for Sortland, men det nærmeste jeg kom, var at hun gifta seg 'i nærheta av Oslo' med en som het Hansen. Årstallet 1911 er også usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Borgos ! Takk for informasjonen ! Nå har jeg mer å lete på ,og vanskeligere blir det. Jeg har gått igjennom flere av bøkene du har skrevet og de har gitt meg enormt mye info om slekten, og jeg har mye igjen ,som jeg skal gå igjennom.TAKK FOR AT DU HAR SKREVET SÅ FLOTTE BØKER ! Det jeg vet om Ragna S Pedersdatter er at hun giftet med Oscar Severin Westbye f.28.12.1872,men jeg vet ikke når.Hun fikk fire barn alle gutter,Per, Ragnar, Knut og Harald f.23.10.1915,som er min farfar.De var bosatt i Oslo.Ragna døde i 1982.Oscar Severin ble adoptert som liten og den eneste Oscar S. som jeg fant het Olsen som barn ( 1875 tellingen ).På 1900 tellingen finner jeg ingen.Oscar arbeidet på sirkus ,så det kan hende de hadde et omflakkende liv noen år og derfor er vanskelig å finne.Jeg skal prøve å ta for meg Hansen navnet,kanskje hun har vært gift før ?Første barn ble født ca 1913.Tusen takk for hjelpen . Mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.