Gå til innhold
Arkivverket

[#55794] Petra/Bernt Haug


Gjest Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Wangen

Petra og Bernt Haug fra Bærum.Deres sønn Kristian Berntsen Haug giftet seg med Oline Pedersen/Andresen fikk sønnen Berger og reiste deretter til Amerika i 1903. Har lett forgjeves etter disse i arkivene,også etter deres sønn og eventuelt når han giftet seg med Oline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Flott at noen finner dem.Men er det mulig å finne vielsen til Karl Kristian?Og barnet Berger som var 1,5 år i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke funnet vielse 1900-1902 i Asker, V. og Ø. Bærum, Røyken og Lier.Bernt og Petra i 1900 LenkeJeg kan ikke finne Karl Kristian i Norge i 1900, og da lurer jeg på om han kan bo i Lommedalen for der mangler det telling. Men uansett så er det rart jeg ikke finner vielsen. Kanskje gift i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lang lunte her. Ved å se nøyere på emigrasjonen står det jo at Kristian er 'farmer', og det burde vel bety at han har vært i Amerika før han reiste i 1903. Kanskje sommer/høst 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Vet du at det er nok riktig at de bodde i Lommedalen.Så da er det ikke noe rart du ikke finner dem.Men er det mulig å finne ut om Birger var deres ekte barn?For det var visst veldig mye som tydet på at det ikke var det.Men det står kanskje i kirkebøkene for Lommedalen det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er nok seint for det står jo ved Birgers fødsel at de bodde på Haug i Lommedalen. Ved dåpen står Oline oppført med h som jo betyr hustru, så da må de være gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket V.AKer 1900-02 = 0. Sjekket også for sikkerhets skyld 1899 i Ø.Bærum, Asker, Røyken, Frogner i Lier, og borgerlige gifte i Ø. og V.Bærum og Asker. Ingen funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke helt hva du mener med lister fra Lommedalen. Det kommer ikke noen flere lister fra FT 1900 om det er det du tenker på. Lommedalen er rett og slett ikke med da. Kirkebøkene er skanna så der er det vel heller ikke mere å hente.Det blir vel heller at man må lete etter en Oline født ca.1878 i V.Bærum og håpe på en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

V-Bærum, sjekket fra 1777 og har kun funnet denne som har navnet Oline. Nr. 15 LenkeFunnet 2 konfirmanter: nr. 54, 4/10 1891 V-Bærum Olena? Arnesen, 1/2-1/7 1877 på Buraas, bor Lier, foreldre tømmerm. Arn Olsen og Guri Olsen.Nr.47, 25/9 1892 V.B. Anna Olienna? Olsen 13/5-25/6 1876 Ø.Toten, bor Butterud, foreldre pike Johanne Karin Johannesen og Ole Anton Olsen.Det var ikke mye å velge i, og ingen født i 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei litt opplysninger kanskje.Oline er født i Elverum 1878.Datter av Peder og Oline Andresen.Hun hadde også en tvillingsøster Olia.I 1900 tellingene bor foreldre og søsken i Kristiania(Oslo).Men der er ikke Oline.Jeg har kontakt med barnebarnet til Oline og Kristian fra Texas.Hun mener at Oline traff Kristian mens han var soldat.Jeg finner en Oline i Kristiania 1900.Da som tjenestepike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er 2 Oline f. 1878 Elverum i Christiania i 1900, men jeg har ikke funnet han gift i Frogner, Uranienborg, Trefoldighetskrk. eller Garnisonemenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror du må finne svaret på Oline i USA. Hun burde vel stå et sted med fødselsdato. Kanskje FT , dødsfall eller da de ble registrert ved ankomsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Etter hva jeg har fått av opplysninger dør Oline når hun er i slutten av 40 årene.Rundt 1933/34.Hun ble født 3.5.1878.En annen ting er hennes tvillingsøster Olia.Hun blir igjen i Norge.Og det blir opplyst at hun dør i en sledeulykke.Henne finner jeg ikke.Olines bror reiser også til USA.Men hennes 2 søstre og 2 andre brødre bor og lever i Norge.En av dem var min oldefar August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det helt sikkert at det er Oline Pedersdt. fra Elverum som ble gift med Karl Kristian ? Og fødselsdatoen er den også hennes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Endelig fant jeg vielsen. Det ble enklere da du kom med informasjonen om hvem hun var og hvor i 1900. Da slapp jeg med å lete gjennom flere år for å være på den sikre siden. Vielse nr. 202 Lenke Får bare håpe du vet helt sikkert hvem av søstrene det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Det var kjempefint å få vielsen deres.Har nettopp sendt det videre til Texas.Men hvorfor spør dere om det er riktig søster?Av de opplysningene jeg har fra Olines barnebarn het hun Oline og hennes søster døde i en ulykke.Kan det tenkes at hun tok sin søsters navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Lurer på om dette kan være familien i 1910. Chris er farmer og sønnen Birger (Bergia) er født i Norge. Immigrasjonsåret er senere rettet til 1903. De hadde vært gift i 9 år.Name: Christ Hang [Christ Haug] Age in 1910: 35 Estimated Birth Year: abt 1875 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Lena Home in 1910: Leroy, Boone, Illinois Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1904Household Members: Name Age Christ Hang 35 Lena Hang 31 Bergia Hang 8 Edna Hang 5 Ruth Hang 4 Carl Hang 3 Bessie Hang 10/12 Albert Cockrill 21 Carl Carlson 25Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Ja det er muligens familien i 1910.Der har hun navnet Lena.Da hun reiste i 1903 ble navnet feil.Da het hun Aline.Men det rare er at hun ankommer i 1904.Kanskje ikke registrert før da.Vet at de hadde 8 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Grunnen til at jeg spør om det er riktig Oline og ikke Olia er at det i dåpen står at Oline er f. 2/5, og ikke 3/5, mens det på Olia ser ut som det står 3/5, men det kan være at det er klusset litt med datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.