Gå til innhold
Arkivverket

[#55797] Hedemark.: Hjelp til å lokalisere hvor gården Svencherud ligger?


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Jeg har gått gjennom sjeleregisteret for Vang, og dermed oppdaget at det ikke finnes noen gård der i 1732 med navnet Svencherud.Det bor en familie med det navnet på Vang, fant 1 med det navnet og på henne står det at hun kommer fra Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Svenkerud ligger i Vang, - nabogård til Dalby,(se tema Lenke ) - om lag 6 km. nord for Leerhus.Men jeg kjenner ikke til Svenkerud i Stange. Derimot er det Svenkerud i Elverum, - sentralt i kommunen, - kun ti km. nord for Terningmoen leir, og dermed tett opp mot Grundset, som var et tidligere sentrum.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei!Bare en liten kommentar til Ivers innlegg: Svenkerud i Elverum eksisterte ikke i 1730-åra. Eiendommen er forholdsvis ny, bureisingsbruk fra 1938 og ryddet av en Martin Svenkerud fra nettopp Vang (Elverum bb 2, s. 154). I tillegg til Svenkerud i Vang, ville jeg heller nevnt Svenkerud i Nordaberget i Våler, som er en gammal gard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

I vang er det i dag to Svenkerud-garder. Til forskjellige tider har disse vært oppdelt i flere. Da jeg var ung, var det en Svenkerud som drev Arbeiderkafeen på Hamar. Han sa hans var fra en Svenkerud-gard som nå er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Ronny og Thor,Takk for innspillene. svenke er et merkelig navn, jeg trudde Svenche uttaltes Svenske :o)Spørsmålet blir om gården eksisterte først på 1700-tallet? Det kan jo tenkes at Olives familie hadde gårdsnavnet med seg da de bosatte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Uten navneopplysninger er det vanskelig å si om det gjelder Sveinkjerud i Våler (skrives Svenkerud, uttalt Sveinkerud blant yngre, Sveinkjerud av de eldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Svenkerud er en rud-gard og er vel anlagt noe sent i den tida da rud-garder ble etablert. Den skulle definitivt vært med i sognetellingen av 1732, men noe av den tellingen er vel blitt borte? Jeg har ingen systematisk registrering på Svenkerud, men mine første registreringer er som for de fleste andre gårder ned mot 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

I 1732-sjeleregisteret bør også nevnes at Stange også er en gård i Vang. Men det stemmer også at en del sider mangler i dette sjeleregisteret. Jeg har brukt det en del og det må være hull i registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Da er det forståelig hvorfor familien og gården ikke er med i sjeleregisteret. Det er greit å vite, når en skal gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

I 1700 finner jeg en Michel, nr 14 fra toppen på side 96: Her er min tolkning:Erich Svenchruds(?) barn, Michel,Christopher Sylleset, Syver Toresen Svenchrud, Christopher Toresen, Anne Dalby(?), Marte Haarstad, Magnild Sylleset 26. (her Nov.)Sivert Toresen Svencherud er også nevnt i 1713, s.8, Juni. Forløfftingsmend.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9046&idx_id=9046&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Riktignok er det mulighet for feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

På grunnlag av fadderne til Michel (innlegg 10 her, og debatten i tema 55596 ) tror jeg det er mest sannsynlig at det er Svenkerud, - nabogarden til Dalby i vestre delen av Vang, som Gry er på jakt etter. (Dette kan jo Gry kommentere selv.)Når det gjelder en mulig annen Svenkerud-gård i Vang (innlegg 5), som nå er borte, så er dette så avgjort av interesse, hvis ikke denne Svenkerud-gården er en følge av oppdeling av Svenkerud ved Dalby.Til foregående innlegg: Her er Svenksrud i Ringsaker. (FT 1801-tellingen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10412&gardpostnr=87&personpostnr=1469&merk=1469#ovre>Lenke , og her er Svenskerud i Stange (FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Morro med innspill. Iver har rett. Det er nok nabogården til Dalby jeg er ute etter. I følge kirkebøkene for Vang, som jeg har trålt, ser jeg at det er tette bånd mellom Dalby og Svenkerud.Nå har jeg plassert både Olive, søsteren Gonnor med ektemann, som også bosatte seg i Alta. Håpet var å finne en tynn, tynn tråd som kunne veilede meg til hvem ektemannen Anders Johansen Kobberstad var. Eller en tråd til Toten :o) Jeg ser at Stenberg, Vang og Møller opererer på begge stedene i denne tiden. Møller holder også til i Alta, og står fadder på endel av barna i slekta. Michael Møller gifter seg med Ane Ingebrigtsdatter, født på Vang.En annen mulighet er jo at en av kvinnene tilknyttet Kobberstad får en uekte sønn. Og jeg har funnet en mulig.I to generasjoner blir navnet Bernhoft gitt barna i Qvammeslekta. Ole Halvorsen Qvamme sønn Andreas Bernhof, Ane Marie Elisabeth Qvamme navner sin førstefødte, født i Molde for Oluf Bernhoft (Far Tollbetjent Johan Jeremiassen Berg). Susanne Qvamme gifter seg i Molde med Christopher Olsen Steen. Disse mennene har jeg ikke greid å finne hvor kom fra.Legger ved lenke til debatt om søstrene Qvamme (Qvam) i Molde. Som dere ser er fadderne på barna av den øvre klassen, noe jeg finner litt rart.Lenke 1710 finner jeg Jeg finner Lucie Bernhoft og Ingrid Kobberstad som faddere på Jonas Hansen Müeum?? barn Maria i 1710 på Toten.Elling Andersen Jerstad får sønnen Anders, som kjøper Kobberstad på Toten. Han har ei søster, Barbro o. 1686-1717, som fikk en uekte sønn Jonas i 1707 med Anders Guldbrandeen, Skjefstad. Hun giftet seg i 1713 med Anders Torkelsen fra Alm. (Hentet fra Opplandshistorieslektslag).Denne sønnen må hete Jonas Andersen, men det blir vanskelig å få sjekke han inn eller ut:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden temaet her dreier seg om gården, Svenkerud, - så tror jeg det er greit om den interesante Kobberstad-problematikken fortsetter på dette temaet: Lenke .(Gry ga oss en utmerket oppsummering i innlegg 16)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Litt mer om Svenkerud: Christopher Svencheruds barn, Lars, Ole Hoxet, Siver Svencherud, Tore Svencherud, Mette Sylleset, Anne Dalby, Marte Hoxæt, 12 Oct 1704Christopher, Siver og Anne er faddere til Michel i (12). Samtidig vil jeg korrigere årstallet i (12), Michel er jo døpt 26. Nov 1699 og ikke 1700 som jeg skrev der. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9045&idx_id=9045&uid=ny&idx_side=-60>Lenke nr 12 nedenfra på side 110.Riktignok finner jeg ikke Erich Svencherud på disse fem årene. Eneste jeg finner er Erich Skomager som er fadder på Christopher Syllesets barn, Ole 27 nov 1701, faddere: Niels Mangerud, Erich Skomager, Erich Biørtomten, Kirsti Tomter, Anne Skiisæt, Marte Haarstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Et barn til i området: Christopher Syllesæts barn, Kirsten(?),Christopher Svencherud,Erich Skomager,Peder Tomte,Anne Skisæt,Marte Haarstad,Maren Skisæt,19 April 1700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Det er tydelig at slekten har hatt tilhold på Svencherud ei stund. Jeg har prøvd å lokalisere hvor Svenche ble mest brukt, slik har jeg ofte funnet de jeg leter etter.Johan Fredrich Schvenke holder til på Bragenes, og er gift med Anne Kirstine Gad. Jeg lurer på om det er samme Gade - familien som i Alta. Christen Gad er den første jeg finner. Han blir konfirmert i 1732Så finner jeg Johannes Svenchesen i Bergen.Etternavnet Schvenke finner jeg eller bare i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

I 1689 finner jeg Erich Olsen Svencherud som får en datter Olive, s70 nr 2 fra toppen. Dette er godt mulig samme Erich som i (12).Erich Olsen Svencheruds barn;Olive;Faddere:Per Dusæt,Siver Toresen,Ole Thoresen,Mette Sylleset,Anne Veenqvern,Kari Olsd Venqvern;18 AugustLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk til dere. Mikkel er da far til Olive går jeg ut fra.Jeg har gått gjennom trolovede for å se om jeg fant en link mellom familiene, og til Toten.Jeg finner at Elling Nielsen Sveen fra Toten gifter seg med Mari Olsdatter Gaalaas. Forlovere er Lars Olsen Dæli og Ole Thoresen Hovi.Jeg går ut fra at det er den samme Ole Thoresen som står fadder for Erich Olsen Svencheruds barn Olive.Side 2 neders[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890521.jpg>LenkeEn annen link jeg finner til Qvamme - Marsteenfamilien på Lom, i listen fra Vang er Captein Erlandsen. Han må være av Marsteenfolkene på LomHer får han datteren Olive Sophie på Lom. Fadderen Sivert Marsteen er farfar til Ole Halvorsen Qvamme. Ole`s far het Halvor Sivertsen Marsteen.Foreldrene heter Amund Erlandsen og Anne Chatarina Vesterberg. Etter dette barnet er han ikke å finne på Lom:LenkeHer står han fadder på et barn på Vang, nederst på 1.side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Kapteinen er fra Gausdal og vel f p nordre Olstad i Vestre Gausdal. Sven Vesterberg, far til Anna C var fra Skåne. Oliv Amundsdtr Erlandsen ble g m Hans Godtfred Hansen på Sandbu. Da er det vel Sandbu i Ruste i Nord Fron. Jeg vil ikke tro at kapteinen var av nær slekt til de du nevnte. Dersom i slekt, blir nok det fjernt!Mikkel Svenkerud har dattera Oliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.