Gå til innhold
Arkivverket

[#55798] Sveen prestegjeld, Hordaland


Gjest Britt Iren Neergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

Marta Marlene Gudmundsdatter f. Førde 30 nov 1850 iflg innflytting til Melhus, Sør-Trøndelag. Ved FT 1900 er hennes fødested oppgitt til Sveen SB. Jeg finner henne i Sveen prestegjeld i 1865 – Lenke Iflg FT ligger Sveen prestegjeld i Hordaland, men jeg finner ingen kirkebok. Sjekket også prestegjeld – og soknehistorikk for Hordaland uten resultat. Regner med at noe kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den delen av Sveio som her, Kvamstø finner du også under Fjelberg prestegjeld, senere Ølen i Hordaland og nå under Vindafjord kommune i Rogaland. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er noen andre opplysninger om søsken til Marta Malene: Anne Karine [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100207584342&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke her er broren Hans Olai Lenke her er søsteren Anne Karine Lenkeher er broren Nils Christoffer Lenke og her er broren Sivert Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Jeg ha registrert følgene om Marta Malena Gudmundsdtr.: Foreldrene hennes var Gudmund Nilssen (1818-1860) og Anna Hansdtr. (1828-1865). De var gardbrukere i Førde. Gudmund var sønn av Nils Nilssen (1779-1745) og Marta Malene Kristoffersdtr. (1783-1822) på Krabbatveit i Tysvær, Rogaland. Nils var sønn av Nils Nilssen (1749-ca. 1782)og Gjertrud Gudmundsdtr. (1757-1811)på Krabbatveit. Anna var datter av Hans Sjurssen (1790-1856) og Anna Hansdtr. (1799-1861). De var gardbrukere på Kvamme i Vikebygd. Hans var sønn av Sjur Kristoffersen og Ragna Hansdtr. på Haugsgjerd i Valestrand (nå Sveio). Anna Hansdtr. var datter av Hans Eivindsen (1772-1853) og Kari Torbjørnsdtr. (1774-1853) på Kvamme. Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Takk til begge for nyttige opplysninger. Men jeg har et problem til… Jeg finner ikke vielsen til Marta Malene og Ole, men det kan jo være den berømmelige nåla i høystakken. Har lett i kirkebøkene for Torvestad, Sveen og Førde. På Family Search – IGI- finner jeg at de skal være gift i 1872 i Sogn og Fjordane. Det er så unøyaktige opplysninger at jeg har ikke tiltro til de. I så fall hvor? Hadde jeg funnet vielsen regner jeg med å finne navnet på Oles far.Siden de to eldste barna er født i Haugesund er vel sannsynligheten stor for at de også er gift der?? Den eldste er født i sept 1873, den andre i jan 1875. Bak disse barnas dåp er det klamme rundt foreldrene og årstallet 1873. Bak der igjen står det Haugesund. Jeg oppfatter årstallet 1873 som år for vielsen, men Haugesund er vel kanskje oppholdssted? Deres sønn er Sivert Christoffer nr 18 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Takk atter en gang. På IGI fikk jeg altså feil år og heller ikke noe sted, men individual record hadde det rett. Det skal jeg huske på til en annen gang. Sveio tenkte jeg ikke på heller. Fikk med dette bekreftet hvem Ole var. To av Marta og Oles sønner ble gift med søstre fra Romsdalen og emigrerte til Amerika. Den yngste har vel 60 etterkommere som lever i USA i dag (den eldste var barnløs). Jeg har kontakt med flere av Marta og Oles oldebarn ”over there”Tusen takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.