Gå til innhold
Arkivverket

[#55800] Et fragment fra Fredrikshalds byhistorie


Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Nedenstående fotografi viser Magdalena Christophersdtr, f. 31. mars 1834 i Berg; gift samme sted 1858 med svenskfødte Hans Olsen. (f. i Nössemark 1830) På et eller annet tidspunkt etter 1875 flyttet paret (sannsynlig også deres i alt syv barn født i Berg) inn til Fredrikshald, hvor Hans etablerte skomakerpraksis; muligvis også skoforretning i samme lokale.Fotografiet er som en vil se tatt utenfor Hans Olsens forretningslokale, i en gate hvis navn jeg ikke kjenner, men som altså har ”nr. 15.” Når avbildingen er foretatt er også ukjent, men Magdalenas antatte alder ved denne anledningen bør kunne gi en pekepinn. Kanskje kan det være realistisk å gjette ca. 1900. Dessverre kjenner jeg ikke dødstidspunktet for hverken Hans eller Magdalena; men iflg. muntlige overleveringer skal sistnevnte ha overlevd førstnevnte. Det forefinnes også indikasjoner på at Magdalena levde lenger enn til 1910. Riktignok kan hun ikke uten videre gjenfinnes i f.t. 1900; dette med mindre hun er identisk med Magdalena Enhus bosatt i Fæstningsgaten 210, oppgitt å være født i Skjeberg 1835 og å ha ”næring av midler.”Hvem er i stand til å identifisere den avbildede bygningen i Fredrikshald ? Hvilke gate kan dette være snakk om ? Forefinnes det aktuelle gatenavnet fortsatt i Halden ? Kan bygningen tenkes å være intakt ? Kan Hans Olsens skomakerforretning være skriftlig omtalt i noen sammenheng, eller på annen måte være kjent for noen ? Tips, forslag og eventuelle henvisninger mottas med takk !Dersom noen er bekjent med etterkommere av Hans og Magdalenas barn Olaves, (1859) Mathilde, (1862) Anne Kristine, (1866) Ole, (1869) og Hanna (1975) er dette naturligvis også svært interessant !Mvh. Kjell M.

bilete4093.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hus nr 210 i Halden ved 1900 tellingen er faktisk i dag Festningsgata 15. Jeg har sjekket dette i ”Registeringbetegnelsen på eiendommer i Halden kommune”. På sidene til Steinar Wilhelmsen skal det være dette huset slik det ser ut i dag [url="http://www.frhald.no/Bygninger/Festningsgata%2015.htm>Lenke Men jeg synes ikke det riktig ligner. Grunnmuren er for lav på huset på bildet ditt, og det skulle vært brattere der. Dette er bakken opp til festningen, og den er ganske bratt. Mulig huset er kraftig utbedret. Denne Magdalena Enhus har jo rett fødselsår. Enhus er vel en gård i Skjeberg.Jeg synes du skal kontakte disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Sidsel Moe

Hei Kjell!Magdalena Enhus var født i Skjeberg i 1835.Hennes farsnavn var Hansdatter. Hun var gift med agronom Martin Enhus, som døde i 1876, de bodde da i Berg.Hilsen Sidsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Takk til Kjell for oppslag knyttet til Oles konfirmasjon og Anne Kristines utflytting fra Berg. Påfallende nok er jeg ikke i stand til å gjenfinne noen av disse, like så lite som deres øvrige søsken, hverken i Fredrikshald eller Berg 1900. Overgangen fra bruk av patronymikon til familienavn som er signifikant for nettopp denne tiden, og i kjøpstedene spesielt, vanskeliggjør riktignok søkeprosessen i ft. 1900. Å kunne påvise i alle fall en av søsknene omtalt i skriftlige kilder 1900 eller senere ville naturligvis forenkle oppgaven med å gjenfinne nålevende etterkommere. Sannsynligheten er trolig stor for at flere av disse er blitt boende i søndre Østfold.Og mange takk til deg Liv, som gjorde oppmerksom på nettstedet ”Frhald.no” ! Jeg er enig i at likhetstrekkene mellom bygningen som er avbildet der og den på ovenstående fotografi ikke er åpenbare, men bygningen, så vel som fundamenteringen, kan naturligvis ha vært gjenstand for omfattende rehabilitering i løpet av de hundre årene som adskiller avbildningene. Det hellende terrenget i Festningsgata synes imidlertid ikke å fremkomme på det gamle fotografiet. Under enhver omstendighet er det svært påfallende at 1900-tellingens hus nr. 210 altså er identisk med dagens Festningsgate 15; gatenummeret på mitt fotografi er 15, og på denne adressen er år 1900 bosatt en enke med samme navn som kvinnen på fotografiet fra samme tidspunkt ! Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg foreløpig ikke har konsultert HhS; slik du klokelig tilråder.Men så bidrar du med en svært interessant meddelelse Sissel, (4) i det du hevder at Magdalena (Hansdtr.) var gift med agronom Martin Enhus. Mens den avbildede Magdalena Christofferdtr. altså var gift med skomaker Hans Olsen ! Er dette opplysninger du har innehatt lenge, og har du ytterligere informasjon knyttet til Magdalena Enhus ? Er du beslektet med henne ? Og dersom det er slik at disse kvinnene ikke er identiske, og at skomakerforretningen faktisk ikke lå i Festningsgaten 15; hvilke av byens gater med husnummer 15 kan da tenkes å være avbildet ovenfor ?Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Monica Schinkler Staal

Tror nok at det er i Festningsgata 10 matrikkel nr: 110 i 1901.I 1900 telling er det bosatt en skomaker i kjelleren, Gustav Henriksen.Bilde av huset på sidene til Steinar Wilhelmsen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.