Gå til innhold
Arkivverket

[#55802] For meg en nøtt. Klarer noen å knekke den?


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Andrine Emilie Bryntesdatter ble f 1866 i Sarpsborg (Nr 33) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=424&idx_id=424&uid=ny&idx_side=-130>Lenke Hennes konfirmasjon (Nr 15) Permanent sidelenke: LenkeHun meldte seg ut av statskirken i 1887 (Nr 5) Permanent sidelenke: Lenke Da bodde hun i St. Mariegt i Sarpsborg.Dette er det siste sporet jeg har. Jeg finner henne hverken i FT-1900, el gift borgelig, i kirken el bl dissentere. Jeg finner henne heller ikke utflyttet, emigrert eller død.Hennes foreldre som kom fra Dals Ed i Sverige finnes i FT 1900 sammen m/hennes yngste bror LenkeNoen av hennes søsken er i KB-ene skrevet m/Olsen som ettern. Andrine Emilie er derimot skrevet m/etternavnet Bryntesen.Søsteren Karoline (min oldemor) flyttet til Glemmen. Her i FT-1900 Lenke På samme sted (nr 10426)finnes Andrine Emilies bror Edvart Olsen som hadde emigrerte til USA. To andre søstre flyttet til Kristiania og giftet seg der. Marie Lovise Lenke og Johanne Alvilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kan det være hun som er registrert som Emilie Cederstam, f. 1866 i Sarpsborg, tilhørende baptistmenigheten (Lenke)?Tips: Skriv navnet på den du søker etter i overskriften, så er det større sjanse for at 'de rette' personene leser ditt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Forslag: Andrine Olsen, g. m. Anders Olsen fra Jernskog, Sverige - Havneg. 27, Kristiania, pers nr. 148 503, FT 1900:LenkeDenne Andrine er riktignok født i Borge, 1866. Men Andrine Emilie døpt i Sarpsborg, april 1867 kan faktisk godt være født i Borge. De fleste fadderne ser jo ut til å komme fra Borge. Og det ser ikke ut til at noen Andrine ble døpt i Borge i 1866/beg. av 1867.Vet vi noe om fam. event. kan ha flyttet fra Borge til Sarpsborg ved årsskiftet 1866/67?mvh Egil Glørud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Enig med han i forrige innlegg!Men vi skal ikke ta det for å være riktig konklusjon,her må man være sikker! Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kvinnen som foreslås i innlegg 3, er også en god kandidat. I så fall har Andrine Emilie meldt seg inn i statskirken igjen (s i kolonna for trossamfunn).En må jo her undersøke nærmere rundt de foreslåtte kvinnene, ikke minst finne de aktuelle vielsene for å sammenlikne fødselsdatoer (hvis oppgitt) og fedrenes navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Tusen takk for interessante innspill!Emilie Cederstam pirrer min nysjerrighet spesielt. Kanskje fordi bosted er det samme som for Andrine Emilies søster Marie Lovise. Føds.år og sted stemmer eksakt. Begge hennes søstre giftet seg i Kristiania og ektefellene var svenske. Vielsen til Marie Lovise (Nr 84) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=640&idx_id=640&uid=ny&idx_side=-163>Lenke og vielsen til Johanne Alvilde (Nr 152) Permanent sidelenke: LenkeEr Emilie Cederstam 'min' Andrine Emilie giftet hun seg før sine søstre. Sønnen Fritz ble født i flg FT-1900 i 1895.Å finne hans fødsel for å se om Andrine Emilies far - Brynte Olsen - var fadder hadde løst denne nøtten. Han var fadder når Marie Lovise fikk sine tvillinger (Nr 223 og 214) Permanent sidelenke: LenkeI flg FT 1900 var Emilie Cederstam Baptist. Hva med å finne ulike hendelser i KB-ene på bakgrunn av det?Forslaget i inl. 3 er også spennende. Denne Andrine Olsen må også sjekkes nøye.Familien kom som nevnt fra Dals Ed til Fredrikshald. I flg KB-en flyttet de til Sarpsborg i 1864 (Nr 10) Permanent sidelenke: Lenke De fikk 2 barn i Fredrikshald slik FT-1865 viser til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At Emilie Cederstam bodde på samme adresse som Andrine Emilies søster Marie Lovise hadde jeg ikke lagt merke til. Det kan jo likevel være en tilfeldighet.Tøyengata 43 må vel ha hørt til Grønland menighet. Jeg kikket litt på dissenterbarn i kirkebøkene for Grønland rundt 1895, men kunne ikke finne Fritz. Foreldrene kan ha bodd et annet sted på den tida, og/eller listene med dissenterbarn er ufullstendige.Det beste ville vært å finne en vielse, for der vil Emilie Cederstams pikenavn og hennes fars navn avsløres. Men det er ikke godt å si hvor vielsen har funnet sted, og ettersom de var baptister, er det ikke sikkert vielsen er å finne i vanlige kirkebøker.Et tips kan være å følge familien Cederstam i adressebøkene for Christiania på 1890-tallet for å se når familien dukker opp i Christiania og hvor den var bosatt i 1895. Et annet tips er å besøke Oslo Byarkiv og kikke på de kommunale folketellingene. Disse har visst ofte flere opplysninger enn 'de vanlige' tellingene (jeg har dessverre aldri benyttet dem selv). I beste fall kan ett oppslag i en av de kommunale tellingene være nok til å få bekreftet/avkreftet forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Adressebøkene for Christiania skulle jeg ha tenkt på! Tusen takk for påminnelsen/tipset om dem Kristian!Dersom noen skulle ha tilgang på adressebøkene for Christiania på 1890-tallet og kunne gjøre et oppslag hadde jeg blitt glad. Man blir jo så veldig ivrig og håp tennes!Jeg har ikke funnet Anders Cederstam innført bl. 'Innflytta svensker til Østfold 1812-1920', heller ikke andre med det etternavnet. Fam. kan selvfølgelig ha kommet til Norge via andre steder. Jeg håper jeg finner han innflyttet i en eller annen KB.I FT-1865 og 1875 finner jeg ingen fam m/ettern Cederstam i Christiania.Sønnen Fritz har jeg lett etter i Kampen KB-er. I flg denne alfabet. oversikten tilhørte Tøyengaden 43 den menigheten [url="http://oa.disnorge.no/kilder/samlagsafstemningen1899.html>Lenke Jeg har ikke funnet Fritz født der.Andrine Olsen (innl. 3) og som Solveig i inl 8 viser lenke til vedr barnedåp er nok ute av bilde. Foreldrene til denne Andrine eliminerer henne. Hun ble forøvrig konf i Borge (Nr 10)Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei igjen!Nøtten er knekt! Tipset ditt var fulltreff Kristian!Nå fant jeg Andrine Emilie Bryntesen, skrevet m/etternavnet Olsen. Borgelig viet i 1894 (Nr 58) Permanent sidelenke: LenkeArtig var det at Andrine Emilie og søsteren Marie Lovise bodde på samme adresse. Nå er det å lete videre etter barna til begge fam.Tusen takk til dere alle for flotte innspill som gav meg ny driv til videre leting!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Etternavnet Anderson skulle vel vært det korrekte for Anders Kristoffer. Han skriver seg Cederstam.Kan det være et steds -/gårdsnavn fra sin hjemplass i Sverige han benyttet?Står det et lite spørsmålstegn bak Jõnkõping?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Cederstam høres ut som et typisk svensk soldatnavn. Hvis du vil tilføye et patronym, ser det ut til at det må bli Andersson ettersom faren het Anders. Husk at moderne etternavn (slektsnavn) og patronymer er forskjellige ting!Fødestedet er Säby forsamling i Jönköping län. Et diskusjonsrom for denne forsamlingen finner du på Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.