Gå til innhold
Arkivverket

[#55807] Hjelp til tyding av stedsnavn


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Karen Helene Kristoffersen nr. 20, født 21.06.1836 i Botne av ugifte foreldre. Håper noen kan tyde stedsnavnene som står etter navnene på foreldrene. Christopher Hansen og Anne Christensdatter. LenkeDen karen Helene jeg har lett etter skulle vært født i Botne i 1837 men jeg kan ikke finne henne født da i kirkebøkene så da må det vel være hun som er født i 1836 som er min tippx3 oldemor.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Etter Christopher hansen synest jeg det står Greager Eje og etter Anne Christensdtr synest jeg det står Roveeje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen! Nå kan jeg se om jeg kan finne disse stedene i bygdeboken for Botne. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Anne Christensdatter er ikke nevnt under Rove. S.231 Nordre Greåker: Husmann Kristoffer Hansen g.1814 (jeg finner IKKE denne vielsen i kirkebøkene for Botne eller Holmestrand!)Helene Marie (Elisabet) Hansdatter d.1830 - 43 år. 1.Helle Karine 1815, g.1870 arbeider Mathias Iversen, Holmestrand f.1819 i Rakkestad. 2.Hans 1818. 3.Kristian 1820. 4.Bent 1823-1867 (på Rød),g.1854 Aslaug Nilsdatter f.1831 Engset i Tinn. Bent fikk kontrakt (detaljert gjengitt i bygdeboka) på plassen i 1861. Enka og de 5 barna til Amerika i 1868.Kristoffer bodde seinere på Grefsrød, men er ikke nevnt der i bygdeboka.Du finner Christopher og familien her i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10715&gardpostnr=14&personpostnr=300#nedre>Lenke De er omtalt i bygdeboka på s.242 under Vestre Løvall:Hans Hansen d.1837 - 74 år,g.1.1790 Kirstine Kristoffersdatter f.1757 på Gjøgri, d.1818,g.2.1819 karen Jonsdatter d.1823 - 26 år,g.3.1827 Karen Halstensdatter Nordre Greåker d.1834 - 36 år. 7 barn - 2-2-3. 1.Kristoffer 1789 Gjøgri. 2.Anne 1792 Nordre Bringåker,d.1826. 3.Elen Kirstine 1820, d.1902 Løken. 7.Anne Helene 1834. 4-6 døde som barn (?). Du finner en mulig kandidat til Helene Marie her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen. Var på konsert i går kveld og fikk derfor ikke kikket på webdebatten. Jeg lurer på en ting i forhold til innlegg 5 - hvor har det blitt nevnt noe om Gausen tidligere? Nå skal jeg bruke formiddagen til å lete videre. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

JONVar det Helene Hansdatter - datter til Hans Nielsen og Ingebor Erichsdtr. du tenkte på som de rette mennesker fra Gausen? Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Er det noen som kan gi meg tips om hvordan jeg kan finne Anne Christensdatter fra Rove eje? Klarer ikke å komme videre derfor håper jeg noen vil svare meg. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Er det noen som kan gi meg tips om hvordan jeg kan finne Anne Christensdatter fra Rove eje? Klarer ikke å komme videre derfor håper jeg noen vil svare meg. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.