Gå til innhold
Arkivverket

[#55808] Snekkermester Johan Green på Bragernes


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

3. juni 1826 dør snekkermester Johan Green av alderdom, 73 år gammel, født i Sigdal nederst). LenkeMEN jeg klarer verken å finne dåpen hans eller vielsen til foreldrene, som jeg mener er Kari Olsdatter Tukua og Christoffer Hansen. Kari (Karen) bor hos sønnen i 1801-tellingen, 80 år (er nok født/døpt i 1726), enke 2. gang, og hun begraves 5. november 1803, 82 år, enke etter Christopher Green. Kari og Christoffer bor i Tukua, Sigdal, da de døper sønnen Hans 1. januar 1751, men han dør i mai og 31. mars 1755 døper de en 'ny' Hans, og da har de kommet til Greenseie. Jeg mener å ha funnet alle barna (Christopher Hansen Grenseie begraves i nov. 1763, 42 år gammel), men har ikke funnet noen Johan.KAN Hans være Johan??? Og hvor er vielsen til foreldrene? Blant fadderne til flere av barna, er Helie/Helje og Niels Hanssøner, hvis det hjelper.Johan giftet seg med bevilling 14. november 1785 med Berte Sofie Lædel i Garnisonsmenigheten Akershus Slottsmenighet. Hun var datter av snekkermester OG skarpretter (!) Frantz Gotschalck Lædel (Ledel) og Magdalene Friedrichsdtr. Møller (så kona til Johan var barnebarn, datter, søster og tante til skarprettere....). Barna deres ble døpt på Bragernes, men når Johan (og moren?) flyttet dit, vites ikke. 1801-tellingen oppgir 47 år på både Johan og kona, noe som stemmer bra for hennes vedkommende (døpt 15. august 1755).Klarer noen å løse gåten? Finne dåpen til Johan og vielsen til Christian Hansen og Kari Olsdatter + hennes evt. 2. ekteskap.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Iflg. bygdeboka var Kari datter av Ola Jonsen som var smed g. m. Mette Sofie Mikkelsdatter Heide.Barn nr 5 var Kari f. 1726 gift på Bragernes. En sønn var Mestersnekker Green på Bragernes. Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg er redd bygdeboka tar en smule feil når det gjelder Kari, gitt. Foreldrene er riktige OG hun havnet på Bragernes så smått, og snekkermestersønnen er han jeg leiter etter dåpen på. Etternavnet hans, Green, er helt tydelig 'tatt' fra Green i Sigdal - jeg er 99% sikker på at Kari var gift og bodde i Greenseie før hun kom til Bragernes. To av søstrene hennes, Gunhild og Berte, giftet seg i Lier, Johan kom til Bragernes, og de øvrige søsknene ble i Sigdalstraktene. Kari kan selvsagt ha giftet seg for 2. gang i Drammen, men jeg finner ikke noen av vielsene....Står det noe om Christoffer Hansen (eller Helje og Niels Hansen) under Green???Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg forstår ikke helt hva som er feil med opplysningene om Kari Olsdatter(1) i bygdeboka?Det som eventuelt er feil, er at forfatteren av bygdeboka ikke har funnet noe som sier at Kari Olsdatter(1) i Tukua er den samme som den Kari Olsdatter(2) som var gift med Kristoffer Hansen i Grensplassen av mellom Gren..I bygdeboka står i bd. 2 s. 43: 'Kristoffer Hansen kom hit fra Tukua omkr. 1750. Han var g visst i 1750 m Kari Olsd. og hadde barna 1. Hans 1750 (Tukua), døde 1751, 2. Marte 1752. 3. Hans 1755. 4. Torgun 1757, g 1778 m Elling Olsen, i Sundseie. 5. Mette 1760. 6. Johanne 1762, gm Ola Amundsen Tislebakke, i Røysebråten av Rud. Kristoffer døde i 1763, de hadde ei ku, en sau og et lam her, aktiva var 7 rd., passiva 6 rd.'Her er et barn kalt Mette, det kan jo tyde på oppkalling etter Mette Sofie Heide, og det står at Kristoffer Hansen kom fra Tukua, men det er ikke noe bevis for at de to Kari'ene var én og samme, dessverre.Forøvrig stemmer Kari Olsdatter(1)s søstre med det du har skrevet ovenfor, men noen bror Johan står det ikke noe om, bare en Jon, som ble i Tukua. Det var også en søster Anne, som ble gift med gm. overgraver Riis i København.Når det står at 'Kristoffer Hansen kom hit fra Tukua' kan jo det bety ar han var gift med Kari Olsdatter(1) og at de bodde der en stund til det første barnet var født.Det er mye som tyder på at du har rett, Astrid, men bevis...?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Astri. Jeg heller forstår ikke at du har en slik tvil til kilden. Jeg og kjente godt til det du skriver om men jeg la ut det som synes klart i bygdeboka fordi jeg mente det er viktig at de som evt. vil hjelpe deg å lete får kjennskap til det som er rimelig sikkert.Har du dokumentasjon på at han het Kristoffersen? Jeg ser flere ting som kan tyde på at han var sønn til Kari men ikke Kristoffer. Dessuten lurer jeg på om vi ikke har noe med Krødsherad å gjøre her. Mvh. Olav Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I dåpen til Christoffer Hansen Greenseies sønn Hans i 1755, er en av fadderne Mari Olsdatter Tucuen (Tukua). Kari Olsdatter(1) hadde en søster Mari, født 1730, men det står ikke noe om hva som skjedde med henne.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 1 (1722-1777), Kronologisk liste 1755-1768, side 49-50. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8501&idx_id=8501&uid=ny&idx_side=-100>LenkeDa den første Hans ble døpt 1. januar 1751, var det to faddere som kan være søsken til Kari Olsdatter(1): Marte Olsdatter Tucuen (f. 1720) og Jon Olsen Tucuen (f. 1728).Helie Hansen paa Wadh (Vadhaugen?) KAN jo være en bror av Christoffer, men jeg finner ham ikke i bygdeboka.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sigdal, Ministerialbok nr. 1 (1722-1777), Kronologisk liste 1751, side 72. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk for fyldig tilbakemelding!Bare for å ha nevnt det: da jeg begynte å leite etter Kari og sønnen Johan, tok jeg utgangspunkt i bygdebokas opplysninger vedr. giftermål på Bragernes. MEN jeg fant ingen passende, ei heller dåp eller konfirmasjon til Johan på Bragernes. Jeg satset da på kona hans, og fant dåp, konfirmasjon OG vielsen på hennes 'hjemsted', Garnisonsmenigheten, jfr. lenken i innlegg 2. Hans navn oppgis til Johan Christopher (Christophersen???) Green, og da Kari begraves i 1803, står det 'enke etter Christopher Green'. Og da Johan dør, er Sigdal oppgitt som fødested.Johan og Berte Sofie fikk fire døtre og en sønn, Frantz Christopher, døpt i Bragernes 18. juni 1789 - oppkalt etter fedrene, vil jeg anta. Kari bodde som enke 2. gang hos Johan på Bragernes, men jeg har som før nevnt, verken funnet den 1. eller den 2. vielsen. Jeg mener ikke å 'så tvil om bygdeboka', Olav Åge, men den er ikke alltid så veldig 'detaljert,' og er det noe jeg har lært, så er det å finne ut av ting via 'primærkilder', og i dette tilfellet kirkebøkene (som ikke alltid er feilfrie, de heller). I sannhetens navn begynner vel bygdebøkene å dra litt på årene - i likhet med andre rundt om i det ganske land - uten at jeg herved ønsker å starte en debatt om akkurat det.Tilbake til saken: finnes det ingen oversikt over konfirmerte i Sigdal rundt 1770?? Christopher og Kari bodde på Tukua da Hans nr. 1 ble døpt i 1751, men står med Greenseie på de andre barna.Jeg har 'filosofert' litt, og lurer på om navnet Hans rett og slett ble 'forfinet' til Johan. Jeg kan nesten ikke tro det (synes skarpretter er 'skummelt'), men det virker på meg som Johan giftet seg 'oppover' - svigerfaren var ikke bare militær skarpretter, han var også snekkermester, noe som muligens har sammenheng med yrket til Johan, samt at familien kom fra Danmark.At Johan (Hans?????) er sønnen til Kari Olsdatter Tukua, er det vel ingen grunn til å tvile på, samt at faren hans trolig het Christopher, så det hadde vært 'rasende festlig', for å si det mildt, hvis vi klarte å finne vielsen til Kari.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Kanskje et lite steg nærmere løsning?Under Eikje ( Enterud ) fant jeg disse: Fra 1775 var hus mannen Nils Hansen f omkr. 1727, bror til Helge Hansen Holmeneie, g 1763 m Ingebjørg Nilsd. f omkr. 1734, budde i Grenseie, Flåganeie og her, barn: 1. Ragnhild 1763 g 1783 m Gunnar Asbjørnsen Vinnord, var her. 2. Hans 1768 døde 1775. 3. Nils 1770 g 1794 m Siri Kittilsd. Sandsbråtan var her. 4. Kari 1774 døde 1780. 5. Hans 1777. Nils Hansen døde her i 1792, Ingebjørg i 1794. --- Under Holmen ( Abrahamplassen ) finner jeg disse: Presteenka Gedske Sophie Stockfleth kjøpte husa her. Da hun døde i 1778, kjøpte brukeren Helge Hansen dem. Helge Hansen f omkr. 1725, g 1768 m Kari Mikkelsd. f omkr. 1737. Helge var skredder. De hadde ingen barn, men var i plassen i 1801. Da budde også ei eldre kvinne, Mari Torgeirsd. hos dem.Det var nok disse som var faddere for barna til Kristoffer og trolig hans brødere, men hvis den oppgitte alder stemmer så noenlunde må de ha vært innflyttere til Sigdal. De er ikke i mine registreringer over døpte i Sigdal og Krødsherad på 1720 tallet. Du bør kanskje se på dåpnil barna til Nils om det er flere søsken av denne Hans familien. Kan hende du finner dem i en søskenflokk i ei kirkebok et annet sted.M.v. h Olav Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk til deg, Olav Åge, - du har nok funnet brødrene til Christopher, for da Ragnhild blir døpt 26. november 1763 (datter av Nils og Ingeborg) finner vi følgende faddere: Marta Nielsdtr. Schartum, Kari Olsdtr. Green, Kiersti Hansdatter t. paa Wiig, Herbrand Olsson Green og Helie Hanson paa Holmen. Kristoffer (Christopher) var nylig begravd, og jeg regner med at det var enken hans, Kari, som var fadder nr. 2. Jeg har ikke funnet henne igjen i forbindelse med de andre barna, men den i 1763 virker 'overbevisende' på meg, og jeg heller nok i den retninger du antyder, at Kristoffer og brødrene kom utenbygds fra.Til Gunn: lenken du viser til er sønnen til han jeg leiter etter, Johan, og som jeg ikke har funnet dåpen på, jfr. mine spekulasjoner m.h.t. navnet: Johan eller Hans....Sønnen til Johan, Frantz-Christopher Green, giftet seg på Strømsø 10. april 1811 med Else-Marie Thøgersdatter (Holm). MEN det står faktisk Frantz Christophersen Green, så vidt jeg kan tyde, og ikke Johansen i kirkeboka.... De bodde på Bragernes og fikk mange 6 barn mellom 1812 og 1828, blant dem sønnene Johan Tøger i 1814 og Hans Christoffer i 1828, så her dukker både Johan og Hans opp!En søster av Frans, Jomfrue Marthe-Karine Green, gifter seg 'Efter Kong. Bevilling' 28. desember 1811 i Bragernes med Andreas Melberg Gade, som er styrmann, tror jeg, uten at det har hjulpet meg videre.Så litt tilbake til noen Tukua-barna og søsknene til Kari Olsdatter Green. Marthe, født ca. 1720, fikk nok et 'uekte' barn med Gevorben Halgrim Toersen ?, døpt 2. juli 1751 og begravd 31. mars 1755. Foreløpig vet jeg ikke mer om henne. Gunhild, født 1737, fikk trolig også en sønn utenfor ekteskap, Ole, døpt 16. juli 1758. Far: Hans Reiersen ? Gunhild og søsteren Berte (1742) flyttet til Lier. Gunhild giftet seg med enkemann Anders Simensen Fuglerud (tidligere på Solberg), der de begge er i 1801-tellingen, mens Berte giftet seg 7. juli 1771 med dragon Iver Knutsen (Lybekk under Drag).Bare for å ha nevnt det: i mars 1755 blir Gevorben Christian Hansen begravd, 'døde Tucuen, 24 aar'. Tror ikke han er 'involvert', men her må nok alle steiner snus....Er det noen som ser lyst hva gjelder mysteriet omkring snekkermester Johan Green, født i Sigdal, død på Bragernes 73 år gammel i 1826?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.