Gå til innhold
Arkivverket

[#55809] En Papsdorf i Kristiania i 1882


Gjest Terje Bjørndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Bjørndahl

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om denne?: Ludvig Aleksander Emil f 9/4 1882 og døpt 15/4 på Rikshospitalet. Foreldre: Seilmager Julius Ludvig Papsdorf og hustru Hanna. (Se Rikshospitalet dåpsbok 1877 - 1884. Nr.82 på side 117) Jeg har søkt etter konfirmasjonen hans i Kristiania uten resultat. I folketellinga 1900 for Kristiania finner jeg en i Holsts Gade, ugift deksgutt. Han ble kanskje sjømann? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Takk til Ann-Mary, men den har jeg sett. Det er Ludvig Aleksander Emil født på Rikshospitalet jeg er interessert i opplysninger om. Om han ble konfirmert, og om han eventuelt ble sjømann. Han som bor i Holsts gate i 1900 er jeg ikke sikker på om er den rette. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Legger lenke til FT 1900 LenkeTror nok med 99% sikkerhet at dette er riktig person,kan ikke være mange med det navnetMoren Johanne har nok giftet seg på nytt med hr.OlsenLudvig seilte som dekksgutt og da vil han nok finnes i sjømannsrullene på Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Takk til Solveig! Jeg er enig i at det sikkert ikke var mange i Kristiania med det navnet, men fru Papsdorf på Rikshospitalet hette jo Hanna, ikke Johanne.(iflg dåpsboka til Rikshospitalet da!!). Johanne Kristoffersdatter, som hun het, da hun giftet seg i Kampen kirke den 26/3 1883 med vognmann Johan Emil Olsen. Dette var da begges første giftemål. Det er dette som gjør at jeg er litt usikker på den Ludvig i Holsts gate i 1900. Jeg tror jo også at det er den samme personen, men rart er det jo. Jeg skal sjekke sjømannsrullene på Statsarkivet i Oslo. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ta en titt på Rikshospitalet MINI side 227 høyre side LenkeHer står det noe i anmerkningsfeltet om at morens fulle navn er Johanne (klarer ikke å tyde etternavnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Joda,Johanne var f.Christoffersen og de bor i Kirkevn 56 (50?) Men det er rart det står begges første ekteskap i 1883 Ludvig var jo ektefødt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Takk igjenn Solveig! Jeg har ikke sett den anmerkningen i Ministrialboka, har bare sett i dåpsprotokollen. Du har delvis løst problemet mitt. Nå er det bare å finne ekteskapet mellom denne Papsdorfen og Johanne og var han seilmaker, kunne han vel være til sjøs, og kanskje omkomme der? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Har noen tilgang på adressebok for Kristiania 1880-1882? Og kan gjøre et oppslag på Kirkeveien 56-(50). Johanne Kristoffersen (Papsdorf) bør vel bo på den adressen. Jeg kan ikke finne noe giftemål mellon Julius Ludvig Papsdorf og Johanne kristoffersen i Kristiania. Hun oppgir jo at hun bor i Kirkeveien i 1882. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.