Gå til innhold
Arkivverket

[#55810] Otto Olson Hammer


Gjest Brit Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit Andersen

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor han ble født ?'Janetta Ericksen married Otto Olson Hammer on December 28, 1883. I Went to the court house in Sioux Falls, SD for this. Otto Olson Hammer (August 24, 1856-March 18, 1930), Janetta Ericksen(October 8, 1859-March 26, 1934). They are buried at St.Paul Cemetery, Edison Township, Minnehaha County. They Had two daughters, Olina(October 6, 1884-August 14.1961) and Emma(July2,1891-November 28,1980). They are buried in the family plot.'ettersom jeg har forstått fikk ikke disse døtrene noe barn, så det er vel ingen etterkommere igjen.Janetta(Jonetta)kom fra Verdal i Nord-Trøndelag, men hva med Otto ?på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan det være Jonette som emigrerer her fra Trondheim i 1881 med destinasjon Sioux Falls? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=EMITROND&gardpostnr=23224&merk=23224#ovre>LenkeKan dette være Otto i f.t. 1880 for Dakota? Hans foreldre heter i så fall Ole E Hammer, 71 år gammel, og Kersti Hammer, 66 år gammel LenkeJeg lurer på om dette kan være samme familien i f.t. 1865 Lenke. Navnene og alderen på to av sønnene stemmer ganske så bra med Erik og Otto i folketellingen 1880. Og moren heter Kirsti Arntsdatter.Lurer på om det er Otto jeg har funnet døpt her i Øvre Stjørdal (Hegra) i 1856. Han er født 24.8.1856. Foreldrene er Ole Eriksen og Kirsti Arntsdatter (se nr. 61)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

18646 5 1880 57 36 518 1 14.04.1880 14.04.1880 Jonætta Eriks. Pige k 31 Throndhjem Chicago Ill Cunard Dampskib Tasso Bill. bet. i AmerikaHun reiste sammen med sin bror og hans familie.Hun ble født i 1843,så jeg har aldri skjønt hvorfor hun evt.har løyet om alderen sin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, jeg ser det, men dette er vel ikke den Jonetta som ble gift med Otto??1900-census stadfester at hun ble født i oktober 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Jeg kan ikke si hverken ja eller nei.Men dette er de opplysningene jeg har fått fra en slektsforsker i 1996.Det er derfor jeg vil prøve å finne ut om det er rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

(Glem det jeg skrev om at Otto fikk barnebarn. Det viste seg å være en annen Hammer-jente.)Jeg ser at hun i 1900-census er ført som 50 år gl., men ser du på imaget så står det tydelig født i okt. 1859. Dette stemmer jo også med hennes alder i senere tellinger.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her også i 1920:Name: Otto Hosare [Otto Hanner] Home in 1920: Edison, Minnehaha, South Dakota Age: 63 years Estimated Birth Year: abt 1857 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Janetta Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1873 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 183 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Otto Hosare 63 Janetta Hosare 60 Olina Hosare 35 Emma Hosare 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Britt. For en del år siden hjalp jeg en amerikaner med slekta hans fra Verdal. En slektsforsker hadde funnet slekta hans, men da amerikaneren begynte å sjekke bakover fikk han det ikke til å stemme. Forskeren hadde rett et stykke, men kom så til et mann som het NN og var født i Verdal. Forskeren fant en, men han var fra Rogaland, tror jeg det var, hvor det er en bussholdeplass som heter Verdal. Det er ikke det verste, men forskeren fortsatte videre med slekta fra bussholdeplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Hei Arne og Berit. Ja,ikke for å fornærme noen,men jeg har hatt dette i bakhodet i mange år nå.Alle kan ta feil noen ganger.Jeg er ikke så sikker på om det er rette personene eller??Her er iallefall emigrasjonen til broren samme dag,men de hadde ikke samme reisemål.Det så jeg først nå og billetten til Jonætta var betalt i Amerika.Skal jeg slette innleggene og starte på nytt?7 509 1 14.04.1880 14.04.1880 Johannes E. Aarstad Jordbruger m 32 Værdalen Menomonie Wisc Cunard Dampskib Tasso 861 00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan nok ikke slette noe her.Gjelder spørsmålet fremdeles Otto Olsen Hammer, og er de opplysningene i første innlegget ditt de riktige? Om det er riktig så bør du nok lese godt de svarene som er gitt her, og gå videre derfra. Tror nok du skal glemme det den forskeren har funnet. Men dette er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Skulle fått bekreftet at Janetta i innlegg 1 er født i Verdal.Er hun det,er opplysningene riktig.Det er etterkommere av hennes bror Johannes som har funnet ut av dette.Likedan hvem som betalte billetten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Får se om jeg har forstått deg riktig. Du leter egentlig etter søsteren til Johannes E. Årstadvald, og hva som skjedde med henne?Johannes Eriksen Årstadvald, f.23/8-døpt25/10 1840 Vuku, født på Årstadvald av foreldrene Erik Olsen(f. på Holmlivald) og Karen Christensdt.(f på Kvellovald), som ble gift i 1828. Disse 2 fikk 6 barn. Av disse barna er det bare Johannes som står oppført med attest til Amerika 30/3 1880, men Jonette har vel antagelig flyttet til Trondheim før det.Søsteren Jonette f.15/8-dpt.29/10 1843 Vuku, også født på Årstadvald.Det ser jo ikke ut som om det er hun som blir gift med Otto Olsen Hammer om du ser på Jonettes fødselsdato ved vielsen. Og hun ville vært 41 og 48 år gammel da hun fikk de to døtrene.Det eneste jeg får til å stemme så langt er at Johannes hadde en søster Jonette født i 1843, og at det muligens er hun som emeigrerte i 1880 til Chicago LenkeMen jeg tror nok at Otto O.Hammer ble gift med Jonetta fra Hegre. Jeg vil jo tro at de måtte framlegge dåpsattest da de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Hei Berit!Ja,du har forstått meg helt riktig :-)Det stemmer også med emigrasjonen hennes.Jeg tror heller ikke at det er riktig at hun er gift med O Hammer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Andersen

Du finner henne i Munkegade 29 i Tr.heim.Har resten av slekta,men Jonætta ble borte' i Amerika.6225 10 Jonetta Eriksdatter Aarstad k Tjenestepige ug Tjenestepige 1847 Værdalen b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.