Gå til innhold
Arkivverket

[#55811] Veshovd, Egersund, Rogaland 1700-tallet


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har funnet min stammors aner tilbake til Veshovd i/ved Egersund. Hennes foreldre er Jacob Thorsen Veshovd, f 25/6/1753 (far Tor Jacobsen og mor Anna) og Rachel Christoffersdatter.Er det noen som er kjent i området, kan gi referanser til litteratur eller opplysninger om disse og deres aner?ref tidligere debatt her Lenke- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest erling t endresen

Dessverre fins det ikke ennå gårdssoger fra Egersund/ Eigersund. Men flere har systematisert slektene. På Dalane Folkemuseum står permene med arbeid etter Leif Eskedal. Der finner jeg følgende: (Veshovda-gårdene jogger jeg forøvrig forbi ukentlig, ligger ganske nær Egersund sentrum.)Jacob T. Veshovda dpt 14.12.1754, d. 03.09.1830 på Årstad (2 yngre tvillingbrødre Jacob og Tobias f. og d. 1753)Far Tor Jacobsen Veshovda dpt 30.01.1729, Abeland i Bjerkreim, foreldre Jacob Jacobsen Lomeland 1702-1782 fra Helleland, d. på veshovda, som var gift 1728 i Bjerkreim med Berit Larsd. Abeland, Bjerkreim, 1703-1742, d. på Egersundsstranden. Se videre om disse i Helleland-boken og Bjerkreimsbøkene.Jacobs mor var Anna Torbjørnsdatter Eikeli, Helleland, dpt 21.08.1715, død 14.01.1763, Veshovda. Hun ble gift 19.11.1749 med Tor J. 3 barn som sagt, Jacob f. 1754 vokste opp. Annas foreldre var Torbjørn Reidarson og Malena Jørgensdatter Eikeli, Helleland, se videre i Hellelandsboka.Jacob T. V. ble gift 08.12.1774 med Rachel Christophersdatter Regedal, Sokndal, døpt 3. sønd.e. påske 1755, f. på Sælebø, Sokndal, død 01.03.1818 på Damsgård i Egersund. De fikk mange barn: Anna 1775, Guri Serina 79, Berta Margrete 82-86, Tønnes 86-99, Kristoffer 89-95, Jacob Mikal 93, gift til Taksdal i Time i 1823..., og Jørgen 1797, gift 1829 til Fosse i Time.Rachels foreldre var Kristoffer Mikkelsen Regedal f. 1722 og hans første kone Guri Tronsdatter 1720-28.08.1799 død på Veshovda. Uvisst hvem hennes foreldre var, men Kristoffer var sønn til Mikkel Larsen og Ranveig Gundersdatter L. Regedal, se videre om Sokndalsslektene på Stein Norem Wisteds digitale slektssider om Sokndal.Nå kom du vel et stykke på vei?Lykke til med videre søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Fantastisk! Ja, nå kom jeg et stykke på vei!Dette er en gammel jakt, som jeg overtok fra min morfar. Guri Serine (f 1779) bosatte seg i Arendal og var gift med terje Berntsen. Derav heter min mors slekt Terjesen. Min bestafar lette, men fant ikke Guri Serine og terjes opphav. Nå har jeg, også med din hjelp, funnet mye mer om disse. Han, Terje, var fra Evje og de var derfor begge innflyttere til Arendal.Jeg tror det var nokså vanlig å flytte fra innland/Setesdal og ut til kysten for å få arbeid.Så spørs det hvorfor Guri Serine kom til Arendal? Kanskje hadde de truffet hverandre før, kanskje hadde hun andre kontakter i Arendal - eller kanskje var det 'nød' og arbeidsvandring mot øst?Dette skal bli morsomt å systematisere videre!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t endresen

Når giftet Guri Serine seg? Hva var mannen av yrke? fikk de mange barn? kunne godt ha noen supplerende opplysninger til slektspermene på museet.Bygdebøkene for Helleland og Heskestad selges hos Eigersund kommune for kr. 3-400 kroner for 2 bind, billig! De samme bøkene selges dyrt på antikvariater, men kommunen har fortsatt nye bind til salgs. Du skulle sikre deg dem, dersom du er interessert, selv om de er laget av en 'amatør' og inneholder diverse feil.. Ring kommunen 51 46 80 00. Du vil komme tilbake til 15-1600 tallet på mange slektslinjer. Forfatteren Petrus Valand er forøvrig min onkel.Jeg antar du vil kunne følge slekten langt tilbake også gjennom bjerkreimsbøkene, selges for ca. 500 pr stk, 3 bind, meget god kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Mannen til GS, Terje Berntsen (Ulike skrivemåter - også Torgius...)var knyytet til tollboden i Arendal. Jeg har bla sett ham som tollrorskarl.Petrus Valand er jo et kjent navn, har lest mye av ham i Agder historielags årbøker.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.