Gå til innhold
Arkivverket

[#55814] Tydning av kyrkotext i Elverum


Gjest Mari Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Johansson

I Kyrkoboken Elverum, Ministerialbok ner:9, 1843-1856, År 1844 sid.8 Där återfinner jag min mf mf son Lars, född 1843-11-07 Hoff, döpt 1844-01-07 Elverum. Jag har kunnat utläsa det mest men det som jag behöver hjälp med att tyda är texten efter förädrarna Simon Olsen och hustru Hedvig Danielsdatter .................... Jag tror att det ska stå 'Fra Landvig............ osv. Kan någon hjälpa mig att tyda de sista raderna efter föräldrarnas namn? Mvh Mati

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Mari! Faren er i alle fall kobberslagersvenn, jeg skal se om jeg får tid til å ta en titt etter middag. Det kan være Laurvig også, men jeg synes det står at de har medbrakt attest fra Østerdalen fogderi. Nr 6 Her er permanent LenkeVigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, de flyttet nok rundt så det er reisepass. Jeg prøver meg med dette, kolonnevis: ’Kobberslagersvend Simon Olufsen og Hustru Hedevig Danielsdtr fra Laurvig. Forevist Pas fra Østerdalens Fogderi, dato 3ie Januar 1844født den 7 Nov paa ?gaarden i Hof og hjemdøbt den 10. Nov. af Oliane Olsdtr Kvarhoug?Ifølge Attest fra Præsten i .ede i Herjedalen af 9 de April 46 – er Lars afgaaet ved døden den 9 de April og begravet den 10 April 1846.’ Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Vigdis, först ett stort tack till dig för detta. Så undrar jag , går det att få tag i kopior på detta pass från Österdalen? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hyggelig å være til hjelp, Mari!Det er nok en mulighet at det kan finnes i kopibøker, såkalte passbøker. Prøv Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Sverre och Vigdis, jag tackar er så hjärtligt för hjälpen. Jag ska ta kontakt med statsarkivet i Hamar. Ha det bra Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.