Gå til innhold
Arkivverket

[#55829] Kan noen ha informasjon om gården Neshagen i FET ca 1900?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Jeg forsøker igjen: I 1900 telling for FET finnes en ung familie på gården Neshagen. Det er husmann og sagbruksarbeider Christian Christiansen. Han er født i 1874 i Christiania og hustru er Hilde f. Andresen, f. 1876 i Enebakk. Det står et lite stjernetegn ved hennes navn. Hva kan det bety? Barna er Karoline Mathilde Christiansen f. 1895 i Enebakk og Anna Kristine Christiansen f. 1898 i Benebakk samt en datter uten fornavn født 7.10,1900. Kan noen finne ut om de har hatt slekt på gården eller har nylig kommet dit?Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei LillJeg har bare de første tre bygdebøkene til Fet. Men på turen hjem fra jobb idag, kan jeg stikke innom biblioteket for å låne den boka som omhandler Enebakkneset.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Se på tellingen 1900,for Neshagen,datteren Karoline Mathilde ,født 1895!(Hun er født på Ulvund,Skøyen!,ifølge dåpen.)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f00227&gardpostnr=596#nedreHar>Lenke funnet dåpen på det ene barnet,Karoline,født på tellingen : Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk i Enebakk, Klokkerbok nr. I 6 (1889-1911), Fødte og døpte 1896, side 63. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er dåpen på barna: 1) Nr 3,født 24/12-1895,døpt 23/2-1895:Karoline Mathilde. Hmd Kristian Kristiansen,f. 1873 og hustr. Hilda Andersen,f. 1876.Ulvund,Skøyen. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk i Enebakk, Klokkerbok nr. I 6 (1889-1911), Fødte og døpte 1896, side 63. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke 2) Nr 6:Anna Kristine,f. 17/4-98.døpt 30/5 -98.Arbeidsmand Kristian August Kristiansen,1874,og HildaJulie Andreasdt,1877. Bopel:Bye. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Rælingen i Fet, Klokkerbok nr. Gb 0004 (1894-1904), Fødte og døpte 1898, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke3)Det udøpte barnet i tellingen,født 7/10-1900: Nr 15,født 7/10-190,døpt 25/12-1900,Valborg lovise.Sagarb. Kristian Kristiansen Næshagen,f 1874---. (Navnet på kona mangler,bare faren står ført. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Rælingen i Fet, Klokkerbok nr. Gb 0004 (1894-1904), Fødte og døpte 1901, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiNå har jeg vært på biblioteket og lånt boka, men finner ikke noe om 'din' familie. G.nr. 89 i Fet er Melnes på Enebakkneset, men Fet og Rælingen var en kommune fram til 1929. Det er tydelig at 'din' familie kommer fra Rælingen siden. Gnr. 89 i Rælingen er Ramstad.Enebakkneset var inntil 1962 en del av Enebakk Kommune.Det skal finnes en bygdebok for Rælingen også, skrevet av Lene Skovholt Evensen, så kanskje familien er skrevet inn der.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk både Ann-Mary og Anne Karin.Siden jeg ikke kom kjapt fram til informasjon om Christian på denne gården, er det eneste riktige vel å finne enten vielse eller Christians dåp.Han har et ekstra navn, August som vel skal gjøre det relativt sikkert å få ham skilt ut..... Kan noen makte det, er jeg svært takknemlig!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Lill. Da har jeg vært på et nytt besøk på biblioteket, og der fant jeg Bygdehistorie for Rælingen, som egentlig ikke var til hjemlån, men jeg fikk låne den til imorgen kl.11. Der fant jeg Neshagan b.nr.6 under gården Nes Gnr.83 i Rælingen. Det sto ikke mye der, men:Denne plassen ligger i dalføret nord for de andre plassene, ganske ensomt og lenge veiløst.Her bodde Kristian Kristansen f.1874 g.m. Hilda Andersd. 1876. Barn: Karoline Matilde f.1895, Anna Kristine f.1898 og Valborg Lovise f.1900. Kristian fikk i 1904 kjøpe Neshagan av Nordby bruket. (Mulig at Kristian arbeidet der.)Det står ikke noe om hvor lenge de eide Neshagan. Neste eier Johan Petrus Pedersen, en meget kjent kurvmaker, solgte Neshagan i 1921.Vet du hvor familien havnet senere? Har lett etter konfirmasjoner på barna men ikke funnet noen.Skal forsøke å skanne inn Neshagan til deg, men vet ikke om det blir noe særlig bra.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk for alt bryderiet! Dessverre vet jeg ingenting om denne familien verken før eller etter. Håpet kanskje at jeg hadde fått noe info fra bygdeboka.Vielsen til ekteparet eller Christian Christiansens dåp blir nok det neste, uansett..Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

HeiHar du noe bilde av disse?Det finnes et skolebilde fra 1905, fra en skole på en husmannsplass som også lå under gården Nes. (Ville jo tro at den eldste av barna gikk her.)Skal jeg skanne det inn til deg?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen takk Anne Karin, dette kan jo være feil retning,har ikke funnet noe om vielsen eller Christians dåp ennå, men det kan kanskje være interessant for flere, så gjør det du synes.Tusen takk. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.