Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Erik Hov

[#55830] legge ut dødsfallsprotokoller?

Recommended Posts

Gjest Erik Hov

Hei. Jeg lurer bare på om dere har tenkt å skanne og legge ut dødsfallsprotokoller/meldinger også?? så vidt jeg har skjønt er det ikke mye klausuler på dem heller.Mvh Erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Warberg

Jo, dette er prioritert blant materiele vi gjerne vil digitalisere i tiden som kommer. Overført til mikrofilm, som dermed kan digitaliseres på samme måte som kirkebøkene til nå, er protokoller fra sorenskrivere, byfogder og lensmenn innenfor Østfold og Akershus samt fra byfogdene i Oslo og Bergen. For resten av landet er det bare spredte protokoller som er blitt filmet, sammen med skifteprotokoller. Dødsfallsprotokoller som ikke er filmet, frem til 1950, er beregnet til ca. 150 hyllemeter eller ca. 750.000 bilder, slik at totalen inkl. det som er filmet vil utgjøre nær 1 mill. bilder. Dødsfallsmeldinger som ligger som løse lister i pakker er da ikke regnet med. Hvor protokoller fra bestemte områder mangler kan disse meldingene evt. erstatte protokollene.Klausul på dødsfallsprotokoller er pt. satt til 60 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erik Hov

Så langt jeg har registrert er dere nå ferdig med å skanne kirkebøkene etc. Har dere noen plan om når dette blir lagt ut? Er forresten folketellingen 1910 klar til å legges ut på nettet i 2010 engang? når isåfall blir det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Warberg

Nei, vi har foreløpig ikke fastsatt tidpkt. for når dette kan realiseres. I 2008-2009 vil innsatsen være konsentrert om tinglysningsmaterialet, dvs. pantebøker og panteregistre, som du kan lese mer om i flere andre temaer på dette forum. En tjeneste på tingslysningsmaterialet, tilsvarende den for kirkebøkene, er nå under uttesting og blir lansert på Digitalarkivet i løpet av vinteren.Folketellingen 1910 er transkribert i regi av Digitalarkivet og vil når 100års klausulen utgår i 2010 bli gjort tilgjengelig på samme måte som folketellingene fra 1900 og eldre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive