Gå til innhold
Arkivverket

[#55850] Halvor Sørensen, sønn av Søren Gjertsen, Søndeled/Holt, Aust-Agder


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Sitter å sliter med å finne bekreftelse i kirkebøkene på et opphav. I vielsen til min anefar Halvor Sørensen, smed på Egelands Jernværk i Søndeled i 1865, står Søren Giertsen oppført som brudgommens far. Men jeg finner ingen dåpsførsel eller konfirmasjon som viser at Søren Giertsen er far til denne Halvor Sørensen. Har lett både i Risør, Søndeled, Gjerstad og i Holt. I følge vigselsførsler, folketelling 1865([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f60911&gardpostnr=437&personpostnr=2617&merk=2617#ovre>Lenke ) og begravelsesførsel, så skal han være født i ca 1810.Han var første gang gift med Siri Olsdatter: Vielse: LenkeLøpenr: 4 (høyre side)Disse fikk antagelig ingen barn. Har ihvertfall ikke vært i stand til å finne noen, ved å lese igjennom kirkebøkene i perioden fra vielsen og frem til Siri Olsdatters død i 1858.Han giftet seg på nytt i 1859 med Johanne Christensdatter. Vielse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Carsten,Jeg har vært inne på tanken jeg også......Spesielt siden han ser ut til å være den eneste i området som får sønn med navn Halvor i denne tidsperioden. Men jeg har ikke klart å oppklare hva som skjer med denne Halvor Sørensen heller. Derfor spørsmålet? Hvem er far til Halvor Sørensen?Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Du har kanskje sett denne Søren Gjertsen Verket som giftet seg med Marthe Olsdtr. i 1801, men så var det å finne en sønn Halvor da! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. FS har de 5 barn døpt i Holt: Giert - 22-5-1804, Ole - 27-3-1808, Egedius - 19-11-1815, Jørgen - 21-2-1813 og John - 19-9-1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Carsten,Jeg har vært igjennom disse, men ikke funnet noen relevans til min Halvor Sørensen. Ei heller barna til Søren Pettersen.Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror Carsten (2) har rett. Ut fra mitt kjennskap til denne slekta, finner jeg ingen andre farsemner enn Søren Pettersen, som var verksarbeider ved Egelands verk. Halvor var i så fall bror til Gjert Sørensen (1815-1898), som var en kjent skolelærer og klokker, bl.a. i Arendals-distriktet (og som på slutten av livet skrev en liten selvbiografi).Gjert-navnet kan være blandet inn her fordi det var et arvenavn i slekta. Halvors bror het altså Gjert. Det samme gjorde hans farmors (Hedevig Sørensdatters) bror: Gjert Sørensen, som på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet var hammermester ved Næs jernverk i Holt (for øvrig min 4xtippoldefar). Han var igjen far til den Søren Gjertsen som er omtalt i innleggene 4 og 5.Dersom teorien om feilskriving av farens patronym er rett, var Halvor Sørensens oldeforeldre masmester ved Egelands verk Søren Gjertsen (1702-1763) og Lisbeth Giliusdtr. Gasmann (1718-1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den eneste Halvor Sørensen i rett alder som blir konfirmert i Søndeled, er Søren Pettersen Værkets sønn (2. oktober 1825): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulig grunn til navnesammenblandingen, er at Søren Gjertsen (som senere er å finne ved Næs jernverk i Holt) bodde i Søndeled i begynnelsen av 1800-tallet.Både Søren Gjertsen og Søren Pettersen fikk eldstebarnet døpt i 1802: Førstnevntes datter Ellen (13. juni) og sistnevntes sønn Petter (25. juli). Ved begge disse dåpshandlingene var Søren Gilliussen fadder. Han var Søren Pettersens og Søren Gjertsens felles fetter (sønn til masmester Gillius Sørensen v/Egelands verk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I ft. 1801 finner vi alle de tre fetterne og navnebrødrene ved Egelands verk: LenkeLøpenr. 2834 Søren Giliusen, 2850 Søren Petersen, 2886 Søren Giertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Blandt fadderne til barna til Halvor Sørensen finner jeg følgende Sørensen: Jørgen og Engvald, Faddere for henholdsvis Søren Severin (født Aug 1859) og Johanne Thomine (født Nov 1860), begge opplyst å tilhøre Værket (antar da at dette er Egelands Værk). Ved en kjapp gjennomgang av Søren Pettersens, Søren Giertsens og Søren Gilliusens barn, så finner jeg at: Søren Pettersen har barn som heter Jørgen og Engvald Søren Giertsen har barn som heter Jørgen Søren Gilliusen har barn som heter Jørgen.Og jeg er tilbøyelig til å være enige i begges ressonement, men jeg bare ønsker å sikre meg at jeg går riktig vei. (Dersom man kan noensinne være sikker innenfor dette faget)Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Har antagelig funnet en bekreftende lenke. I dåpen til Engvald Sørensens barn Søren Emil den 27/11-1859, står Halvor Sørensens kone, Johanne Christensdatter oppført som fadder, Lenke Samt at Halvor Sørensen er oppført som fadder på alle de andre barna til Engvald Sørensens barn.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Da kommer vi til neste spørsmål,Hvem er far til Søren Pettersen. Jeg har bekreftet linken mellom Søren Pettersen og sønnen Halvor Sørensen. Og også funnet mor til Søren Pettersen, Helvig Sørensdatter. Noen som kan hjelpe. Har en mistanke om at det kan være Petter Halvorsen, men er ikke i stand til å finne dåpen til Søren. I folktellingen 1801 i Søndeled står han oppgitt som født ca. 1774, med en søster Lisbeth (Elisabeth) Pettersdatter, som står oppgitt som født ca. 1780. Henne finner jeg igjen som døbt i 1777 i Søndeled, med foreldrene Petter Halvorsen og Helvig Sørensdatter.Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var nok Petter Halvorsen som var faren, ja. Jeg har heller ikke funnet Søren Pettersens dåp, men han hadde ei søster, Karen Helvig, som ble døpt 23/6 1773. Far: Petter Halvorsen Verket: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje en litt bedre lenke, for her er også fadderne med (se nest nederst til venstre): LenkeDen første lenken viser til en 'renskrevet' dåpsoversikt, ført i ettertid. Så vidt jeg husker, har klokkeren et eller annet sted begrunnet dette med at originalinnførslene var så vanskelige å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Oddbjørn,Takk for bekreftelsen.Du skulle ikke tilfeldigvis ha mer informasjon om Petter Halvorsen Verket? Jeg er ikke i stand til å finne vielsen, begravelsen og opphavet til Petter Halvorsen.Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet dessverre ikke mer om Petter Halvorsen, og jeghar heller ikke funnet vielsen. De fikk for øvrig ei datter ved navn Karen helvig også i 1772, så de må ha giftet seg før det. Se nest nederste dåp til venstre: LenkeFadderne ser ut til stort sett å tilhøre Helvig Sørensens familie, så det er vel sannsynlig at Petter var innflytter.Det jeg ellers vet om Helvig (ut fra et notet ved Statsarkivet i Kristiansand), er at i 1763 var hun tjenestejente i Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Petter Halvorsen Verket og Helvig Sørensdtr. forlovet seg i Søndeled 11/11-1770, se den tredje nederste forlovelsen på denne siden: LenkeJeg tror, uten å ha noe bevis for det, at Petter var s.a. Karen Helvig Gjertsdtr. og hennes andre mann Halvor Olsen som giftet seg i Søndeled 20/6-1745. Ved skiftet etter Karen Helvig 5/10-1765 ved Egeland verk (da levde fortsatt Halvor) hadde de sønnen Petter, 19 1/2 år gammel. Halvor Olsen var ansatt på Egeland jernverk, akkurat som den Petter Halvorsen som var g.m. Helvig Sørensdtr. Og Petter og Helvig hadde døtre med navn Karen Helvig, den eldste (f. 1772) kan ha vært oppkalt etter sin farmor. Ved dåpen i 1772 var en Berthe Pettersdtr. førstefadder, det het en av halvsøstrene til den Petter som er oppført i skifte fra 1765 (hun levde fortsatt i 1801). Da den neste Karen Helvig ble døpt i 1773 var Anne Pettersdtr. fra Risør en av fadderne, det het en annen halvsøster som hadde tjeneste i Øster Risør (dagens Risør) i 1765.Halvor Olsen har jeg ikke mere kjennskap til. Men Karen Helvig Gjertsdtr. giftet seg første gang 14/8-1729 i Søndeled m. Petter Jansen som også var ved verket. Ved skiftet etter Karen Helvig levde barna Anders, Gjert, Johanne, Berte og Anne fra første ekteskap. Karen Helvig Gjertsdtr. var søster til masmester Søren Gjertsen (ca. 1702-1763) som Oddbjørn Johannessen omtaler i nederste linje i innlegg 7. Hvis min antagelse om Petter Halvorsens opphav er riktig, var altså Petter og kona søskenbarn. Dette var ikke så uvanlig på denne tiden som man skulle tro, jeg kjenner mange eksempler på dette fra 1700-tallet i denne delen av det tidligere Nedenes amt. Ellers kan jeg nevne at Helvig Sørensdtr. levde fra 1741 til 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er nokså overbevist om at Gunnar her har helt rett i sine funn og hypoteser. Det forklarer jo antakelig også faddersammensetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.