Gå til innhold
Arkivverket

[#55852] Ane Olsdatter Sorknes, Grue? Hof?, Hedemark


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg søker opplysninger om Ane Olsdatter Sorknes, som giftet seg med Ole Eriksen Børke (Birche) i 1731. Ane er trolig født rundt 1705. Paret ble forlovet i Grue og giftet seg i Hof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En FS-kilde oppgir at hennes far er Ole Bentsen Sorknes.(Ane er født ca. 1711, døde 27/10 1782 og inngikk ekteskap med Ole Eriksen Birke 14/07-1731.)Ole Bentsen er født ca.1667/1669. Død 02/04 1737.Iflg en annen FS-kilde skal han være bror av Tosten som døde på Andset i Hof 1712.Ole Bentsen Sorknes sine foreldre skal være Bent Olsen (sønn av Ola Tostensen Sorknes og Kari Olsen (datter av Ola Torgersen Stemsrud og Guri Olufsdatter)Jeg regner med at disse opplysningene er hentet fra bygdebøker, men så vidt jeg husker skal ætten fra Sorknes ha forbindelse til Arneberg-ættens røtter, og om dette finnes det mye annen litteratur med bedre dokumentasjon.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ane Olsdatters morbror skal være Tosten Olsen (som døde på Andset i 1712). 20 år senere (1732) ser vi dette skjøtet på Andset, der partene er Christian Juel og Bent Ols. Andset. Lenke Det ville vært meget naturlig at Ane hadde en bror i tillegg til Tosten, og som kalte seg Bent.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Skal ikke uttale meg om slektskap her, men regner med en del av disse personene blir nevnt i en lang sak på tinget i 1737. Saken gjelder Bent Olsen Sorknes' drap på Arne Halvorsen Arneberg.Sannsynligvis er saken opp flere ganger, men den behandles over flere sider i Tingbok for Solør-Østerdalen (1737) Bok 60 fol. 19b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk igjen for ny informasjon. Når det gjelder Bent Olsen Sorknes og drapet, så har jeg prøvd å finne digitaliserte tingbøker på nettet. Det ser ikke ut som om dette finnes, hadde vært fint om noen kunne gi meg en link dersom det finnes digitaliserte kilder eller avfotograferte kilder. Kjenner noen til om det finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.