Gå til innhold
Arkivverket

[#55853] Konfirmerte i Manger?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Eg finner at Anne Malene Torbiørnsdtr. ble konfirmert i Manger den 6. nov. 1842 16 år gammel, som igjen skulle tyde på at hun ble født i 1826. Det er oppgitt at moren er Anne Malene og faren Torbiørn Olsen. LenkeDet er ikke oppgitt noe etternavn på moren. Var moren også fra Bergen? Het moren Anne Malene eller het hun noe annet og hvordan skal vi kunne finne etternavnet hennes? Finnes det en skanna kirkebok for denne konfirmasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fant henne på nr. 32 LenkeLikevel, vil jeg vite om det lar seg gjøre å finne ut om moren virkelig het Anne Malene? og i så fall hvem moren egentlig var.Hva var årsaken til at Anne Malene vart konfirmert i Manger og ikke i Bergen? Bodde moren der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er ikke noen Anne Malene Torbjörnsdtr döpt i Bergen i det tidsrommet så vidt jeg kan se: LenkePå linken over finner du både 'ekte' og 'uektefödte' barn.Det virker som om det er et riktig rot med navna deres i de diverse kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis dette er den samme personen så kan ting tyde på at brura her vart fødd i 1824 og ikkje i 1827. Så, spørs det kven dette var. Her går navne Anne Malene, Marthe Malene og bare Malene om en annen.Noen ganger blir navna forskjellig fra dåp til dåp og til slutt blir det skreve i hennes begravelse at navnet er Anne Malene. Det som det tydeligvis ikke er rot med er farens navn.Moren er det nesten helt umulig å finne ut hvem egentlig var. Hvorfor har hun havnet ute på Manger da hun ble konfirmert? Er det en tilfeldighet eller var hun i tjeneste her.Jeg ser at da hun fikk det første barnet sitt, var det noen uten om familien som var faddre, kan det tenkes at det var fra den familien hun tilfeldigvis var hos da hun ble konfirmert?Lar det seg gjøre å finne ut hvem moren var?Jeg finner flere ved navn Torbiørnsdtr. i Manger, kan de ha noe med hverandre å gjøre? Eller er alt helt tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var kun link til alle som ble döpt for at du kunne sjekke selv. Den eneste er den som du allerede har funnet födt i april 1827.Torbjörn/Torben var vel et forholdsvis vanlig navn.Jeg tror dette er nesten som å lete etter den berömte nåla i höystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den var ikkje enkel denne. jeg som hadde trodd at dette skulle være så enkelt, men det skulle vert interessant å fått litt histore med her. Slik at vi kunne funnet ut mest mulig om denne Anne Malene eller Marthe Malene.Var det denne jenta som kanskje ble født på dette Vertshuset nede på Nøstet. Verstshusfrua var jormor og hjalp denne lille jenta til verden.Det store spørsmålet er om den jeg leter etter virkelig ble født på dette vertshuset. Var virkelig Torbiørn Olsen faren eller var noen av de Hollandske sjømennene som var faddre innvolvert i dette farskapet.Som dere forstår dukker det stadig spørsmål opp som det kanskje er ingen som kan svare på.I min slekt blir det nevnt fra tid til annen at det må være en sydeuropeer i slekten, men om det stammer fra denne saken eller fra en helt annen sak er ikke godt å si.Jeg må kanskje gi opp hele saken og bare akseptere at jeg kanskje aldri får vite om moren het Anne-Malene eller Anne Gurine eller om datteren het Anne Malene eller Marthe Malene. Det merkelige er at min mormor skulle ha blitt oppatt kalt etter sin mormor, og hvorfor skulle hun da hete Anna Magdalena, hvis mormoren het Marthe Malene? Det mest naturlige ville da være at hun virkelig het Anne Malene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den du viser til i innlegg 9 er jo henne vi allerede har funnet og den eneste som passer.De var ikke alltid så nôye på alderen den gangen, så et avvik på et par år må du gjerne regne med.Det som du har er at giftermålet hennes og födselen over i innlegg 9 stemmer med hverandre med hensyn til navn. Som sagt er denne i 9 den enste som ble födt i Bergen fra 1820 til 1839 med det navnet og den faren.Jeg tror nok at du må akseptere at det ikke blir mulig å bevise hvem hennes mor og far egentlig var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis Anne Malene eller Marthe Malene var i tjeneste i Radøy, så burde det kanskje vert mulig finne henne og hvor hun var. Jeg antar at hun har vert taus på en gard. (Taus er et ord vi vestlenninger brukte på tjenestejenterfør). Hvor vidt det lar seg gjøre å finne henne som utflytta hadde det vert en mulighet. Jeg kommer enda en tid til å stå på for å finne ut hvem som var moren til min mormor sin mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis Anne Malene eller Marthe Malene var i tjeneste i Radøy, så burde det kanskje vert mulig finne henne og hvor hun var. Jeg antar at hun har vert taus på en gard. (Taus er et ord vi vestlenninger brukte på tjenestejenterfør). Hvor vidt det lar seg gjøre å finne henne som utflytta hadde det vert en mulighet. Jeg kommer enda en tid til å stå på for å finne ut hvem som var moren til min mormor sin mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.