Gå til innhold
Arkivverket

[#55854] Elling Amundsen Aasterud f.1715 d.1767 Hole/Buskerud


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Jeg prøver igjenEr det noen som kan oppspore foreldrene til Elling Amundsen Aasterud f.1715 d.1767.MVh Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei,Har du sjekket ut denne? Elling Amundsen, døpt i Norderhov kirke 11 aug 1715, far Amund Rognrud, mor Goro T?datter Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 1 (1704-1716), Kronologisk liste 1715, side 120. Permanent sidelenke: LenkePresten skriver nesten uforståelig, men du finner dåpen på nederste halvdel av høyre kirkebokside, nummer (1) under 11 aug. Jeg klarer ikke å tyde morens etternavn eller navnet på fadderne. Noen andre som kan?Rognerud gård ligger litt nord for Hønefoss. Hole kirke og Norderhov kirke ligger ikke mer enn 3-4 km fra hverandre, og Hole var i en periode annex under Norderhov.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei KristinnDu har nok funnet den retteJeg har lett i Kirkebøkene for Norderhov 1715.Som du påpekte er prestens håndskrift uleselig Kirkeboken er også skadd Takk nok engang. Nå utfylles rekke av min oldefars tipptipp oldeforeldre (Gulbrand Olsen ,oppvokst i Karlsrud/Hole og Andrea Elise Arnljotsd. KolkindVennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det blir like mye gjetting som lesing: Goro Torl....d. eller Torb...d. Faddere: Anders ..old, Anders Pedersen, Lisbet Skyt, Barbro Im..d., Inger Stuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Morens farsnavn er ikke enkelt å tyde, men fadderne leser jeg som følger: Anders Cold, Anders Pedersen, Lisbet Skyt, Barbro Trulsd, Inger Sørum.Kanskje de hadde flere barn og morens farsnavn er lettere å tyde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Kan morens navn være Goro Torbiørnsd?, eller lignende?Etter opplysninger den lokale gards- og slektsgaranskeren Erling Bjørke fant fram til for over 50 år siden var eieren av Rognerud i Ådalen:Anund Endresen Trøstheim fra Flå. Han hadde kjøpt garden i 1699 for 180 rd. (Skjøte av 12/12-1699, tl. 5/7-1700). Selger var Amund Syversen. Anund Endresen eide Rognerud til han solgte den 24/5-1735 for 350 rd. Jeg kan ikke se at E.Bjørke har opplysninger hverken om kona eller barna.Hvilken av Trøstheimgardene Anund Endresen kom fra får vi sikkert rede på når flere bygdebøker fra Flå kommer.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Litt fundering uten fnugg av bevis.Jeg tror også at det står Goro Torbjørnsdatter. Jeg har Elling Amundsen AAsterud i min database og kaller ham der Elling Amundsen Haga AAsterud, jeg har muligens også hans bror i min database Torbjørn Amundsen Haga født omkring 1707 gift 1739 med Marie Michelsdatter Breien, mangler foreldre på begge disse Amundssønner Haga, men i Ringeriske slekter bind III side 161 finner vi Torbjørn Amundsen Haga, han er antatt sønn av Amund Endresen Haga død 1738. Det er ikke oppgitt hvem som er Amund Endresen Haga sin kone men siden Torbjørn antagelig fikk bygslen på Haga så er han sannsynligvis elste sønn og navn gikk jo i 'arv' så det er mye mulig at hans mor var ei Torbjørnsdatter.Som sagt dette er bare tanker ingen konkrete bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

I Ringeriks slekter I side 245 står det følgende: I 1743 solgte enken etter Hendrik Luth Aasterud gaard (Aasterud) med to underliggende plasser til Elling Amundsen Haga for 590 riksdaler. Elling Amundsen var gårdbruker intil sin død i 1767. Elling eide jo også en del av Stigsrud, ref: side 302 i samme bind. Det står ikke noe om hans opphav i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Det stemmer at Elling hadde en eldre bror Torbjørn.Og ved dåpen til broren Torbiørn Anundson Rognerud den 2.mar.1710 er det enklere å tyde morens navn - Goro Torbiønsd.Se nest øverst høyre side. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Det stemmer at han ble trolovet 2 feb 1744 med kari Thoresdatter, jeg har antatt at hun er fra Ådal og søkt å finne ut hvem hun er. Det er 3 stk Kari Thorsdatter som er født rundt denne tiden i Ådal (Viker krets)1) Kari Thorsdatter Viker døpt 19 januar 1709 2) Kari Thorsdatter Elsrud (1714-1715) 3) Kari Thorsdatter Elsrud (døpt 10 jun 1719 - sept 1800)Derfor har jeg ikke noe godt svar på hvorfor de blir trolovet i Viker. 1 og 3) Det er ingen av disse, fordi de er begge gift og får barn med andre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

HeiTakk for svareneVi er muligens på rett veiElling Amundsen Haga var gift med Kari Thorsd. f.1720d.1798Hennes foreldre (hvis det er riktig)er Thor Wiger og Ingeborg Nilsdt.Jeg skal se i Kirkebøkene fra Flå ,om jeg finner Anund Endresen som flyttet til HagaTakk igjen for interessen . Vennlig hilsen HelenJeg er i familie med Colt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Hei igjenHun ble døpt Karen Thorsdatter, 1 februar 1820Øverst høyere side Permanent sidelenke: LenkeMye tilsier at hun er den rette siden de ble viet i Viker, hennes far Tor Nubsen Hilde Viker er født 1682 på Hilde i Flå. Hennes mor Ingeborg Nilsdatter Viker var født omkring 1677. De giftet seg 1708 i Viker kirke.Karen hadde 6 søsken og 3 halvsøsken. Deriblant hennes søster Kari født 1709 og gift med Tor Gunvaldsen Strande Midthaug. De bodde på Midthaug på Tyristrand rundt 1750. Hennes søster Jørand ble den 31 mai 1744 gift i Vikere kirke med lensmann i Flå Knut Eriksen Gulsvik, Gaptjern, Flå, Hallingdal. Søstra Guri ble gift med Nils Tollefsen Hilde i 1753. Det kan vi lese ut av Gards og slektshistorie bok 2 fra Flå i Hallingdal v/Terje Østro side 197.Jeg er også veldig interesert om du finner noe på Amund Eriksen.Jeg har mye på forfedrene til denne familien om du er interesert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Det hadde også vært interesangt å funnet bevis for at det er rett Kari/Karen - disse navnene ble jo benyttet om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Nils Takk for svaret Jeg er interesert i alt du kan fremskaffeSkal se om jeg finner noe på Amund Eriksen Min mann er fra Liodden ,Nesbyen.Du har ikke noe på Ole Olsen Grøtterud F.1722 Viker i Aadal og Siri Gulbrandsdt.Haugerud De flyttet btil Skamarken Tyristrand?Med hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Hei HelenJoda jeg har en god del av anene til nevnte Ole Olsen Skamarken og Siri Gudbrandsdatter Haugerud.Jeg kan ta ut en fil og sende deg.Om du ønsker å se på dette før jeg får sent deg info så finner du det meste her. http://www.slekt.elsrud.com/ Her er noe av det jeg harOle Olsen kjøpte Skamarken gård på Tyristranden og bosatte seg der. Ole Skamarken kjøpte 27/1-1753 en andel av Haugerud av Jon Gudbrandsen HaugerudOle Olsen Grøterud SKAMARKEN Father: Ole Bjørnsen Elsrud GRØTERUD Mother: Berit Johannesdatter FEKJAR Birth: 1717, Grøterud, Ådal, Buskerud Baptism: 21 AUG 1717, Viker Kirke, Ådal, Buskerud Death: 1793, Ådal, BuskerudMarriage: 1749, Viker Kirke, Ådal, BuskerudSigrid Gudbrandsdatter HAUGERUD Father: Gudbrand Gudbrandsen HAUGERUD Mother: Rønnaug Ellingsdatter HJELMERUD Birth: 1728, Ådal, Buskerud Baptism: 10 JUL 1728, Viker Kirke, Ådal, BuskerudChild: Ole Olsen Skamarken HAGA Birth: 1750, Skamarken, Tyristrand Child: Gudbrand Olsen SKAMARKEN Birth: 1752, Skamarken, Tyristrand Child: Berte Olsdatter SKAMARKEN Birth: 1754, Skamarken, Tyristrand Child: Rønnaug Olsdatter SKAMARKEN Birth: 1755, Skamarken, Tyristrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Her er en søster til Elling og TorbjørnLitt over midten på venstre side 31 oktober 1706Permanent sidelenke: LenkeMarit Amundsdatter Rognrud, mor: Goro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Ole Amundsen Rognrud kjøpte i 1735 Sæther i Norderhov, i følge Ringeriksslekt bind III side 357 var han sønn av Amund Endresen Rognrud og Goro Torbjørnsdatter.Amund Endresen Rognrud og Amund Endresen Haga er ganske sikkert samme person. Nå gjenstår å finne ut hvor Amund Endresen og Goro Torbjørnsdatter er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Nils.Tror noe har krøllet seg i sidelenket innlegg (18). Se dette LenkeHvilken av Trøstheimgardene i Flå Amund (Anund) Endresen Rognerud/Haga kom fra vet jeg ikke sikkert.Heller tvilsomt om vi finner ekteskapet mellom Anund Endresen og Goro Torbiørnsdatter i noen kirkebøker fra Norderhov. (De innleverte starter ikke før i okt.1704).Er alderen registrert da Amund Endresen Haga ble begravet? Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Ja det krøllet seg, jeg satt med to saker samtidig. Takk for den Ellef.Her er dødsfallet til Amund Endresen Haga gravlagt 10 november 1738. Jeg tror det står 82 år (i såfall født 1656), eller er det feil, da er han 58 år når Elling blir født.Kan noen se på alderen hans, det er mulig at det jeg skriver er feil. Litt nedenfor midten på side 573Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 2B (1726-1739), Kronologisk liste 1738, side 572-573. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ikke lett å tyde alderen da Anund Endresen Haga døde. Jeg hadde nettopp funnet dødsfallet du lenket, og i farten tydet alderen til 84 år. Mulig du har rett.Dette tyder i alla fall på at han var født ca.1654-56.Etter boka *Flaa 1920, forf. H. Hegna* var en Endre Knutsen bruker og selveier på søndre Trøstheim 1644-1666. Barna navnes desverre ikke. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Elsrud

Om vi tror det er Hallingdal Amund kommer fra så finner viPå FS finner vi Amund Endresen født ca. 1661 på Søre Li, Gol, BuskerudFar: ENDRE JAKOBSON Family Mor: MARGIT PAALSDTR SORELILenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg tror E.Bjørke hadde rett da han i sin tid fant ut at Anund Endresen var fra Trøstheim i Flå. Se innlegg (7).Når flere Flå-bøker blir utgitt får vi nok svar på om han var sønn av Endre Knutsen på søndre Trøstheim, eller ikke. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.