Gå til innhold
Arkivverket

[#55856] Hvor kan jeg finne Lydia med pikenavnet Kristensen, f. i Kina 1897,bosatt i USA?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg leter og leter etter en familie i USA, men har ikke tilgang til United States Federal Census. Kan noen være så grei å hjelpe meg? Den jeg leter etter heter Lydia Christensen, f. ca 1897 i Kina, men bosatt i USA. Hennes mor, Inga Anna Hoel Kristensen døde i 1934 i Northwood, Nord Dakota, USA. Inga sin bror, Elias Kristen Jakob Kristensen, døde 16.5.1991 i Northwood, Nord Dakota, USA.Jeg har latt meg fortelle at Lydia skal ha blitt gift med en Sigveland og i går snakket jeg med en person som mener å ha truffet henne i 1954 i San Francico. Jeg har funnet en dame Lydia Peggy Sigvalsdson død 30.10.1981, 79 år. Alderen er ikke langt av veien, men fødselssted og dato passer ikke.Er der noen som har tilgang til United States Federal Census som kan tenke seg å hjelpe meg? Jeg takker hjerteligst på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Finner hennes innreise i USA i 1917:Name: Anna Lydia Kristensen Arrival Date: 19 Jul 1917 Age: 20 years 3 months Birth Date: abt 1897 Birthplace: Wuchang, China Gender: Female Ethnicity: NorwegianShip Name: Ecuador Port of Arrival: San Francisco, California Port of Departure: Shanghai, China Last Residence: China, LoshanHun ankommer med sin mor på 50 år og sine søstre på Ester Maud på 11 år og Ruth Della på 9 år./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Anna Lydia sin dødsdato: Washington Death Index, 1940-1996 about Anna L Siqueland Name: Anna L Siqueland Date of Death: 16 Sep 1975 Place of Death: Seattle Age: 78 Estimated Birth Year: abt 1897 Residence: Seattle Gender: Female Certificate: 020883Finn ikkje Harold død.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk til Steinar og Mariann! Jamen er dere dyktige! Var ikke klar over at hun het Anna, fordi at familien i USA kaller henne bare Lydia.Kjempebra med så gode hjelpere. Men det ser ut som at de ikke hadde noen barn eller?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Her er Harolds World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 som en kuriositet.Nei, det ser ikke ut til at de hadde barn.

bilete4098.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det kan vel vera at dei fekk barn etter teljinga var gjort, dei er jo ganske nygifte. Han er jo prest står det i FT, så det skulle gjerna gje at barna kom min. 9 mnd. etter brudlaupet?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for den, Steinar!Forstår jeg det rett så er han født i 1893, men hvor? Det ser ut for meg med mitt dårlige syn at det er en eller annen øy. Kan det stemme?Hennes søster? Du verden! det er ingen som har nevnt at hun hadde noen søster, men bare en bror, Elias, f. 1898 og gift med en Inga Clarice Bjorngjeld. Han døde i Indiana i 1991 og Inga i 1987 i Minnesota. Han døde i Wayme, Indiana,Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Mariann og Steinar!Med mitt dårlige syn har jeg store problemer med å lese hva som står i Census-listene. Jeg er svært takknemlig hvis noen av dere kan fortelle meg det!!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Birger, ja sjølvsagt kan eg fortelja deg det, men fyrst vil eg vita om du ha klikka to gongar på biletet?Fyrst eingong, då vert det mindre, deretter klikkar du på den firkanten som viser seg i høgre hjørnet, då vert det godt lesbart :-)Viss du har problem etter det, så skal eg gjerne hjelpa :-)))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Du har nok funnet rett famile for Harald i Stavanger. Det stemmer at han er født i Stavanger 31. januar 1893.Har søkt litt til og funnet at Lydia også har vært i Japan i 1927:Name: Anna Lydia Kristensen Arrival Date: 25 Apr 1927 Age: 30 Estimated Birth Year: 1897 Gender: Female Ship Name: President Pierce Port of Arrival: Seattle, Washington Port of Departure: Kobe, JapanHun var kanskje misjonær som sin mor.Hun har i 1927 bopel i 810 Forrest Ave. Northfield Minnesota.Ang søstre så var disse oppgitt ved innreisen i 1917./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Steinar! Hjertelig takk! Anna Lydia sine foreldre var misjonærer i Kina og hennes far døde 13.4.1915 i Kioshan misjonssykehus, Honan, Kina. Foreldrene ble forøvrig gift i Kina. Inga Anna, hennes mor var utdannet sykepleiesrke. Hun var f. o Frænen, Møre og Romsdal mens han var født i Rødøy, Nordland. De møttes i Kina.HJertelig takk til deg også, Mariann. Jeg sitter her og myser med de sterkeste briller, men har allikevel problemer (7.5) og det gjør at noe kan jeg klare et øyeblikk å lese med stor anstrengelse, men så går alt i en tåke. Beklager, det er nok et spørsmål om jeg må gi meg med å lete etter slekt. I tilfelle så må jeg kanskje anskaffe meg en kikkert! (Smil).Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Jo mer man leter, jo mer finner man: 31. juli 1907 ankommer Lyder S J Kristensen til San Fransisco:Name: Mr Lyder S J Kristensen Arrival Date: 31 Jul 1907 Age: 41 Birth Date: abt 1866 Gender: MaleShip Name: Mongolia Port of Arrival: San Francisco, California Port of Departure: Hongkong and Shanghai and Nagasaki and Kobe and Yokohama and HonoluluSammen med seg har han kona: Inger Anna Kristensen 40 år og barna: Anna L. 10 år, Elias K. 9 år, Esther M. 1 år.De er på gjennomreise til Bergen./S

bilete4102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

FT 1930: Dei bur i Montana i Valley Co. i Second Avenue.....(eit ord som eg ikkje forstår)i byen Glasgow.Sigueland Harold -dei bur ikkje på ein gard- han er 37 år vart gift når han var 36, f.i Norge av norske foreldre kom til USA i 1910 er clergyman(prest) i ei Lutheran church.Lydia 32 år, var 31 når ho gifta seg, f.i China, kom til USA 1917, jobbar ikkje.Christensen Anna, svigermor, enke, 64 år, kom til USA 1928.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Enda en gang, hjertelig takk, Steinar og Mariann! Dere er utrolig flinke til å grave frem opplysninger! Jeg merker meg at Inga Anna Kristensen sløyfer sitt første navn, Inga.Dette var fantastisk flott å få på plass!Med hjerteligste hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Skjønte at du hadde en del opplysninger om Elias. Jeg fant han i US-census 1930 i Ryder i Ward county i North Dakota. Her bor han sammen med sin kone Inga C. født i Minnesota i 1898 med norske foreldre.Elias er pastor i Lutheran Church i Ryder, og immigrert til US 1918. De bor i et leid husvære til 25$ i mnd.De har en sønn Larell (tror det er rett navn) han er 12 år og er født i North Dakota./S

bilete4105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Her fant jeg Elias sin immigrasjon fra Kina til US. Han kom ett år etter sin mor og søstre i 1918.Name: Elias Kristensen Arrival Date: 18 Jul 1918 Age: 19 Birth Date: abt 1899 Birthplace: Kuling, China Gender: Male Ethnicity: Scandvav'nShip Name: China Port of Arrival: San Francisco, California Port of Departure: Shanghai, China Destination: Northfield, Minnesota, United States Last Residence: China

bilete4106.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.