Gå til innhold
Arkivverket

[#55864] Etterlyser etterkomarar


Gjest Kirsten Dalane Kleivane
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Dalane Kleivane

Anna Andersdotter frå Samnanger gifta seg i Nykirken I Bergen i 1869 med smed Anders Knutson Mykletun frå Lindås. Dei fekk 4 born:Malvin Bernhart Alexander f.1871, Constannse Elida f. 1874, Wilhelm Amandus f. 1875 og Mentz f. 1877. Anders Knutson hadde eigen smedverkstad, dei budde i Schrødersmuget 4 i Bergen. Anders døydde i i 1906, Anna i 1934. Anna budde hos dottera i Holbergalmenning frå 1911-1915, deretter flytta ho tilbake til Schrødersmuget. Eg er interessert i å finna ut meir om etterkomarane etter dei, borna blei kanskje gifte og fekk born. Etterkomarar som lever i dag etc. etc. Er inreressert i alle opplysningar om dei. Eg bur på garden som Anna kom ifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dersom det finnest skifte etter desse, er det ein måte å finna ut av etterkomarar på. Dersom du lagar eit tema til Arkivforum, så gjer Yngve Nedrebø oppslag for deg.Men trur du må ha ein dato, ikkje berre dødsåret.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er de i ft 1900, ser de kaller seg for Knudsen/Knudson: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=berg1891&gardpostnr=31828&personpostnr=31828#nedre>LenkeHer gifter Malvin seg i 1903 med Kristofa Jonasen: LenkeConstanse finner jeg ikke gift, heller ikke Wilhelm.Dette kan være Mentz som gifter seg i 1900 med Julie Lovise Olsen, födselsåret passer ihvertfall:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her dör Malvin B.A. Knudsen 2/7 - 1948: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=bedo1912&gardpostnr=43463&merk=43463#ovre>LenkeKona hans Kristofa dör 26/6 - 1958 og bor da i Helleveien 41 A: LenkeJulie Lovise Knudsen dör 30/11-1952: LenkeConstance Alida Knudsen 10/9 - 1952:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Dalane Kleivane

Hei kjellaug, Tusen takk for mange opplysningar. Ja, Anna er i mi slekt, ho var søster til oldefar min. Korleis var ho i slekt med din mormor og morfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var nok lengre ute. Her er det snakk om firmenninger til mine oldeforeldre. Men som du sikkert har oppdaget var alle fra Samnanger mer eller mindre i slekt.Peder Pedersson Langeland var bror til min tippoldemor. Anna Pedersdtr Fiske var min tipp-tippoldefars söster.Ingeborg Thomasdtr Nordvik var min tippoldemors söster. Olav Olavsson Nordvik var sönn til min tippoldemors söster.Min mormor var fra Höysæter og Tveiterås-slekt og min morfar fra Tysse og Skard-slekt. Mine oldeforeldre var Nils Johannesson Höysæter og Eli Danielsdtr Tveitarås (Daniel og Anna var firmenninger); Nils Monsson Skard og Seselia Pedersdtr Tysse (Anna og Seselia var fem-menninger).Min mor har enda söskenbarn i Samnanger. Johannes T. som var kultursjef i Samnanger er f. eks. min tremenning.Dersom du spör etter dödsrapporten til Anna på Arkivfora, skulle barna stå der. Jeg har holdt på med å finne etterkommere etter mine tipper i Samnanger, slik var det jeg hadde Anna Andersdtr i min data. Hun kommer 'inn' både med sin far og sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I bygdeboka står det at Anders Knutsson kom fra Hosanger og her er dåpen hans 12/1 - 1844 med foreldre Knut Olsen og Ingeborg Askildsdtr Mykelthun: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11499&idx_id=11499&uid=ny&idx_side=-62>LenkeMykletun/Mykkeltun hörte til Seim/Hosanger i 1865, men jeg finner dem ikke der da. De kan være döde.Det er nok dette paret som ble gift i 1842. Han 33 og hun 24, överst på siden, han var enkemann og hun fra Lindenos. Så det var vel hun som var fra Lindås. Kolås er og på Lindås: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser av skiftet at Aslaug, datter til Malvin og Kristofa må være död för 1934. Men jeg finner henne ikke blant döde i Bergen. Finner heller ikke flere barn for dette paret i årene som fölger.Det må da være Wilhelm som forandrer navnet sitt til Karl, det var litt av en forandring!!Finner heller ikke Mentz/Mens död i Bergen, mulig at du kan sjekke dödsmelding til kona hans for å få vite hvor de bodde da.Så kan du kanskje sette opp en ny forespörsel her med en mer 'blikkfangende' tittel, som f. eks 'Etterkommere etter Mentz og Julie Louise Knudsen/Bergen' og legge den under Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner ikke Astris, har vel oversett henne mellom de to förste kanskje.Derimot fant jeg en Jussie Wahl död i 1963: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=bedo1912&gardpostnr=68142&personpostnr=68142#nedre>LenkeJussie er jo et veldig uvanlig navn, kanhende er det 'din' Jussie.Her er ihvertfall Erna Alfhild Borrea död i 1956, hun er gift Aase:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Dalane Kleivane

Takk for mange gode opplysningar. Ja, det er ein god ide å leggja inn ny forespørsel om etterkommere etter Mentz og Julie Louise Knudsen. Det skal eg gjere. Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det var jo bare en idé pga av navnet, men Erna Alfhild Borrea kan vi vel være 100% sikker på er rett person.Kikket på http://www.telefonkatalogen.no Aase er et veldig utbredt etternavn i Bergen.Det blir værre å finne han som emigrerte og bytta navn til Karl, har kikka litt på emigrasjonslistene, men ingenting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Dalane Kleivane

Har fått bekrefta, etter innlegg i arkivforum og spørsmål om skifte etter Anna, at (Wilhelm) Karl budde i Usa då i 1934, så han har iallefall emigrert. Kanskje han bytta navn etter at han kom dit bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Pröv å finne ut hva det står i dödsmeldingen til Erna, det er jo store muligheter for at hun fikk barn.Han, Wilhelm, har trolig forandra navnet sitt 'over there', men jeg finner han ikke emigrert för 1930. Dersom han var sjömann, vet jeg ikke om han kom inn i de vanlige emigrantlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.