Gå til innhold
Arkivverket

[#55870] En skaptrønder i Vestre Moland?


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

22 april 1774 gifter Rasmus Torkildsen Hesthaven (fra Hesthaven under Vestre Moland Prestegård seg med Signe Aanonsdatter Wærdal. Rasmus har jeg god kontroll på, men Signe er en gåte.Hun er i alle fall ikke født i Vestre Moland. Ut fra 1801-tellingen skulle hun være født i 1749, men ut fra begravelsesinnførselen 26 april 1810 skulle hun være født i 1742. Rasmus dør i 1790, og hun gifter seg ikke igjen, så siste barn gir ingen indikasjoner på om hun er født i første eller siste del av intervallet.Det virker oppsiktsvekkende om hun skulle være født i Verdal, Nord-Trøndelag og ha pendlet helt ned til sørlandet midt på 1700-tallet. Helt umulig er det ikke, men om ikke annet ville jeg trodd stedsnavnet ville være ført inn med nærmere angivelse.jeg lurer derfor på om det finnes noen plass eller annet sted i eller rundt Vestre Moland som med datidens ortografi kunne bli skrevet Wærdal?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Det var vel heller sønnen til Rasmus Torkildsen Klingsund, Anders Rasmussen Hesthaven som giftet seg med Signe Ånensdtr.? Jeg finner en Torkel Ånensen i Verdal, Eiken 1751- gift med Siri Knudsdtr, som kan være broren til Signe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Selvfølgelig Anders Rasmussen, Rasmus var gift med Inger Andersdatter Birkeland. Jeg var litt foropphengt i Rasmus mor, Marthe Michelsdatter, som jeg også har rullet opp nå. (Det er kanskje litt misvisende å kalle Rasmus for Klingsund - han ble født der, men begge søsknene er født i Hesthaven).Verdal i Eiken høres vesentlig rimeligere ut. Det er en drøy bit dit også, men slett ikke usedvanlig - det forekommer flere tidlige flyttinger til Fjære og Landvik fra samme område. Jeg tror dere har funnet sporet nå.Hjertelig takk Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har ikke lagt noe mer i uttrykket skaptrønder enn uventet trønder, som det nå tyder på at det ikke er. Jeg har forøvrig en skap-norfjording også i anelisten, en kar fra Gloppen som plutselig dukker opp som skredder i Arendal enda tidligere på 1700-tallet.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

HeiEr dette med 'skap' en hentydning / bekrivelse på en langt utenbygds fra som 'plutselig kom ut i lyset - dvs. kom ut av skapet' sett litt humoristisk?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

'Trøndere' fins tydeligvis i flere varianter. En innflytter til Lommedalen nokså nylig kaller seg 'reservetrønder'. Han er fra Smøla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.