Gå til innhold
Arkivverket

[#55872] Hvem var Margrete Magdalene Bruvik, gm 1) Moses Gierke 2) Otte Humle Kruse?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Når hun gifter seg med Moses Christopher Gierke, f 1758, i 1782 står hun oppført med Margrethe Malene Bruvig, pike.Når hun gifter seg med Otte Humle Kruse, f 1759, i 1786 står hun oppført som Grethe M. Bruvig.Det er ikke ført opp noe fødselsår på henne. Barna hennes heter Oline Kr. f 1786, Lovisa f 1788 og Agneta Kr. f 1792.Er det noen som vet hvem denne kvinnen er? Jeg har leitet gjennom kirkebøkene for Haus og gjennom databasen for Bergen i den aktuelle perioden, men kan ikke finne noen som kan ligne blant døpte.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett i 1801 etter gårder som begynner med Bru.. og ender med vi.. Det var da noen av dem: Brunsvig i Hvaler ØS, Bruvik i Haus HO, Brudevig i Vanylven MR, Brugdvik i Edø MR og Brunsvig i Herø NO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Berit,Det er jo nesten håpløst når farsnavnet ikke står oppført en eneste gang, og hun bare har døtre. Hun er jo flyttet hjemmefra forlengst i 1801, og foreldrene kan vel egentlig begge være døde. I og med at mennene er f på 1750-tallet, kan man anta at hun er født samtidig eller på 1760-tallet. Første ekteskap i 1782, fikk siste barn i 1792.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hennes andre trolovelse 9/2 1786, og legg merke til at den ene forloveren er den samme som første gang, Otte Jørgensen. Nr.2 fra toppen v.side. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ellers så ble enke Cathrine Brudvig gift 18/6 1797 NK og pike Marthe Bruvig gift 5/11 1797 DK. Det er et par menn også som heter Bru(d)vig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Otte Jørgensen finner jeg ikke. Men det kan være Ottes onkel, fadder her på Otte i 1759;LenkePS! Jeg er jo ikke sikker på om dette er 'min' Otte siden faren ikke står oppført med etternavnet Kruse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det ante meg, - dette må være Ottes foreldre. De gifter seg i 1753, men han er klokker på landet.LenkePoenget er at Otte Humle Kruse bygger seg hus i Arna (min hjembygd) ca 1812. Derfor ville jeg kanskje tenke at konen var derfra et sted (Haus prg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

... og då veit sjølvsagt Arnfrid at gamle Bruvik sokn- og herad - i dag inkorporert i Vaksdal kommune - i si tid vart utskilt frå Haus herad- og prestegjeld (i 1868?). Med tanke på Margrete Magdalene bør ein difor kanskje vurdere å vende blikket litt austover om ein står i Arna?Og Bruvik/Brudvik var elles eit ikkje uvanleg namn i Arna/Haus/Bruvik før i tida, det veit eg fordi eg har slekt i Ytre Arna (Elvæ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det vet jeg, Terje, og det er i kirkebøkene for Haus prestegjeld jeg har leitet etter Margrete Magdalene, samt i Bergen. Hun var jo demosielle da hun ble gift første gang, slik at navnet MÅ være hennes slektsnavn. Det var forøvrig flere med navnet BRUDVIK i byn, men kan liksom ikke finne noen som passer.Så var det denne debatten til Rune T. og Terje S., der står det at Lars Kruse var klokker i Eid, -kan det bety noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ja, - eg ser jo at du har gjort oppslag i dei rette kyrkjebøkene,Arnfrid; men - for å presisera kva eg meinte - kva med bygdebøkene for Vaksdal/Bruvik? Bygdesoga for Haus av Lars M. Ådna er éin ting, men det var vel ein annan som skreiv bygdesoga for Bruvik? Og der kan det vel stå eitt eller anna matnyttig vil eg tru?Lukke til vidare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, har tenkt å be om oppslag i Vaksdal bygdebok, band 1 - Gards- og ættesoge - Bruvik Sokn og i Vaksdal - Ålmenn bygdesoge frå dei eldste tider til 1940 , men så langt er jeg ikke kommet. Hadde jo trodd jeg skulle finne henne i KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Du avsluttet denne debatten for snart 3 år siden med å fortelle at du hadde funnet henne. Kan du tenke deg å dele den informasjonen med oss andre:-)Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Arnfrid.Ja, man skal ha seg en slik ubehagelig opplevelse før man lærer. Nå har jeg et opplegg som tar automatisk backup av hele datamaskinen og lagrer det eksternt en gang i døgnet. Men jeg måtte gjennom den samme bitre opplevelsen før jeg lærte.Men, hvor kommer Brudbig navnet inn her. Var Margrethe Malene gift med en Brudvig første gang?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(18) Det går frem av fadderlisten i Nykirken 1720 - 1780. bruk lenke 1 i (17) og søk f eks på Agn og så på Bru, så får du mange treff som viser at dette er korrekt. Ole Iversen Bruvik var sønn til Iver Andersen Bruvik, mener jeg. Han finner du i Vaksdal 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for info Arnfrid. Jeg prøver å nøste i Lemmichen og Kruse familiene, og synes det er greitt å få på plass så mye som mulig. Der er nok av løse tråder blant dem.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.