Gå til innhold
Arkivverket

[#55880] Lensmann Isak Larsen Moe, Hitra eller Hemne? 1808


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Slik tatt ut av hodet en sen kveldstime, så må denne Isak ha tilhørt den kjente lensmannsslekta fra Moe ved Rovatnet i Hemne kommune i Sør-Trøndelag. Jeg synes å huske at slekta bl.a. var inngift i Lindås-slekta fra Aure, som trolig bl.a. nedstammet fra den berømte Aspaslekta på Nordmøre som vi diskuterer på mange tråder her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Takk for det.Var usikker på denne lensmannen,siden de eneste opplysningene jeg hadde om han var at han såvidt var nevnt under en arrestasjon på Aunøya på Hitra i 1808.Der sto det bare navnet og at han var gammel og sjuk.Dette i følge Hitra-boka, Sandstad sokn av Sverre R. Utseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

For noen år siden hentet jeg litt informasjon fra en nettside Håvard Moe på den tid hadde (tror ikke den er tilgjengelig nå):Isak Larssen Moe, døpt 15.01.1741 i Hemne kirke, er g.m. Gjertrud Larsd. Staurset.Isak er sønn av Lars Larssen Moe (1718-1794) og Berit Isaksd. Bjørkseter (ca. 1716-10.01.1805). De gifter seg 31.03.1739.Lars er sønn av Lars Alvsen Børset (fra Rindal) og Gunhild Andersd. Søvassli. (Lars Alvsen er også nevnt g.m. Eli Trondsd. Moe).Berit er datter av lensmann Isak Torgersen Moe (ca. 1682-1738), bosatt på Bjørkseter. Hennes bror er lensmann Torger Isaksen Bjørkseter (1710-1745). Berit er sønnedatter av lagrettemann Torger Olsen Moe (f. ca. 1637 i Halsa på Nordmøre) og Ingeborg (søster av Trond Moe).Førstnevnte Isak Larssen Moes tante, Ane Isaksd., er g.m. Peder Stensen Grøtnes (sønn av Sten Svendsen og Alhed Pedersd. Moe), som har broren Hans Stensen, kjøpmann på Kalkløv i Fillan, og søstrene Inger på Strøm (mitt opphav), Ellen på Hestnes og Berit på Ulvåg, alle fire altså bosatt på Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.