Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje Aarland

[#55882] Vertshus på Nøstet i Bergen på 1800-tallet

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har funnet ut at moren til min mormor sin mormor muligens vanket i dette verthusmiljøet. Min mormor sin mormor var sannsynligvis født her, men det kan man ikke si med sikkerhet.Jeg skulle gjerne visst litt mer om denne dama. Trolig het hun Anne Gurine Gundersdtr, men blir i somme tilfelle kalt for Anne Gurine Andreasdtr. (Andreas Gjærding var hennes stefar, mens Gunder var trolig hennes far). I noen anledninger blir hun kalt for Anne - Malene, uten at det blir oppgitt noe etternavn.Var hun egentlig stedatter til Andreas Gjerding eller var hun en helt annen person enn det jeg hadde trodd. Det er ikke sikkert at det var den rette dama som jeg har funnet i det hele tatt? Likevel tror jeg med nesten 100% sikkerhet at det er den rette som blir døpt i Domkirken den 16. april 1827, som får navnet Marthe Malene og som er datter til Torbjørn Olsen fra Bergen.Vi kan nok ganske sikker ikke vite med 100% sikkerhet om det var Torbjørn Olsen som var faren. Faren ble kanskje oppgitt bare for å sørge for at jenta fikk en brukbar økonomi og sikker oppvekst?Jeg kjenner for lite til hvordan dette var i den tiden dette barnet ble født. Jeg har fått oppgitt at det var vertshusfrua som var jordmora og at det var to fra vertshuset og tre hollandske matroser som var faddre.Kjenner noen til historier omkring disse vertshusa?Jeg har hatt noen innlegg tidligere med forskjellig emne, men jeg har hele tiden hatt i tankene å finne min mormor sin mormor Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive