Gå til innhold
Arkivverket

[#55883] Vigerust-løkken på Dovre - en husmannsplass?


Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Er det noen som kjenner til dette? Navn: Peder Hansen Vigerust-løkken... Årene - 1800-tallet. Var det mange husmannsplasser på Vigerust? Peder Hansen ble gift med Rasmine Lovise - fra Sande Pr.gj. - gift i Ålesund 187 eller 188... - en gåte for de ......... Hvem var Ingeborg på Vigerustløkken? Ei dame godt over de 80 ...... Er det noen som kjenner de lokale forholdene?Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg tror du må vente til bydeboka som dekker gården er utkommet (hvis den ikke er utgitt allerede), eller sjekke etter i folketellingene 1865/1900 her i Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bind III (2006), s. 246: 'Elles var det fleire husmannsplassar under Vigerust, og desse vart dels frådelte som sjølvstendige bruk og dels gjekk dei inn att i garden. [...] Vigerustlykkja (51/b) vart bygd rundt 1790 og vart nedlagt om lag hundre år seinare.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var en plass til som gikk under navnet Vigerustlykkja (i bygdeboka nummerert 51/d, der 51 er gårdsnummeret og d en bokstav som forfatteren bruker for å skille plassene fra hverandre). Denne plassen ble bebygd tidlig på 1840-tallet og nedlagt rundt 1870 (s. 246).På denne plassen nevnes (s. 265) blant mange søsken Peder Hansen, f. 2/6-1842, som forfatteren tror døde som barn, og Ingeborg, f. 26/2-1846, som var i live 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er faktisk denne Peder Hansen f. 2/6-1842 som ble gift i Ålesund den 3. desember 1878 med Marie Rasmine Hansdtr. Storegjærdet født 15/6-1858 i Sande.Hans far: Hans Pedersen Aasen. Hennes far: Hans Eliasen.Vielse nr. 47 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5719&idx_id=5719&uid=ny&idx_side=-201>LenkeDåpen til Peder, nr. 24 på høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei - alle dere som har kommet med god informasjon, Peder Hansen levde nok opp og giftet seg og fikk flere barn. Den fortellinga kjenner jeg ganske godt. Men det var plassen, Vigerust-løkken, som var det vanskelige å finne ut av. Jeg må nok forsøke å få tak i bygdebøker å kikke i!Ingeborg kan sikkert både være navn på ei søster og på ei eldre dame i slekta. Barna ble ofte oppkalt etter noen. Jeg fikk litt mer å finne ut av når det gjelder Peders søsken. Det var morsomt den gangen jeg oppdaget at begge var tvillinger, Peder og Marie, det kan jeg love! Det visste jeg ikke før jeg fant det på nettet, ei god stund siden nå da. Men morsomt var det!Nå får jeg nok prøve å finne søsknene og kanskje foreldrene til Peder også.Takk for alle innleggene!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gunnar Kaas og Arnfinn Engen: 'Bygdabok for Dovre. Gardar, hus og folk', bd 3 (Dovre, 2006), s. 265:51/d VigerustlykkjaDette var eit husmannsbruk under Vigerust som låg opp for Vigerust og sør for Vighåmmår. Først på 1840-talet kom Hans Pedersson Åsen og kona Anne hit. Dei hadde da tre barn føtd på Vorkinn der Anne var frå. Dei fekk kontrakt på hus med jord.I 1865 var Hans Pedersson enkjemann og budde her saman med sonen Hans. Dei hadde ingen dyr på det tidspunktet. Hans dreiv bruket fram til 1870. I 1875 budde han hos sonen Jakop der han døydde. Mange i familien døydde i ung alder, dei andre vart spreidde til ymse kantar. Vigerustlykkja vart liggande øyde.[...]Hans Pedersson, 3.8.1804-1881, frå Søre Åsen (49/2), g. 1833 m. Anne Olsdotter, f. 3.7.1812-1858, frå Vorkinn (35/0).* * * * * * * * * * * *Ni barn nevnes, to av dem vokste ikke opp. Jeg skriver ikke inn opplysningene om dem her; for å få rask oversikt over familien, må du vel likevel låne bøkene på et bibliotek eller få tak i dem på annen måte. Søre Åsen er også omtalt i bind III, men Vorkinn er omtalt i bind II. Det er vel ikke urimelig at du kan få bruk alle de fire bindene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.