Gå til innhold
Arkivverket

[#55884] Hjelp til tyding dåp Meløy 1794


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Kan noen hjelpe med å tyde hva som står videre etter fadderne ved Aleth Willumsdatters dåp 18. s.e. Trinitatis i 1794 i Rødøy/Meløy MINI 841A03/2 LenkeJeg kan lese foreldrenes navn, men øvrig tekst inkl. tekst i venstre kolonne er uklar. Takknemlig for hjelp, for jeg har slitt i mange år med hennes tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Isaksen

Teksten er ikke enkel. Men det kan være flere veier som fører fram. Hvis du forteller hvilke opplysninger du konkret er på jakt etter, så kan det jo hende andre på forumet har kilder som løser gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis jeg tolker dette riktig så står det etter fadderne: ? Leiermål(da i margen). Barnets far var Willum Rasmusssen Mosvold og moren var tøsen(??) Maren Larsdatter ibidem. Det betyr at Maren var på samme sted(Mosvold). Det som skal stå foran leiermål er vel hvor mange ganger barnets mor eller far har begått leiermål. Kanskje noen andre greier å tyde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

HeiDøbt:: P.B.8, Uægte Pige Barn:Nm? Arleth: Test Anders Olsøn Mosvold, Anders Persøn ibid: Ana Michelsdt ibid: Ana Jansdt ibid: Kirstina Pedersdatter ibid:. Foreldrene til dette uægte Barn: ere Willum Rasmusøn Mosvold og ???? Maren Larsd ibidem.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Her var det mange flotte hjelpere, og alt i teksten er nå oppklart, med unntak av Maren Larsdatters 'tittel'. (Kan det være Tiener? Den betyr uansett ikke så mye nå.)Tusen hjertelig takk til dere alle sammen, Sten, Anne Lise, Rune og Olav, - bidragene deres bringer meg allerede et hakk videre vedr. Aleth, som jeg antagelig har funnet igjen i FT 1801 samt i et skifte fra 1828. Iallfall har jeg nå atskillige 'knagger' for videre å kunne verifisere Aleth og hennes familie.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Maren Larsdtr er karakterisert, slik Anne Lise gjorde framlegg om ovanfor (3), som 'Tøsen'. Det er lettare å sjå einskilde andre plassar i kyrkjeboka der familien er i tilsvarande situasjon (og skriftbiletet er litt tydelegare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Beklager sent svar Olav, - har vært opptatt i mellomtiden, men er glad for at du tok deg tid til å sammenligne og har funnet at 'tittelen' for Maren Larsdatter skal være 'Tøsen'. Tusen takk til deg og til alle for full oppklaring.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.