Gå til innhold
Arkivverket

[#55885] Hjelp til tyding av nok en dåp Meløy 1794


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Jeg klarer kun delvis tyde dåpsinnførsel for Ingebrich Joensen i KB Rødøy/Meløy MINI 841A03/2, Døbte 1794 s. 259 Lenke. Takknemlig for all hjelp for, som i forrige tema, er også han en jeg har slitt med å finne ut av i årevis.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver meg på en tolkning her: Ingebrigt Joensen ble døpt 2.p.trinit(??) 1794. Far: Joen Pedersen Brevig. Faddere: Thomas Pedersen(??) Brævig, Henrich Bierang, Johna Grønaas, Marith Brævig og Elen Larsdatter ibid. Det kan hende at andre har andre tolkninger, for dette er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg får det til Henni Bjerang og Joen Grönaas - ellers det samme som over. Synest og tydelig det står Thomas Peders. Bræviig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Leser 'Joen Pedersøn Bræviigens' .. 'Ingebrict'.. 'Thomas Peders. Bræviig, Henric Bjerang, Joen Grønaas, Marith Bræviig, Elen Larsd. ibid.'c har normalt over seg en strek eller krøll / runding. (Jf Berit Jacobsd. under Maren Christiana.) Mvh, TLL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Når beveger oss tilbake til 1700-tallet i Meløy, bør man ikke være for skråsikker, men jeg har samlet noen opplysninger og kan prøve å bidra litt. Jeg er usikker på en del av dette og imøteser korrigeringer.Foreldre til Ingebrigt tror jeg er Jon Pedersen og Beret Ingebrigtsdatter. Jon Pedersen kommer trolig fra Sommerset i Holandsfjorden og er sønn av Peder Thomassen (ca 1703 – 1771) og Ingeborg Christensdatter. Ved dåpen av Jon og Berets førstefødte Mariana i 1780 er en Gjertrud Ingebrigtsdatter fadder. Jeg antar dette er Berets søster, og at det er disse som er nevnt i skifte etter Ingebrigt Kieldsen i Ånesvik, Rana, i 1768.Jeg tror videre Ingebrigt har en bror Petter Christian Joensen, konfirmert i 1799. Jeg kan imidlertid ikke finne denne Petter døpt i Meløy, men kanskje har jeg oversett noe. Petter blir bruker på Fore i Nordbygda og dit kommer også Ingebrigt. Han blir husmann på Ronemoen (eller kanskje mer korrekt Rønnemoen). Ingebrigt får en datter Jacobia Dorthea i 1815 med Karen Joensdatter. Om de blir gift har jeg ikke undersøkt. Men Ingebrigt er nevnt i skifte etter konen Christina Bentsdatter i 1850. Ved folketellingen i 1865 er han gift med Dorthea Johnsdatter, og det ser ut til at de har to barn. Ingebrigt dør i 1867. Alder da oppgitt til 78 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Stor takk til dere alle sammen, Anne Lise, Kjellaug og Tor. Dere har alle bidratt til at nå kan jeg selv faktisk lese alt som står der. Endelig har jeg fått flere knagger å bygge videre på vedr. Ingebrigt, - han har vært nesten 'stillestående' for meg i over 30 år!! Tusen takk igjen.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Leif, innlegget ditt kom inn mens jeg holdt på med svar til de øvrige, så jeg rakk ikke få deg med der. Men du verden for en masse ytterligere ledetråder du gir meg ang. Ingebrigt og evt. familie, - gleder meg til å forfølge dem! Tusen, tusen takk! Er du forresten selv i denne slekten siden du har samlet så mange opplysninger? Utveksler isåfall gjerne med deg.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Sammenholdt med tema 55884 spør jeg meg om det ettersøkes far til Jørgen (Johan) Ingebrigtsen som ble født på Neverdal i 1818; mor Aleth Willumsdatter. I så fall er dette så vidt jeg kan se Ingebrigt Iversen, jf Jørgens konfirmasjon i 1837 (under Rødøy, hvor Meløy og Rødøy er sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Til Leif, Beklager sent svar, men jeg har i mellomtiden vært opptatt annetsteds enn på Brukerarkivet.Ja det ettersøkes foreldre til Jørgen Vold Ingebrigtsen som du nevner. Jeg fant hans fødsel i original kirkebok 1818 for over 30 år siden, - leste selv også dengang hans far som Ingebrigt Iversen, men fant aldri videre informasjon om noen av foreldrene, som da ble 'lagt på is'.Hans foreldre var stadig et mysterium da jeg mange år senere oppdaget 'den digitale slektsgranskings-verden' på Internett og tok opp igjen trådene. Jeg etterlyste da informasjon om foreldrene, og fikk høre at Ingebrigts etternavn var lest som Joensen og ikke Iversen. Fant da litt mer informasjon om ham, men uten å kunne verifisere ham via kirkebøker før nå. Leser da etternavnet som Joensen ved dåpsinnførselen for Jørgen (Johan) Vold Ingebretsen.Men er fortsatt litt usikker på korrekt sammenheng, - kontakter deg derfor på mail med min versjon om Ingebrigt for evt. å høre om du har andre opplysninger vi kan utveksle.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Til Leif, Beklager sent svar, men jeg har i mellomtiden vært opptatt annetsteds enn på Brukerarkivet.Ja det ettersøkes foreldre til Jørgen Vold Ingebrigtsen som du nevner. Jeg fant hans fødsel i original kirkebok 1818 for over 30 år siden, - leste selv også dengang hans far som Ingebrigt Iversen, men fant aldri videre informasjon om noen av foreldrene, som da ble 'lagt på is'.Hans foreldre var stadig et mysterium da jeg mange år senere oppdaget 'den digitale slektsgranskings-verden' på Internett og tok opp igjen trådene. Jeg etterlyste da informasjon om foreldrene, og fikk høre at Ingebrigts etternavn var lest som Joensen og ikke Iversen. Fant da litt mer informasjon om ham, men uten å kunne verifisere ham via kirkebøker før nå. Leser da etternavnet som Joensen ved dåpsinnførselen for Jørgen (Johan) Vold Ingebretsen.Men er fortsatt litt usikker på korrekt sammenheng, - kontakter deg derfor på mail med min versjon om Ingebrigt for evt. å høre om du har andre opplysninger vi kan utveksle.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.