Gå til innhold
Arkivverket
Gjest John Rønnevik

[#55887] Skudenes prestegjeld, Ferkingstad, Falnes, Åkra og Bokn kirkesokn 1770-1815

Recommended Posts

Gjest John Rønnevik

Jeg kan ikke se at det er noe fra Bokn kirkesokn her, er det en feil, eller finnes det ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

'Skudenes prestegjeld med soknene Falnes og Ferkingstad. Prestegjeldet går tilbake til tida før reformasjonen. Ferkingstad er nevnt som selvstendig prestegjeld i 1563 og ble trolig anneks til Skudenes sist på 1500-tallet.Skudenes prestegjeld har hatt disse soknene:Fra 1600-tallet til 1848: Falnes, Ferkingstad, Åkra og Bokn. 1848-1887: Falnes, Ferkingstad og Åkra 1888-1980: Falnes og Ferkingstad1848: Ved kgl.res. 31.05. ble Bokn sokn utskilt fra Skudenes. Det ble sammen med Tysvær sokn i Skjold prestegjeld opprettet til et eget Tysvær prestegjeld.'Altså for Bokn: Før 1848, se Skudenes. Etter 1848 se Tysvær.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John Rønnevik

Etter som jeg forstår den skannede kirkeboken for Skudenes prestegjeld A1, 1770-1815, skal den inneholde også Bokn kirkesokn, men jeg kan ikke se at Bokn er med her. Er det feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.